De Nederlandse paprika mag naar China. Daarvoor tekende Staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ) gisteren een overeenkomst met de Chinese overheid.
Het is één van de resultaten van de Nederlandse handelsmissie in het Aziatische land.
'Vraag naar hoogwaardig en veilig product'
Vanaf 2016 ligt er een keur aan gewone-, punt- en snoeppaprika's in Chinese de supermarktschappen, aldus de Rijksoverheid. Volgens Dijksma is Nederland een van de eerste landen die er straks paprika's levert.
"China is de grootste paprikaproducent ter wereld en een agrarische grootmacht. Maar de vraag naar hoogwaardige en veilige producten stijgt en dan kijkt ook China naar Nederland met z'n innovatieve en duurzame kassen." Dat het weinig duurzaam is om kwetsbare vruchtgroenten over lange afstanden te vervoeren lijkt de duurzaamheid van onze kassen niet in de weg te staan.
Selectie van Nederlandse kwekerijen
Vooraslnog zijn 7 Nederlandse kwekerijen geselecteerd die paprika's naar China mogen exporteren. De komende periode gaan Nederlandse exporteurs de paprikamarkt verder ontwikkelen. Daarnaast moeten ze een netwerk opbouwen van (potentiële) afnemers. Volgend jaar kan een eerste geselecteerde oogst naar China.
Sterke ontwikkeling
Net als bij de export van paprika's naar Japan, kan de handel met China zich volgens de overheid zich sterk ontwikkelen: van een paar miljoen euro in de eerste jaren tot enkele tientallen miljoenen euro's op de langere termijn. Binnen 5 jaar naar zo'n 15 miljoen euro.
Russische boycot
Deze overeenkomst voor een nieuwe afzetmarkt komt op een goed moment. De Chinese markt is een welkom alternatief voor Rusland dat de grenzen sloot voor groenten en fruit uit Europa. Net als de varkensmarkt, kampt de Nederlandse kasteelt met een overaanbod dat kan weglopen via de Chinese markt.
Fotocredits: Dorine Ruter
Dit artikel afdrukken
'Vraag naar hoogwaardig en veilig product'
Vanaf 2016 ligt er een keur aan gewone-, punt- en snoeppaprika's in Chinese de supermarktschappen, aldus de Rijksoverheid. Volgens Dijksma is Nederland een van de eerste landen die er straks paprika's levert.
"China is de grootste paprikaproducent ter wereld en een agrarische grootmacht. Maar de vraag naar hoogwaardige en veilige producten stijgt en dan kijkt ook China naar Nederland met z'n innovatieve en duurzame kassen." Dat het weinig duurzaam is om kwetsbare vruchtgroenten over lange afstanden te vervoeren lijkt de duurzaamheid van onze kassen niet in de weg te staan.
Selectie van Nederlandse kwekerijen
Vooraslnog zijn 7 Nederlandse kwekerijen geselecteerd die paprika's naar China mogen exporteren. De komende periode gaan Nederlandse exporteurs de paprikamarkt verder ontwikkelen. Daarnaast moeten ze een netwerk opbouwen van (potentiële) afnemers. Volgend jaar kan een eerste geselecteerde oogst naar China.
Sterke ontwikkeling
Net als bij de export van paprika's naar Japan, kan de handel met China zich volgens de overheid zich sterk ontwikkelen: van een paar miljoen euro in de eerste jaren tot enkele tientallen miljoenen euro's op de langere termijn. Binnen 5 jaar naar zo'n 15 miljoen euro.
Russische boycot
Deze overeenkomst voor een nieuwe afzetmarkt komt op een goed moment. De Chinese markt is een welkom alternatief voor Rusland dat de grenzen sloot voor groenten en fruit uit Europa. Net als de varkensmarkt, kampt de Nederlandse kasteelt met een overaanbod dat kan weglopen via de Chinese markt.
Fotocredits: Dorine Ruter
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
't Zou mooi zijn wij dan lekkere vollegronds tomaten uit China zouden importeren, want die bereiken ons nu allen nog ingeblikt.
(niet schieten! Ik ben maar een consument)
Grappig dit. In de varkensdraden wordt China stelselmatig afgeschoten als risicovol en uitstel van executie. Hier kan het blijkbaar anders:
"China is de grootste paprikaproducent ter wereld en een agrarische grootmacht. Maar de vraag naar hoogwaardige en veilige producten stijgt en dan kijkt ook China naar Nederland met z'n innovatieve en duurzame kassen."
China is de grootste varkensproducent ter wereld en een agrarische grootmacht. Maar de vraag naar hoogwaardige en veilige producten stijgt en dan kijkt ook China naar Nederland met zijn veilige varkenshouderij en -slacht.
'Made in Holland' mag alleen wel wat worden uitgebreid in het merk.
Mark, handel is er voor alle typen producten. Aardappelhandelaren weten dat al decennia: er blijft nooit wat over. Zij zeggen het zo: hoe lager de prijs, hoe verder ze reizen.
Echt goed vers product naar China? Uitstekend idee, want dan krijgen we tenminste ook eindelijk verse King Crab van daarginds uit de buurt met het retourvliegtuig mee terug. (ja klopt, ik ben wat cynisch)
Het is geen business case.
- Het product moet ingevlogen worden voor drie euro per kg.
- Het is niet jaarrond beschikbaar. NL product is beschikbaar in de zomer, wanneer de lokale productie ook piekt
- Het is niet 'biologisch'. (De pura natura uitgezonderd). Er is een niche voor import & organic.
- Het is geen merk. ( zoals Driscolls) De verpakking van Driscolls (aardbei) is trouwens al lang gekopieerd!
- Het is geen fruit, zoals peren. Peren worden afgezet in fruit winkels als 'ready' to eat. Paprika is een ingredient voor food service.
Piet, ik denk dat Mark terug zal zeggen: import & Holland is wél een case.
Ik geloof er ook niet zo in want er moet een merk ipv een generiek product onder zitten. Maw: paprika's op de Chinese AH sites zullen het niet zo goed doen. Het zijn 'gewoon paprika's'.
Maar wat maakt het uit wat ik vind: wat vind jij met vanuit jouw ervaring ter plekke?
Of zei je het eigenlijk al: dit is vooral leuk nieuws voor de bank die zijn Hollandse kassen nog net wat langer hoger gewaardeerd dan ze waard zijn in zijn zekerhedenportefeuille kan houden (en onderwijl de bouw daarginds financieel helpt organiseren in de hoop op een nieuwe en minder risicovolle boterham)?