Nederland wil dierenwelzijn. Daarom breekt nu met prijsacties de Beter Levenweek los. Dat wordt dus knallen met beter vlees.
Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, nam dit jaar met 3 miljoen toe tot 20 miljoen dieren. Dat maakte de organisatie afgelopen week bekend.
In de Nederlandse veehouderij komen jaarlijks circa 500 miljoen dieren ter wereld. Zo'n 4% heeft dus na jaren soebatten een beter leven. Van ieder dier gaat bovendien zo'n 60-80% van het vlees als 'gangbaar' naar het buitenland omdat wij niet alle vlees lusten, cq. slagers het niet zo verwerken en aantrekkelijk maken dat wij het willen kopen.
Dat zorgt ervoor dat het extra duur moet zijn in Nederland. Het buitenland eet immers de meeste kilo's van onze welzijnsdieren, maar betaalt daar niet extra voor. Ons Beter Leven kenmerk heeft daar immers geen waarde, zodat het vlees nagenoeg zonder meerwaarde over de grens verdwijnt.
Om die reden klagen boeren: welzijnsdieren brengen nog minder op dan gangbare. Beter zou het zijn om veel meer van het betere beest in eigen land op te eten.
De meeste Beter Leven-dieren zijn kippen: ruim 17 miljoen vleeskuikens en bijna 1 miljoen leghennen. Daarnaast vallen zo'n 2 miljoen varkens en 270.000 runderen en kalveren onder het keurmerk. Steeds meer supermarkten - zoals Lidl, Albert Heijn, Plus en Jumbo - zetten stappen om het aandeel keurmerkvlees in hun vleesassortiment te vergroten. Morgen start in alle supermarkten de 'Beter Leven week'.
De week is een initiatief van de Dierenbescherming en moet de consument aanzetten tot diervriendelijker consumeren.
Wij zitten er een beetje mee en leggen je daarom onze vraag voor: geeft het een goed signaal af?
Fotocredits: AH Bonus folder, Foodlog Media
--- POLL ---
Dit artikel afdrukken
Van die dieren gaat bovendien zo'n 60-80% van het vlees als 'gangbaar' naar het buitenland. Dat zorgt ervoor dat het extra duur moet zijn in Nederland.60-80% zonder meerwaarde naar buitenland
In de Nederlandse veehouderij komen jaarlijks circa 500 miljoen dieren ter wereld. Zo'n 4% heeft dus na jaren soebatten een beter leven. Van ieder dier gaat bovendien zo'n 60-80% van het vlees als 'gangbaar' naar het buitenland omdat wij niet alle vlees lusten, cq. slagers het niet zo verwerken en aantrekkelijk maken dat wij het willen kopen.
Dat zorgt ervoor dat het extra duur moet zijn in Nederland. Het buitenland eet immers de meeste kilo's van onze welzijnsdieren, maar betaalt daar niet extra voor. Ons Beter Leven kenmerk heeft daar immers geen waarde, zodat het vlees nagenoeg zonder meerwaarde over de grens verdwijnt.
Om die reden klagen boeren: welzijnsdieren brengen nog minder op dan gangbare. Beter zou het zijn om veel meer van het betere beest in eigen land op te eten.
De meeste Beter Leven-dieren zijn kippen: ruim 17 miljoen vleeskuikens en bijna 1 miljoen leghennen. Daarnaast vallen zo'n 2 miljoen varkens en 270.000 runderen en kalveren onder het keurmerk. Steeds meer supermarkten - zoals Lidl, Albert Heijn, Plus en Jumbo - zetten stappen om het aandeel keurmerkvlees in hun vleesassortiment te vergroten. Morgen start in alle supermarkten de 'Beter Leven week'.
De week is een initiatief van de Dierenbescherming en moet de consument aanzetten tot diervriendelijker consumeren.
Wij zitten er een beetje mee en leggen je daarom onze vraag voor: geeft het een goed signaal af?
Fotocredits: AH Bonus folder, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hoe hoger de omzet is des te meer inkomsten voor de kas van de DB.
Vanuit de consument gezien, die de aanbieding koopt, en denkt: verhip dit vlees smaakt niets anders als het andere in het gangbare gamma: NEE.
Wel goed voor al het andere vlees natuurlijk, dat de week erna weer relatief goedkoper is.
Verder zullen kopers van BLK zich (wellicht?) afvragen waarom het goedkoper moet zijn.
Het is nu puur USP verkwanseling (imho).
Wat een rare poll. Maar goed. Een marketing week prima, maar daar zouden dan eigenlijk geen prijsverlagingen of stuntprijzen aan verbonden moeten zijn.
En wie betaalt het verschil eigenlijk? Retail, de verwerkers of de boer? Er wordt al amper verdiend op sterrenvlees: de kosten zijn hoger, de opbrengsten zijn niet altijd navenant, laat staan bij een actie.
Sander, vertel: wat vind je er raar aan?
@Dick
Als 'sociaal wetenschapper' vind ik de antwoordcategorieën wat beperkt. 3 maal nee, eenmaal ja: Behoorlijk leading.
Daarbij volgen de antwoordcategorieën niet direct uit de bovenstaande tekst.
Ik vind de vraag wel goed, maar dan is het naar mijn mening ja of nee, en een 'stemverklaring' in de comments. Of helemaal een open vraag.