Kort 11 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat deze week nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Le Kiosquetier de la Gaité', Jean-François Gornet

Ahold heeft in het derde kwartaal van 2015 de omzet met 13% zien toenemen tot €8,44 miljard. De groei was deels te danken aan de sterke Amerikaanse dollar. In Nederland bedroeg de identieke omzetgroei 4%, in de VS was de autonome groei 1,8%. De operationele winst van het concern steeg met 12% tot €319 miljoen, de nettowinst kwam uit op €189 miljoen, 6% hoger dan in het derde kwartaal van 2014.

In Nederland stegen de verkoopvolumes, vooral van het versassortiment. Ook steeg het marktaandeel. Ahold-CEO Dick Boer: "In Nederland blijft de kracht van het Albert Heijn-merk de positieve omzettrend aandrijven. We waren in het bijzonder verheugd over de toename van de identieke winkelomzet. Onze strategie gericht op verbeteringen in kwaliteit en assortiment, leidde tot een toename in het aantal transacties en in marktaandeel."

De opbrengsten in Nederland kwamen uit op €2,8 miljard, 7,4% boven vorig jaar. De groei van het onderliggende bedrijfsresultaat bleef beperkt tot 1,6% (€129 miljoen). Dat kwam onder meer door investeringen in de online-activiteiten. De onlineomzet van Ahold steeg in het derde kwartaal met meer dan 30% in vergelijking met het derde kwartaal van 2014. De online-activiteiten blijven een speerpunt voor Ahold. Topman Dick Boer: "We blijven investeren in het versterken van onze leidende positie in online retail. De omzetgroei bij Albert Heijn Online was hoofdzakelijk te danken aan nieuwe klanten in onze bestaande marktgebieden. De investeringen in onze online-activiteiten hadden een verlagend effect op onze marge in het jaar tot nu toe. Deze impact is in lijn met onze verwachting."

Die verwachting houdt ook in dat Ahold de onderhanden zijnde fusie met de Belgische supermarktketen Delhaize voor medio 2016 denkt af te ronden.

In Europa bereikt prijsvechter Lidl langzaam maar zeker de grenzen van zijn groei. Amerika, dat wordt gezien als de grootste consumentenmarkt ter wereld, lonkt. In een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt onderstreept Lidl-ceo Sven Seidel de ambitie om begin 2018 de eerste Lidl-winkels te openen in Amerika, meldt het FD.

Het is niet de eerste keer dat Lidl deze ambitie heeft. In 2014 stelde de discounter de toetreding tot de Amerikaanse markt nog uit. De sindsdien aangetreden topman Seidel beschouwt de VS als een strategische markt. Hier kan Lidl opnieuw de strijd aan gaan met zijn grootste concurrent, Aldi. Aldi is al 40 jaar actief in de VS en heeft daar inmiddels 1.400 winkels. De jaaromzet van Aldi, inclusief de Amerikaanse winkels, bedraagt zo'n €72 miljard. Lidl zet daar een wereldwijde omzet van €62,7 miljard tegenover, aldus Handelsblatt.

Voor de toetreding tot de Amerikaanse markt heeft Lidl ongeveer 200 miljoen euro uitgetrokken. Voor Seidel is het "absolute prioriteit". Hij zette al ongeveer 200 medewerkers in Virginia aan het werk om de geplande opening van 50 winkels over bijna 2 jaar voor te bereiden.

De officier van justitie van de stad Turijn stelt een strafrechtelijk onderzoek in tegen 7 olijfolieproducenten. Uit een test eerder dit jaar door het Italiaanse consumentenblad Il Test bleek dat 9 van de 20 onderzochte flessen met Italiaanse extra vergine olijfolie andere olie zat.

De Italiaanse olijvenoogst viel vorig jaar flink tegen. Dat leidde tot prijsverhogingen en een grotere kans op fraude.

De onderzoeksresultaten van Il Test werden bevestigd door de Italiaanse douane. Ze lijken uit te wijzen dat de hoge prijzen inderdaad voor grootschalige fraude hebben gezorgd. Mogelijke manieren om olijfolie te 'vervalsen' is het gebruik van de goedkopere 'vergine'-olie in plaats van de 'extra vergine'. Ook kan goedkopere uit Spanje, Marokko of Turkije geïmporteerde olie bijgemengd worden. Het is zelfs niet uitgesloten dat andere oliesoorten, zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie, worden bijgemengd.

De Nederlandse olijfolie-ondernemer Ridder Drost toont zich op BNR niet verbaasd over de ingreep door de Italiaanse justitie. "We denken al veel langer dat dit doorgestoken kaart is. Wij hebben onze prijzen dit jaar met 30 à 40 procent moeten aanpassen, terwijl de grote merken op 3 euro konden blijven. Het is tijd om de consument hier eerlijk over te informeren."

Zeven van de genoemde olijfoliemerken zijn ook in Nederland te koop, onder meer bij Jumbo, Albert Heijn en Lidl. Het gaat om olijfolie van Bertolli, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina, Antica Badia en Primadonna. De supers geven aan de zaak te gaan onderzoeken, voor zover het om Italiaanse oliën gaat. De Nederlandse voedselautoriteit NVWA is op de hoogte van het onderzoek en wacht de resultaten af. Volgens de NVWA is er geen reden tot zorg over de kwaliteit van de verkochte olie.

De ‘grootste deal ooit in de biersector’ is rond, meldt de Belgische krant de Tijd. Zoals al eerder overeengekomen was betaalt AB InBev £44 pond per aandeel SABMiller. Dat komt neer op een totaalbedrag van 92 miljard euro. Naar verwachting wordt de deal in de tweede helft van het jaar afgrond. Het Amerikaanse deel van SABMiller, MillerCoors, is niet overgenomen door AB InBev, maar wordt verkocht aan Molson Coors voor een bedrag van ongeveer €12 miljard.

De nieuwe combinatie is de eerste bierbrouwer die de gehele wereld tot thuismarkt heeft. CEO Carlos Brito zegt dan ook: “We worden nu ’s werelds eerste echte globale brouwer.” Door de fusie heeft de brouwerij heeft meer dan 220 verschillende bieren, die goed zijn voor de helft van de winst in de sector.

In samenwerking met de vrouwelijke Franse driesterrenchef Anne-Sophie Pic heeft de voormalige Nestlé manager Jonathan Pennella een soort Nespressomachine voor hoogwaardige culinaire maaltijden ontwikkeld.

Pennella was bij Nestlé verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Nespresso-capsules en wilde graag de stap naar hoogwaardige maaltijden zetten. Daarvoor richtte hij de start-up Nutresia op. Het bedrijf ontwikkelde een machine die de sousvide bereide maaltijden met behulp van een microchip in de verpakking van iedere maaltijdcomponent op precies de juiste temperatuur en lengte van bereiden afgaart.



De machine die ChefCuisine heet, zal €199 gaan kosten. De prijs van de gerechten die door top-chefs zijn bereid, zal variëren tussen de €5 en €16,00. Het viergangen topmenu voor 2 of 3 personen kost €60 - €80.

Er is kritiek op de medewerking van Pic aan deze nieuwe manier van sterren-eten. Het zou de ambachtelijkheid van de culinaire traditie definitief stuk maken door topgerechten met een druk op de knop uit een machine te laten komen. Pic wijst deze kritiek van de hand. Zij wijst erop dat koks hun werk moeten aanpassen aan de manier waarop mensen hun leven veranderen. Die leidt weer tot een nieuwe dynamiek. Volgens haar heeft ook het Nespresso-apparaat dat met succes gedaan. Het apparaat heeft er voor gezorgd dat Frankrijk thans veel betere koffie drinkt en goede koffiebars heeft gekregen, zegt Pic.

Regelmatig op de weegschaal staan is voor de meeste mensen een goede manier om hun gewicht onder controle te houden. Voor jonge vrouwen kan het echter negatieve psychologische gevolgen hebben.

Als de weegschaal iedere keer een beetje meer aan geeft, loopt het zelfbeeld elke keer een deukje op. Bij jonge vrouwen leidt vaak wegen tot meer zorgen over het gewicht, depressies en een afname van tevredenheid en zelfverzekerdheid over hun lichaam. Bij jongens neemt de bezorgdheid over het gewicht ook toe, maar dat leidt minder vaak tot depressies.

Dit blijkt uit onderzoek door wetenschappers van de Universiteit van Minnesota, meldt Medical Xpress. De onderzoekers volgden ruim 1.900 adolescenten 10 jaar lang als onderdeel van Project EAT (Eating and Activity in Teens and Young Adults). Ze onderzochten onder meer verbanden tussen zelf wegen en veranderingen in het gewicht, psychologische variabelen en gedrag.

Ontevredenheid over lichaam en gewicht zijn goede voorspellers van eetstoornissen. Het is daarom van cruciaal belang dat obesitas-preventieprogramma's de gevolgen van zelf wegen inzien en hier naar handelen, aldus hoofdauteur Carly R. Pacanowski. De onderzoeker vinden het raadzaam om na te gaan hoe vaak tieners zichzelf wegen.

De Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) verwacht dat 2016 een "uitdagend legpluimveejaar wordt." Dat schrijft de NVP in een nieuwsbrief aan de leden.

De vakbond verwacht in 2016 weer een overaanbod aan eieren. Als gevolg van de vogelgriep kon de EU zijn overaanbod in 2015 kwijt in de VS waar een tekort aan eieren ontstond door het ruimen van de pluimveestapel. Inmiddels is de ziekte onder controle en komt de eierproductie weer op gang. Reeds vanaf januari zal er "vanuit Amerika vermoedelijk geen vraag meer zijn naar eieren uit Europa", denkt de NVP.

Ondanks het overaanbod dat in 2013 en 2014 voor grote problemen in de Europese pluimveehouderij heeft gezorgd, heeft de sector niets gedaan aan beperking daarvan tijdens de korte economische opleving dankzij de vele ruimingen in de VS. In plaats daarvan blijkt de productiecapaciteit nog verder te zijn gegroeid. Voor 2015 verwacht de vakbond een stijging van de Europese productie van 2,4 procent. In 2016 zou nog eens rekening moeten worden gehouden met een productietoename van 1,8 procent. De NVP schrijft: "Dit zal in 2016 leiden tot een te groot aanbod, wat nu al een drukkend effect heeft op de actuele eierprijzen. De kerstpiek zal nog wel een kleine prijsstijging geven, maar daarna komen er eieren genoeg op de Europese markt.'' De eiercrisis, zegt de bond met zoveel woorden, keert in 2016 weer in zijn volle omvang terug.

De Amerikaanse pizza-keten Pizza Hut introduceert voor de feestdagen een speciale, driedubbele pizzadoos: de Triple Treat Box. De box heeft een extra feestelijke buitenkant en is bedoeld voor gezinnen of vriendengroepen die in één keer klaar willen zijn met hoofdgerecht, bijgerechten en toetje. "Waar het altijd al een feest is een pizza bezorgd te krijgen, betekent pizza in een speciaal feestelijk verpakte doos nóg meer plezier tijdens een pizza-avond", zegt Jared Drinkwater, vice-president marketing van Pizza Hut.

In de drielaagse box is ruimte voor 2 pizza's, breadsticks (broodjes) en een speciaal chocolate-chip cookie op pizzaformaat. In de aanloop naar de feestdagen, in de VS beginnend met Thanksgiving op 26 november, vertoont Pizza Hut een reeks commercials op de televisie. Daarin helpt een schare aan beroemdheden een gezin 'van iedere dag een feestdag' te maken. En daar hoort, volgens Pizza Hut, ook de Triple Treat Box bij.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Harold Oldenbeuving
Harold Oldenbeuving levensmiddelenproductie
  • #1
  • 11 nov '15
  • 10:07

Bij 04: Handig, als je gasten hebt, moet je minstens 4 van deze apparaten hebben!
Voorlopig gaat dit als 3D food printen nog geen algemene grote vlucht nemen.

Martijn van der Plas
  • #2
  • 11 nov '15
  • 20:09

http://www.nu.nl/gezondheid/4162534/een-drie-nederlanders-krijgt-diabetes-type-2.html

In diverse media (hier met link naar Lancet study):

Een op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Dat is de conclusie van het Erasmus MC na een onderzoek onder tienduizend 45-plussers in de Rotterdamse wijk Ommoord.
Het onderzoek is woensdag in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet gepubliceerd.


En hoe zou dat komen: teveel suiker cq. koolhydraten?

Veronica Kouwenhoven
  • #3
  • 11 nov '15
  • 23:33

#2 Martijn Ommoord is een achterstandswijk. Niet bepaald een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. De conclusie zou dus moeten zijn niet dat De Nederlander, maar dat de Nederlander in een achterstandswijk een kans van 1 op 3 heeft op diabetes. Vermoedelijk is de kans voor de gemiddelde Nederlander veel kleiner.

Martijn van der Plas
  • #4
  • 12 nov '15
  • 14:20

@Veronika, #3. Zo makkelijk kun je dit niet afserveren. Ommoord is geen achterstandswijk; het is een tamelijk modale stadswijk en juist daaarom vziw al jaren onderdeel van het ERGO onderzoek van RIVM en EUR (vziw heeft Doetinchem een vergelijkbare rol).

Zoals één van de commentareierende collega-onderzoekers al aangaf; de excat getallen worden mss een beetje anders als je dit onderzoek elders zou herhalen maar de algemene conclusie staat.

De werkelijk interessante vraag is natuurlijk wat dat 20% risico bij niet-obese mensen veroorzaakt en of er iets aan te doen is (zoals wellicht geen suiker meer consumeren).

liesbeth@liesbethoerlemans.nl
  • #5
  • 12 nov '15
  • 16:11

Hierbij wat info: https://www.dvn.nl/files/site/2014_7_uitleg type 1en2.pdf Diabetes ontstaan niet door het eten van suiker! Diabetes 2 wordt mede veroorzaakt door leefstijl: o.a. overgewicht en voldoende bewegen.

Ik heb gisteren gebeld met de diabetesvereniging over het bericht van de NOS waar nogal wat basisfouten in stonden. Zij waren van mening dat het cijfer ook aan de hoge kant is.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag