Niet alle boodschappen in één keer doen, maar tussendoor een keertje extra naar de supermarkt, zorgt voor bijna 4 porties meer groenten en fruit per week.
Dat blijkt uit onderzoek door de Australische branche-organisatie van groente- en fruittelers AUSVEG.
Vaker boodschappen, meer vers
Steeds minder Australiërs halen alle boodschappen voor de hele week in één keer. Dat kan hun gezondheid wel eens ten goede komen. Meerdere keren per week boodschappen doen, heeft tot gevolg dat mensen meer verse groente en fruit kopen. Eén extra boodschappentripje zorgt voor 3,8 extra porties groente en fruit per week.
Het onderzoek laat zien dat 80% van de consumenten vaker dan 1 keer per week versboodschappen doet. Twee derde gaat zelfs vaker dan 2 keer per week naar de winkel om verse groente en fruit te kopen.
'Dinner-kits'
Het onderzoek vond plaats in het kader van een langlopende studie naar het aankoopgedrag rondom groenten en fruit. Voor consumenten blijken gemak en gezondheid een steeds grotere rol te gaan spelen. Dat biedt perspectief voor maaltijdboxen, die ook in Australië in opkomst zijn. “Consumenten willen gemak, maar wel zelf alles klaarmaken. Ze zoeken naar gezonde opties en willen verspilling verminderen”, aldus Herman. “Deze boxen zijn een ideale oplossing voor de consument en een uitgelezen gelegenheid voor lokale producenten om hoge kwaliteit verse producten bij de consument op tafel te krijgen”.
Fotocredits: Supermarket, Dean Hochman
Dit artikel afdrukken
Vaker boodschappen, meer vers
Steeds minder Australiërs halen alle boodschappen voor de hele week in één keer. Dat kan hun gezondheid wel eens ten goede komen. Meerdere keren per week boodschappen doen, heeft tot gevolg dat mensen meer verse groente en fruit kopen. Eén extra boodschappentripje zorgt voor 3,8 extra porties groente en fruit per week.
Eén extra boodschappentripje zorgt voor 3,8 extra porties groente en fruit per week"De meeste Australiërs slaan niet één keer per week groot in - ze zien de supermarkt steeds meer als een 'uitbreiding van hun koelkast'. Ze kopen dus alleen genoeg versboodschappen voor de komende paar dagen waardoor ze voedselverspilling voorkomen", zegt woordvoerder Kurt Herman. “Het is bemoedigend om te zien dat consumenten meer met hun gezondheid bezig zijn”.
Het onderzoek laat zien dat 80% van de consumenten vaker dan 1 keer per week versboodschappen doet. Twee derde gaat zelfs vaker dan 2 keer per week naar de winkel om verse groente en fruit te kopen.
'Dinner-kits'
Het onderzoek vond plaats in het kader van een langlopende studie naar het aankoopgedrag rondom groenten en fruit. Voor consumenten blijken gemak en gezondheid een steeds grotere rol te gaan spelen. Dat biedt perspectief voor maaltijdboxen, die ook in Australië in opkomst zijn. “Consumenten willen gemak, maar wel zelf alles klaarmaken. Ze zoeken naar gezonde opties en willen verspilling verminderen”, aldus Herman. “Deze boxen zijn een ideale oplossing voor de consument en een uitgelezen gelegenheid voor lokale producenten om hoge kwaliteit verse producten bij de consument op tafel te krijgen”.
Fotocredits: Supermarket, Dean Hochman
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Van een dooddoener gesproken!
Maar uiteraard woont ook in Australië een steeds groter percentage in grote steden. Daar is vers te krijgen.
Het artikel bevat een verborgen premisse, namelijk dat het beter/gezonder is om vers te eten.
Voor zover ik kan nagaan, is het helemaal niet nodig om vers te eten als je gezond wil eten. Voedsel dat ingeblikt, ingepot of diepgevroren is, is net zo gezond als vers eten, mits er geen toevoegingen als suiker bij gedaan zijn. Zelfs het Voedingscentrum vindt dat tegenwoordig.
Waar het om gaat is dat je 'overbewerkte' etenswaren ('ultra-processed foods', of 'kunstvoedsel') vermijdt. Goede bespreking daarvan in hoofdstuk 1 van dit PAHO/WHO-rapport.
Hans, hoe bedoel je 'zelfs het voedingscentrum vindt dat tegenwoordig'? Het Voedingscentrum vond dat altijd al.
En pas wanneer iemand als Renz Kroes deze mening deelt, zou de bijwoordelijke bepaling 'zelfs' op z'n plaats zijn.
‘Vers’ klinkt altijd beter maar dat hoeft niet zo te zijn. Blik- en vriesvoer bevat soms minder, maar veelal ook meer noodzakelijke levensstoffen. Verlepte groenten en fruit ogen niet maar doe ze vooral niet weg. Dan ben je een dief van je eigen gezondheid.
Ze bevatten meer anti-oxidanten dan toen ze nog vers op de groentekar lagen te pronken. Dan begrijp je ook de mensen die aan het eind van de marktdag de groenteman zo vriendelijk vragend aankijken.
Wie is Renz Kroes?
Renz, sorry - de belastingschuld van de beroemde circusfamilie heeft mij zwaarder aangegrepen dan gedacht - RenS Kroes is het healthbloggende zusje van Doutzen. Menig schrijvende diëtist of eetschrijvende journalist droomt ervan het succes van Rens' 'Powerfood' (150.000) te benaderen.
Mooi dat vers volgens sommig onderzoek niet vers hoeft te zijn. Bij het Groenten en Fruitbureau gaan ze uit van korte houdbaarheid en is het advies oudere producten links te laten liggen. Wat dus vooral goed lijkt voor de financiële gezondheid van de kweker.