Na de zoveelste aanval op JoGG - door Arjen Lubach - bleef het al een week doodstil. Dat bleef het ook al na een poging tot verdediging van de JoGG -aanpak op Foodlog. Dat kan maar 1 ding betekenen: weg met JoGG. Het blijkt immers een volledig wereld- en communicatievreemde club die schade doet aan wat het mogelijk juist wél goed doet.
JoGG is al jaren aangeschoten wild. Het programma Jongeren op Gezond Gewicht zou gefinancierd worden door de suiker-, frisdrank- en fastfoodindustrie. Bovendien zou het burgerinitiatieven om kinderen zich niet tot obese volwassen te laten ontwikkelen, uit de markt drukken. Het meest bekend van de kritieken is de campagne die de Amsterdamse moeder Doris Voss tegen JoGG, zijn boegbeeld Paul Rosenmöller en hoogleraar Jaap Seidell voerde. Die kritiek werd serieus genomen door econoom Marcel Canoy in Economisch Statistische Berichten. Kamervragen, krantenstukken en radio-aandacht volgden.
Op Foodlog is er regelmatig aandacht geweest voor JoGG. Gepoogd werd tot een open gesprek te komen. Van JoGG zelf is nooit enig boe of bah vernomen.
Na Lubach vroeg gezondheidscoach Ralph Moorman me op Facebook aandacht te willen besteden aan JOGG. Ik zei hem terug dat ik er vooral kort over wilde zijn en al een paar dagen eerder duidelijk was geweest: alle bestuurders en industrie eruit.
Na Lubach zouden zij de wijsheid aan hun kant moeten trekken en moeten inzien dat hun aanblijven het - vermoedelijk prima functionerende project - schade doet, omdat ze de schijn tegen hebben.
Aan de zijlijn staan mensen als Doris Voss die graag hadden willen doen wat JoGG doet. Ze juinen de openbare opinie op om zelf het werk te kunnen doen en daar ook een boterhammetje mee te kunnen verdienen. Fair enough, want wat uit het publiek komt, is extra gemotiveerd. Zulke mensen werken graag ook een paar uur voor niets, zijn daarom stukken goedkoper en moeten alleen daarom al ook onder JoGG-vlag - of liever: de nieuwe naam die er hopelijk straks komt - kunnen opereren.
De situatie is vermoedelijk niet minder absurd dan de diepe val die VW treft. Dat bedrijf heeft volgens de Amerikanen de massa belazerd, terwijl zo langzamerhand duidelijk begint te worden dat alle automakers dat op hun manier doen. De Amerikaanse incluis, al is dat nog min of meer geheim. Een Europees bedrijf moest lijden en dus trad de VW-voorzitter af.
Zo hoort dat ook bij JoGG. Als er nog iets van dat zinvolle project door moet gaan, dan moet:
1. het bestaande project totaal verdwijnen en een nieuwe naam krijgen (hoe het werkelijk zit, is net als het Dieselschandaal niet interessant voor de massa; die moet zich alleen niet belazerd voelen)
2. een totaal nieuw project ingericht worden op basis van een simpel principe: laat mensen die scholen en jeugdgedrag mee helpen vormen, zelf bepalen hoe ze een minder obesogene omgeving inrichten
3. de bestaande manier van financieren moet verdwijnen. Nu eist onze overheid een flinke bijdrage van kapitaalkrachtige bedrijven. Vaak hebben die een tegenstrijdig belang. Daar snapt de publieke opinie niets van. Stoppen dus met zulke financieringen. In plaats daarvan moeten er nieuwe worden verzonnen die het publiek accepteert, waar het aan wil meewerken en die de centrale kas kan bekostigen.
Hopelijk snappen de Top-JoGGers het nu: kappen, als je meer Jongeren op Gezond Gewicht wilt krijgen, en zorg voor meer werk in de wijken door participerende burgers die het minstens zo belangrijk vinden als jullie. En vooral: kondig het heel duidelijk aan in de pers en ga door het stof. Dan is het over en voorbij en kan het nieuwe 'JoGG' met een schone lei verder.
Fotocredits: JoGG
Dit artikel afdrukken
Op Foodlog is er regelmatig aandacht geweest voor JoGG. Gepoogd werd tot een open gesprek te komen. Van JoGG zelf is nooit enig boe of bah vernomen.
Na Lubach vroeg gezondheidscoach Ralph Moorman me op Facebook aandacht te willen besteden aan JOGG. Ik zei hem terug dat ik er vooral kort over wilde zijn en al een paar dagen eerder duidelijk was geweest: alle bestuurders en industrie eruit.
Na Lubach zouden zij de wijsheid aan hun kant moeten trekken en moeten inzien dat hun aanblijven het - vermoedelijk prima functionerende project - schade doet, omdat ze de schijn tegen hebben.
Aan de zijlijn staan mensen als Doris Voss die graag hadden willen doen wat JoGG doet. Ze juinen de openbare opinie op om zelf het werk te kunnen doen en daar ook een boterhammetje mee te kunnen verdienen. Fair enough, want wat uit het publiek komt, is extra gemotiveerd. Zulke mensen werken graag ook een paar uur voor niets, zijn daarom stukken goedkoper en moeten alleen daarom al ook onder JoGG-vlag - of liever: de nieuwe naam die er hopelijk straks komt - kunnen opereren.
Hopelijk snappen de Top-JoGGers het nu: kappen, als je meer Jongeren op Gezond Gewicht wilt krijgen en zorg voor meer werk in de wijken door participerende burgers die het minstens zo belangrijk vinden als jullieSchone lei
De situatie is vermoedelijk niet minder absurd dan de diepe val die VW treft. Dat bedrijf heeft volgens de Amerikanen de massa belazerd, terwijl zo langzamerhand duidelijk begint te worden dat alle automakers dat op hun manier doen. De Amerikaanse incluis, al is dat nog min of meer geheim. Een Europees bedrijf moest lijden en dus trad de VW-voorzitter af.
Zo hoort dat ook bij JoGG. Als er nog iets van dat zinvolle project door moet gaan, dan moet:
1. het bestaande project totaal verdwijnen en een nieuwe naam krijgen (hoe het werkelijk zit, is net als het Dieselschandaal niet interessant voor de massa; die moet zich alleen niet belazerd voelen)
2. een totaal nieuw project ingericht worden op basis van een simpel principe: laat mensen die scholen en jeugdgedrag mee helpen vormen, zelf bepalen hoe ze een minder obesogene omgeving inrichten
3. de bestaande manier van financieren moet verdwijnen. Nu eist onze overheid een flinke bijdrage van kapitaalkrachtige bedrijven. Vaak hebben die een tegenstrijdig belang. Daar snapt de publieke opinie niets van. Stoppen dus met zulke financieringen. In plaats daarvan moeten er nieuwe worden verzonnen die het publiek accepteert, waar het aan wil meewerken en die de centrale kas kan bekostigen.
Hopelijk snappen de Top-JoGGers het nu: kappen, als je meer Jongeren op Gezond Gewicht wilt krijgen, en zorg voor meer werk in de wijken door participerende burgers die het minstens zo belangrijk vinden als jullie. En vooral: kondig het heel duidelijk aan in de pers en ga door het stof. Dan is het over en voorbij en kan het nieuwe 'JoGG' met een schone lei verder.
Fotocredits: JoGG
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
JOGG communiceert slecht, en loopt te veel aan de leiband van de industrie. Eens. Kleinschaliger opbouw, met grotere rol voor lokale en betrokken mensen lijkt me ook goed. Maar de kernvraag blijft wel hoe tegenspel te bieden tegen het marketing- en (non-)informatie geweld uit de voedingssector. Louter kleinschalig en betrokken gaat dat niet redden. Overheid en (niet-industrie gebonden) wetenschap kunnen daar mi. een rol in hebben. Financiën blijven een grote bottleneck. en het grootste financiële belang, de verzekeraars, blijven achter. De voedingsindustrie kan dat prima financieel/facilitair steunen (ik ken bedrijven die dat willen), maar inhoudelijk meesturen is uit den boze.
Dick, voelt het grote publiek zich belazerd door JoGG? Daar merk ik weinig van. De kritiek komt meer van een handvol mensen die zich de doelstelling van JoGG (dat kinderen en jongeren beter eten) aantrekken en vervolgens kijken hoe JoGG die doelstelling in de praktijk brengt.
Hans, het grote publiek kent het Jogg niet.
Hans, het project is door de negatieve aandacht ('euh, JoGG, daar was toch wat mee?' - flauwekul, dat schreef ik je al zonder het er nog over te willen hebben, want de tijd dat dat zinvol was is voorbij) een no go area geworden voor B&W's. Daar zit het probleem.
En dat is ook de inschattingsfout van de Stichting JoGG: het zijn er maar een paar. Klopt. En het zijn nog niet de meest snuggere ook. Maar het geluid is fnuikend en het opgerezen beeld dodelijk.
Dood en doodzonde, want de intenties waren prima: lokale energie van mensen gebruiken.
Aha Dick, als je het zo bedoelt snap ik je.