Supermarktondernemers zien het niet zitten om caissières en contant geld uit hun winkels te verbannen. 'Niet in mijn winkel', zeggen de leden van het Distrifood Winkelierspanel unaniem.
Albert Heijn opende eerder deze maand een filiaal zonder caissières aan de Weteringschans in Amsterdam. Klanten kunnen er - cashloos - afrekenen via een van de drie aangeboden zelfscanmogelijkheden.
'Risico veel te groot'
De supermarktondernemers in het Distrifood Winkelierspanel kunnen zich niet voorstellen dat zij een vergelijkbare stap zouden durven zetten. "Boodschappen doen is bij ons ook een sociaal gebeuren en geen race tegen de klok", aldus een Groningse Coop-ondernemer. Een Gelderse Plus-uitbater vindt het risico veel te groot. "Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent", zegt hij in Distrifood. Vooral op het platteland zal een dergelijke aanpak niet op bijval kunnen rekenen, schatten de Panelleden.
De leden van het Panel zien de ingreep van AH als een experiment. Vanuit die invalshoek zouden ze zelf misschien ook wel durven experimenteren, maar daarbij blijft tenminste één bemande kassa het minimum. Een volledig cashloze supermarkt zien ze niet zitten: "Ik zou er zeker één overhouden voor ouderen", zegt een Panellid. Ook wijzen de Panelleden er op dat de caissière het 'laatste visitekaartje' van een winkel is, waarmee je als winkelier de mogelijkheid hebt een goede herinnering te creëren waarmee klanten graag terug zullen komen.
Klantcontact
Meer dan de helft van de Panelleden ziet overigens het AH-experiment wel 'passen in de tijdgeest waarin consumenten meer zelf willen en moeten regelen'. Dat biedt kansen én valkuilen. "Misschien dat je dan op de winkelvloer meer aandacht aan de klant kunt geven", klinkt het, in lijn met de insteek die Albert Heijn gekozen heeft aan de Weteringschans. Het klantcontact is cruciaal: "Hoe minder contact je met de klant hebt, hoe makkelijker die de overstap maakt naar online boodschappen doen", huivert een andere AH-ondernemer, die vreest voor de toekomst van fysieke winkels.
Fotocredits: 'Shop till you drop', FaceMePLS
Dit artikel afdrukken
'Risico veel te groot'
De supermarktondernemers in het Distrifood Winkelierspanel kunnen zich niet voorstellen dat zij een vergelijkbare stap zouden durven zetten. "Boodschappen doen is bij ons ook een sociaal gebeuren en geen race tegen de klok", aldus een Groningse Coop-ondernemer. Een Gelderse Plus-uitbater vindt het risico veel te groot. "Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent", zegt hij in Distrifood. Vooral op het platteland zal een dergelijke aanpak niet op bijval kunnen rekenen, schatten de Panelleden.
Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent'Goede herinnering creëren'
De leden van het Panel zien de ingreep van AH als een experiment. Vanuit die invalshoek zouden ze zelf misschien ook wel durven experimenteren, maar daarbij blijft tenminste één bemande kassa het minimum. Een volledig cashloze supermarkt zien ze niet zitten: "Ik zou er zeker één overhouden voor ouderen", zegt een Panellid. Ook wijzen de Panelleden er op dat de caissière het 'laatste visitekaartje' van een winkel is, waarmee je als winkelier de mogelijkheid hebt een goede herinnering te creëren waarmee klanten graag terug zullen komen.
Klantcontact
Meer dan de helft van de Panelleden ziet overigens het AH-experiment wel 'passen in de tijdgeest waarin consumenten meer zelf willen en moeten regelen'. Dat biedt kansen én valkuilen. "Misschien dat je dan op de winkelvloer meer aandacht aan de klant kunt geven", klinkt het, in lijn met de insteek die Albert Heijn gekozen heeft aan de Weteringschans. Het klantcontact is cruciaal: "Hoe minder contact je met de klant hebt, hoe makkelijker die de overstap maakt naar online boodschappen doen", huivert een andere AH-ondernemer, die vreest voor de toekomst van fysieke winkels.
Fotocredits: 'Shop till you drop', FaceMePLS
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wachten voor de kassa vond ik nooit een sociaal gebeuren. Helemaal super die zelfscan. Sinds 'mijn' AH zelfscan heeft, hebben we ook live sushimakers en andere voedselbereiders. Dat zorgt ervoor dat boodschappen doen een stuk leuker is dan in de tijd van de cassieres.
Nou, geef mij idd maar lekker de cassiere, als het dan fout gaat met verkeerd aanslaan kun je gelijk wat zeggen, doe je het zelf fout bij de zelfscan denken ze dat je pikt. Ook voor de jongeren nu is het prettig dat die cassieres en contant geld er ook zijn als zij oud zijn, want wie weet hoe je er dan bijloopt, misschien ben je dan ook geestelijk achteruit gegaan en heb je ook dat soort hulp en gemak nodig om je schapjes te doen. Ik zie me al half dement aan de zelfscan staan, geen idee wat ik dan zou moeten doen............je kan een hoop voorkomen met zo gezond mogelijk leven, maar niemand kan vantevoren weten of ze op 80 jarige leeftijd nog steeds geestelijk gezond zijn.
Een Ierse supermarkt, waarvan ik even de naam kwijt ben, had vroeger wekelijks op donderdag de singles koopavond. Single vrouwen kregen dan een roos uitgereikt. Schijnt erg succesvol te zijn geweest. Ongeveer het enige sociale gebeuren dat ik bij een supermarkt of welke andere winkel ook kan bedenken.
Ben net terug uit Frankrijk om hier te overwinteren. Kan nog steeds niet wennen aan dat jachtige gedoe bij de kassa's hier. Al staan er 10 in de rij bij de kassa van de Carrefour te wachten, de overbuurvrouw zoenen en een praatje maken, heeft daar gewoon voorrang. De enige zuchtende geïrriteerde mensen in de rij waren toeristen uit Nederland. Winkelen, eten koken, eten en communiceren zijn een onmisbaar, nuttig en sociaal deel van ons leven.
Bij veel Nederlanders zit "time is money" erin gebakken. Wij hanteren echter "money is time".
Om meer geld te verkrijgen dan dat je nodig hebt, moet je steeds meer kostbare vrije tijd inleveren.
Joep, na een jaar in Frankrijk gewoond te hebben en wekelijks de Carrefour te hebben bezocht, is ook daar de kassa een noodgedwongen oponthoud. De rijen zijn vele malen langer dan in Nederland. En ja het gebeurt dat er dan wat onderlinge contacten zijn. Maar dat is geen usance.
In Nederland zijn we opgevoed met Jumo en Hoogvliet - vierde in de rij is boodschappen gratis - dus het kan wel. Is de rij langer en zijn er nog kassa's onbezet dan irriteert dat.