Wakker Dier presenteert de kandidaten in een persbericht vanmorgen als volgt:

Dit jaar wordt er opvallend veel misleid met weidegang: maar liefst drie Liegebeest-kandidaten verbloemen met hun reclame-uitingen dat niet alle koeien of geiten buiten lopen. Zo impliceren de reclames van Holland Gouda keurmerk dat alle koeien, die de melk voor de kazen met het Gouda Holland keurmerk leveren, weidegang krijgen. Terwijl in werkelijkheid een deel van de koeien jaarrond op stal staat. Ook Danone en Melkunie verleiden de consument onterecht met vrolijke plaatjes van dieren in de wei.

liegebeest

Naast weidegang komt ook plofkip weer aan bod in deze Liegebeest-verkiezing. KFC kakelt op haar website dat je je 'geen zorgen' hoeft te maken omdat ze ‘hoge kwaliteit kip’ gebruiken, terwijl het om plofkip gaat. En dan zijn er nog twee kandidaten die het industrievarken in een veel te mooi jasje steken: het Friberne Gaasterlands kruidenvarken en het Duroc d'Olives varken.



Friberne spreekt over 'vrolijke varkens' en verstopt het dierenleed achter mooie verhalen over kruidenmengsels. Duroc laat filmbeelden en foto's zien van vrolijke biggen in het gras, terwijl de klant varkensvlees eet van dieren die nooit gras hebben gezien. In beide gevallen gaat het om varkens die hun leven slijten in dichte stallen. Duroc en Friberne worden verkocht in de horeca en bij (Keur)slagers.


friberne


De Liegebeest-verkiezing van 2014 leidde ertoe dat bijna alle genomineerde aanbieders hun producten aanpasten onder druk van de negatieve publiciteit. Uiteindelijk bleef slechts supermarkt Plus over. De inkoopcombinatie beeldde op haar Goudse Kaas een koe af die met haar kalf in de wei liep. Daarmee werd de consument op het verkeerde been gezet, want de kaas kan geen garantie geven voor weidegang, terwijl kalveren direct na hun geboorte bij de koe worden weggehaald.

Fotocredits: Wakker Dier/Duroc d'Olives/Friberne
Dit artikel afdrukken