De nieuwe vleeskeuringsregels onder verantwoordelijkheid van de overheid zijn goed voor export buiten EU. Dat laat varkensslachter Vion vanmiddag weten. Insiders uit de vleeswereld reageren sceptischer.
In een persbericht zegt het bedrijf:
Vion is positief over de voorstellen van de Minister van Volksgezondheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken om de vleeskeuring weer volledig onder te brengen bij de overheid. Dit versterkt het overheidstoezicht op het slachten van dieren en heeft een positief effect op afzetmogelijkheden van Nederlands vlees buiten de EU.
De vleessector en de overheid hebben vanaf 2003 de vleeskeuring anders georganiseerd. De keurmeesters zijn momenteel in dienst van de Kwaliteitsdienst voor de Dierlijke Sector en worden ingehuurd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De keuringsdierenarts van de NVWA is verantwoordelijk voor de keuring.
Alleen eindverantwoordelijkheid veranderd
Afgelopen vrijdag maakte ik reeds een analyse van het besluit om de nieuwe Nederlandse vleeskeuring weer onder de staat te laten vallen. Kort samengevat luidt die: de bordjes zijn verhangen, de NVWA wordt strenger maar wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven, zoals het verantwoordelijke ministerie ook toegeeft, verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid. Die komt bij de overheid te liggen. Nog preciezer gezegd: bij de handhavende en controlerende dienst NVWA, die functioneert onder ministeriële verantwoordelijkheid. Als er nu iets fout gaat, zullen daar de overheid en de NVWA op aangesproken gaan worden.
Export naar Azië
De keuze van de Nederlandse overheid is helder. Wie zijn overschot aan varkensvlees in bijvoorbeeld de groeimarkten in Azië kwijt wil, heeft iets aan de nieuwe maatregelen. Verzoeken van de varkenssector om de export naar het Verre Oosten te faciliteren worden met de besluitvorming ingevuld. Aziaten vinden de eindverantwoordelijkheid van de overheid prettig.
Het heeft echter ook een keerzijde. Na mijn stukje van vrijdag reageerden insiders uit de vleeswereld persoonlijk naar mij. Ze willen anoniem blijven, maar zeggen iets iets waar Den Haag en de NVWA in Utrecht nog eens goed bij stil moeten staan. Problemen en reputatieschades voor de vaderlandse vleesindustrie zoals die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld Willy Selten, worden hiermee niet voorkomen.
Nederland importeert en re-exporteert belangrijke hoeveelheden vlees waar de nieuwe keuring geen betere grip op zal krijgen. Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde traders. Iedereen die dat wil, kan in vlees handelen en dat in Nederland importeren en exporteren.* Ook al is de formulierenstroom uiterst streng, het toezicht daarop is moeilijk strict te handhaven. Dat betekent dat aanvullende wetgeving dringend noodzakelijk is, wil Vion blij blijven met de nieuwe regelgeving. Zoals een van mijn gesprekspartners zei: "de vraag is niet of er weer een nieuw schandaal ontstaat, maar wanneer. Wat er dan gebeurt is geen feest voor Harry Paul [de directeur-generaal van de NVWA, DV]. Barbertje moet immers hangen en dat zal niet de minister of een staatssecretaris zijn."
* Importen van binnen Europa moet technisch en juridisch worden als intra-Europese handel worden betiteld. Echte im- en export vindt plaats met landen die geen EU-lidstaat zijn.
Fotocredits: NVWA aan de Utrechtse Catharijnesingel, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Vion is positief over de voorstellen van de Minister van Volksgezondheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken om de vleeskeuring weer volledig onder te brengen bij de overheid. Dit versterkt het overheidstoezicht op het slachten van dieren en heeft een positief effect op afzetmogelijkheden van Nederlands vlees buiten de EU.
De vleessector en de overheid hebben vanaf 2003 de vleeskeuring anders georganiseerd. De keurmeesters zijn momenteel in dienst van de Kwaliteitsdienst voor de Dierlijke Sector en worden ingehuurd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De keuringsdierenarts van de NVWA is verantwoordelijk voor de keuring.
Wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid.De verwachting was dat deze werkwijze efficiënter zou zijn. In de loop van de jaren bleek deze aanpak echter moeilijk uit te leggen aan autoriteiten buiten de EU. Daardoor ontstonden discussies met handelspartners. Het weer volledig onderbrengen van de vleeskeuring bij de overheid is in dit verband logisch. Dit maakt bij de exportlanden definitief een einde aan twijfels over onze systematiek van keuring. Ook gaat Nederland in de pas lopen met andere belangrijke productielanden, die vasthouden aan de vleeskeuring door overheidsmedewerkers. De nieuwe voorstellen in Nederland zijn een stimulans voor de duurzaamheid van de afzet van het hoogwaardige Nederlandse vlees in landen buiten de EU. Vion gaat ervan uit dat er met de overheid afspraken worden gemaakt over de beheersing van de kosten.
Alleen eindverantwoordelijkheid veranderd
Afgelopen vrijdag maakte ik reeds een analyse van het besluit om de nieuwe Nederlandse vleeskeuring weer onder de staat te laten vallen. Kort samengevat luidt die: de bordjes zijn verhangen, de NVWA wordt strenger maar wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven, zoals het verantwoordelijke ministerie ook toegeeft, verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid. Die komt bij de overheid te liggen. Nog preciezer gezegd: bij de handhavende en controlerende dienst NVWA, die functioneert onder ministeriële verantwoordelijkheid. Als er nu iets fout gaat, zullen daar de overheid en de NVWA op aangesproken gaan worden.
Export naar Azië
De keuze van de Nederlandse overheid is helder. Wie zijn overschot aan varkensvlees in bijvoorbeeld de groeimarkten in Azië kwijt wil, heeft iets aan de nieuwe maatregelen. Verzoeken van de varkenssector om de export naar het Verre Oosten te faciliteren worden met de besluitvorming ingevuld. Aziaten vinden de eindverantwoordelijkheid van de overheid prettig.
Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde 'traders'.'Traders' en de keerzijde
Het heeft echter ook een keerzijde. Na mijn stukje van vrijdag reageerden insiders uit de vleeswereld persoonlijk naar mij. Ze willen anoniem blijven, maar zeggen iets iets waar Den Haag en de NVWA in Utrecht nog eens goed bij stil moeten staan. Problemen en reputatieschades voor de vaderlandse vleesindustrie zoals die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld Willy Selten, worden hiermee niet voorkomen.
Nederland importeert en re-exporteert belangrijke hoeveelheden vlees waar de nieuwe keuring geen betere grip op zal krijgen. Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde traders. Iedereen die dat wil, kan in vlees handelen en dat in Nederland importeren en exporteren.* Ook al is de formulierenstroom uiterst streng, het toezicht daarop is moeilijk strict te handhaven. Dat betekent dat aanvullende wetgeving dringend noodzakelijk is, wil Vion blij blijven met de nieuwe regelgeving. Zoals een van mijn gesprekspartners zei: "de vraag is niet of er weer een nieuw schandaal ontstaat, maar wanneer. Wat er dan gebeurt is geen feest voor Harry Paul [de directeur-generaal van de NVWA, DV]. Barbertje moet immers hangen en dat zal niet de minister of een staatssecretaris zijn."
* Importen van binnen Europa moet technisch en juridisch worden als intra-Europese handel worden betiteld. Echte im- en export vindt plaats met landen die geen EU-lidstaat zijn.
Fotocredits: NVWA aan de Utrechtse Catharijnesingel, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een flauwekul!
De super is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het vlees in zijn schappen.
Als de sector in zee wil blijven gaan met traders en lieden als Selten, waardoor een sluitende
tracking & tracing zo goed als onmogelijk gemaakt wordt, dan is dat een bewuste keuze van die sector om risico's te lopen.
Grote kul om te stellen dat de NVWA daar nu ineens de eindverantwoordelijkheid voor zou krijgen. Je kunt van geen enkele controlerende instantie verwachten dat ze elke hamburger van dubieuze oorsprong kan gaan traceren.
Knoeiers zullen er altijd blijven, en inkopers die met ze in zee willen gaan. Vooral als de pakkans gering blijft, en de straf in geen enkele verhouding staat tot fraudewinst en maatschappelijke schade. Zie Foppen, zie Vion/Encebe. Dergelijk gedrag is schadelijk voor het imago van de sector en ons land.
VW is eindverantwoordelijk voor zijn sjoemeldiesels, Bosch mogelijk medeplichtig.
De EPA had slimmer kunnen zijn, maar tegen dergelijk geraffineerd bedrog is weinig kruit gewassen.
Net zoals het lastig is de auto-, de tabaks- of de food-lobby te weerstaan, die controleerbare eisen voor consumentenbescherming en handhaafbare regelgeving dwars zit en traineert.
Als een bestuurder met een te hoog promillage alcohol mensen dood rijdt, kan dat moeilijk de politie verweten worden, Dick.
Wél zouden ze meer (capaciteit kunnen krijgen om) op alcohol kunnen controleren, als dat dikwijls gebeurt.
"Not guilty, Your Honour"
"In today’s judgment, the Court of Justice states that the fresh poultry meat referred to by EU law must satisfy the microbiological criteria for salmonella at all the stages of distribution including the retail sale stage.
"The Court of Justice states, moreover, that food business operators which are active only at the distribution stage may be fined for having placed on the market a foodstuff which fails to comply with the microbiological criterion."
"Bedrijven die een fout begaan, melden dat. Denk aan VW of Toyota.
Als er een probleem is aan de remmen dan melden ze dat."
Welke naïeve goeierd zei dat ook alweer?
Dick, je moet wel goed lezen. De supers zijn daar allang mee begonnen; dat stond al in mijn vorige stukje. Dit gaat over export en de weerslag op de Nederlandse exportpositie.
Voor export geldt toch hetzelfde, Dick?
Barbertje, i.c. Kamp, Schippers en/of NVWA zouden pas moeten hangen als ze er, zoals bij
Foppen, een zootje van maken.
En dan zijn er nog supers, die achter dergelijke knoeiers menen te moeten blijven staan...
Dick, je volgt je eigen draad!
Dit gaat niet over Foppen, maar over het vleeskeuringen en het feit dat trade (een fors deel van ons volume) het probleem is en niet met een verhanging van de bordjes kan worden aangepakt.
LTO denkt dat meer geld nodig is om gerichter te kunnen controleren en voorkomen. Tevens signaleert LTO duurdere toekomstige controle bij ons, omdat NL in het verleden fors heeft bezuinigd en nu de budgetten uit de private sector moet trekken.
Ik vrees dat daar weinig spelden tussen te krijgen zijn.
Als bovenstaande analyse juist is, gaan juist de free riding traders er nu met de buit en ons reputatierisico mee vandoor.
Wie uit het vak wil zich hierover nader uitspreken met naam en toenaam?