De hele dag door even bewegen tijdens de lessen op school, zou kinderen een extra calorieverbruik op kunnen leveren van 100-300 kcal. Dat helpt in de strijd tegen kinderobesitas. Hoe dat bewegen moet worden geïntegreerd in de lessen én het schoolgebouw, onderzoekt op dit moment de Universiteit van Michigan.
Onderzoeker Rebecca Hasson is assistent professor aan de School of Kinesiology aan de Universiteit van Michigan. Daar heeft ze een apart lokaal ingericht om te onderzoeken hoe fysieke activiteit voor kinderen het beste in een gewone lesdag kan worden ingepast.
Haar onderzoek is gericht op het effect van korte lesonderbrekingen van 2 minuten, waarin kinderen laag-, matig- of hoogintensief kunnen bewegen. Als ze dat gedurende een lesdag doen, zouden ze 40 minuten per dag extra bewegen. Dat levert een extra calorieverbruik van 100-300 kcal op.
Hasson heeft een proeflokaal ingericht waar kinderen tussen de 20 sportieve onderbrekingen door uitrusten met een spelletje of televisie kijken. Als het tijd is voor een pauze meten de onderzoekers de hartslag en laten ze de kinderen 2 minuten intensieve oefeningen doen, waaronder knieheffen, lunges en jumping jacks. Na afloop meten ze weer de hartslag en gaan de kinderen terug naar het lokaal. Daar krijgen ze een korte rekentoets om vast te leggen hoe snel ze zich weer kunnen concentreren op een cognitieve taak. Op deze manier proberen de onderzoekers vast te stellen wat de meest geschikte oefenvormen zijn en wat de beste intensiteit is.
Inrichting
Een essentieel deel van het onderzoek is de inrichting van het schoolgebouw. Gangen moeten bijvoorbeeld uitnodigen om te bewegen. Dat kan door het aanleggen van een hinkelbaan. Lokalen moeten ingericht zijn met tafels en stoelen die makkelijk aan de kant kunnen, of dienst kunnen doen als sportmateriaal.
Effect
De kinderen zijn enthousiast en blijken zich snel weer te focussen op hun lessen. De scores van waargenomen inspanning zijn lager dan de daadwerkelijke inspanning, wat aangeeft dat ze intensiever sporten dan ze denken. Hasson zegt: “De kinderen overtuigen van het nut is eenvoudig. Het zal moeilijker zijn leraren en beleidsmakers van scholen zover te krijgen”.
Fotocredits: Corrida, Pedro Dias
Dit artikel afdrukken
Haar onderzoek is gericht op het effect van korte lesonderbrekingen van 2 minuten, waarin kinderen laag-, matig- of hoogintensief kunnen bewegen. Als ze dat gedurende een lesdag doen, zouden ze 40 minuten per dag extra bewegen. Dat levert een extra calorieverbruik van 100-300 kcal op.
De kinderen overtuigen van het nut is eenvoudig. Het zal moeilijker zijn leraren en beleidsmakers van scholen zover te krijgen.Onderzoek
Hasson heeft een proeflokaal ingericht waar kinderen tussen de 20 sportieve onderbrekingen door uitrusten met een spelletje of televisie kijken. Als het tijd is voor een pauze meten de onderzoekers de hartslag en laten ze de kinderen 2 minuten intensieve oefeningen doen, waaronder knieheffen, lunges en jumping jacks. Na afloop meten ze weer de hartslag en gaan de kinderen terug naar het lokaal. Daar krijgen ze een korte rekentoets om vast te leggen hoe snel ze zich weer kunnen concentreren op een cognitieve taak. Op deze manier proberen de onderzoekers vast te stellen wat de meest geschikte oefenvormen zijn en wat de beste intensiteit is.
Inrichting
Een essentieel deel van het onderzoek is de inrichting van het schoolgebouw. Gangen moeten bijvoorbeeld uitnodigen om te bewegen. Dat kan door het aanleggen van een hinkelbaan. Lokalen moeten ingericht zijn met tafels en stoelen die makkelijk aan de kant kunnen, of dienst kunnen doen als sportmateriaal.
Effect
De kinderen zijn enthousiast en blijken zich snel weer te focussen op hun lessen. De scores van waargenomen inspanning zijn lager dan de daadwerkelijke inspanning, wat aangeeft dat ze intensiever sporten dan ze denken. Hasson zegt: “De kinderen overtuigen van het nut is eenvoudig. Het zal moeilijker zijn leraren en beleidsmakers van scholen zover te krijgen”.
Fotocredits: Corrida, Pedro Dias
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bewegen heeft een positief effect op cognitieve prestaties (zie b.v. het werk van Erik scherder) en vertraagt effecten van veroudering. Dus meer bewegen, niet alleen op school, maar ook op de werkplek. Net als andere gezondheidsprogramma's gaat het m.i. bijna niet meer om meer onderzoek, maar om meer toepassing van wat we al weten: statafels, fietsstoelen, staand of wandelend vergaderen, lift alleen als lopen niet gaat, meer fietsstallingen, minder parkeerplaatsen; het zijn simpele maatregelen die effect hebben.
Helemaal voor. En dan vooral ook in combi met 'educatie' van voeding en geen vulling. Die extra 100-300kcal zijn zo verdunt in de verhoogde consumptie van allerlei 'tussendoortjes' die dan ineens moeten omdat kinderen zo actief zijn.....!??!? Minder frequent eten dus meer meer dynamische manier van lesgeven of leven.