De vele fraaie food-foto's op internet, Instagram, Pinterest en andere sociale media doen je het water in de mond lopen. Helaas hebben je eigen foto's zelden eenzelfde effect. Daar is wat aan te doen.
Je kookt een heerlijke maaltijd en die leg je natuurlijk graag even vast om te delen op social media. Maar het resultaat valt vies tegen. Het sprankelende gerecht op tafel komt niet tot uitdrukking op de foto.
Food stylists
Gelukkig bestaan er mensen die van deze uitdaging hun beroep hebben gemaakt en niet te beroerd zijn hun ervaringen en tips te delen. 'Food stylist' Anna Lee is één van hen. Ze geeft in een filmpje vijf tips voor het maken van de perfecte food-foto.
1. Bouw het gerecht op en voeg de ingrediënten apart toe. Een salade meng je dus niet in de schaal, maar maak je op het bord op.
2. Denk vanuit de camera en leg het mooiste stukje van je gerecht net naast het midden
3. Vernevel wat water over je sla of kwast wat olie over het vlees om het mooi te laten glanzen
4. Voeg bewust wat onvolkomenheden toe voor een natuurlijk effect, zoals wat kruimels naast de koekjes of waterdruppels op de groenten
5. Versier je gerecht met verschillende texturen en kleuren om het af te maken. Denk aan een streepje room, een druppeltje olie en wat geraspte kaas op de soep, of wat verse groene kruiden op het vlees.
Anna Lee's tips (in het Engels) vind je hier.
Fotocredits: still uit video.
Dit artikel afdrukken
Food stylists
Gelukkig bestaan er mensen die van deze uitdaging hun beroep hebben gemaakt en niet te beroerd zijn hun ervaringen en tips te delen. 'Food stylist' Anna Lee is één van hen. Ze geeft in een filmpje vijf tips voor het maken van de perfecte food-foto.
1. Bouw het gerecht op en voeg de ingrediënten apart toe. Een salade meng je dus niet in de schaal, maar maak je op het bord op.
2. Denk vanuit de camera en leg het mooiste stukje van je gerecht net naast het midden
3. Vernevel wat water over je sla of kwast wat olie over het vlees om het mooi te laten glanzen
4. Voeg bewust wat onvolkomenheden toe voor een natuurlijk effect, zoals wat kruimels naast de koekjes of waterdruppels op de groenten
5. Versier je gerecht met verschillende texturen en kleuren om het af te maken. Denk aan een streepje room, een druppeltje olie en wat geraspte kaas op de soep, of wat verse groene kruiden op het vlees.
Anna Lee's tips (in het Engels) vind je hier.
Fotocredits: still uit video.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sorry redactie. Ik heb toch wel een paar opmerkingen..
Ik vind de bovenstaande foto geen goed voorbeeld. Veel te vage opname. Het gaat niet alleen om de compositie, maar ook de kwaliteit van de opname.
1. Als je een opname van dichtbij maakt, zet je camera op de ‘macro’ stand en niet op automatische focus. Macro wordt veelal aangeven met een klein tulp symbool op je draaiknop. Ook toepassen op een afstand van ca. 25-20 cm. Ik vermoed dat de bovenstaande foto een automatische focus was, vanwege de scherptediepte die hier letterlijk de mist in gaat. Dat effect is mooi voor buiten als je onderwerp op de voorgrond scherp moet zijn en de achtergrond ‘artistiek’ mag vervagen.
Maar je maakt hier een compositiefoto en geen detail-opname. (Het rupsje (7-8mm) toont bij vergroting nog steeds alle details.)
Lees eens wat over het begrip scherptediepte. Tips genoeg op Google. Zelfs met eenvoudige camera’s kun je tegenwoordig scherpe compositiefoto's maken, die voor de ontvanger goed uit te vergroten en te bekijken zijn.
Ik heb maar een bescheiden camera al 7 jaar: Kleine Lumix DWC-LZ6 van 2-300 euro. Past in m’n broekzak. Nee, niet met m’n tablet of met een I-phone, waar je niet mee kunt flitsen.
2. Zorg voor goed (natuurlijke) lichtinval, dan heb je de flits niet nodig. En als je ‘moet’ flitsen let op de opname hoek i.v.m. reflectie, maar bij te dichtbij, want dan is er snel sprake van overbelichting. Als je alles nat kwast (wat ik nooit doe), dan krijg je met flitsen een hinderlijke schittering.
3. Zorg dat je je camera niet in een te lage pixel modus zet. Je kunt altijd nog met een ‘image resizer’ je foto minder ‘zwaar’ maken, maar check nadien bij vergroten op je scherm of je niet te ver gaat en kies dan voor een hogere resolutie. Laat mensen die een foto mooi vinden die vergroten op hun scherm.
4. Ga niet fotoshoppen op een food-foto, dat zie je bij uitvergroting, en snij liever in (gratis download) paint.net je foto bij voor een beter compositie-effect. Je hebt echt geen semi-professioneel fotobewerkingsprogramma nodig. Met paint.net kun je heel erg veel.
5. Definitieve keuze voor een .bmp of .jpeg configuratie hangt af van het onderwerp. Saven onder .bmp geeft meer pixels, maar legt met veel andere foto's samen een zware claim op e-mailverzending. Dan gebruik je gratis WeTranfer om te verzenden. Gebruiken bedrijven ook.
6. Gratis opslag (na het maken van een account) kun je heel goed op met Google Drive Opslag, waar je een link ophaalt, die hier of elders kunt plaatsen of verzenden. En nee, ik maak nooit foto's in restaurants. Uit eten is voor ons eerder intiem sacraal en geen bezoek aan een pretpark.. Sommige zaken 'save' ik op de harde schijf tussen de oren.
Of laat de foto's maken door Robin Kok.
@Hans, de foto boven het bericht is een still uit het filmpje, die het met-olie-bestrijken-voor-een-verlokkende-glans illustreert.
Dank voor je eigen tips!
Merci Cécile
Geen pretentie hebbende professionele fotograaf-kwaliteiten te bezitten, maar als gedreven hobbykok slechts prentjes te maken, waar in ieder geval de ingrediënten op herkenbaar zijn.
Dat is bij de grote chefs een groot raadsel, maar waarschijnlijk onderdeel aan de verrassing.
Maar hun foto’s intrigeren me daarom minder. Te steriel.
Curnonsky stelde: “Les choses doivent avoir le goût de ce qu'elles sont”, en ik zie dat graag op een foto terug. Het is ook de leidraad voor hoe ik kook.
Je reactie verklaart nu alles. Ik vroeg me al af wat er aan de hand was. Het is dus een kwast. Misschien was een foto beter geweest in relatie tot de titel dan een ‘still’….
En wat Wouter suggereert: Robin’s foto’s zijn van zeer artistiek niveau en verhogen de nieuwsgierigheid naar haar recepten. Niet alleen een goede kok, maar ook fotografe.
En dan te bedenken, Pollemans, dat Robin Kok van beroep geen fotograaf is en geen kok.
Goed he!