Dat maakt de voedselwaakhond bekend. Tot de overtreders behoren grote voedselbedrijven als Unilever, Kellogg's, Heinz, Iglo en Friesland Campina, soms met meerdere producten. Ze adverteerden in het Vakantie Doeboek van supermarkt Hoogvliet.

In een persbericht schrijft foodwatch:
De procedures waren aangespannen door voedselwaakhond foodwatch, met steun van de Alliantie Stop kindermarketing. De bedrijven adverteren in strijd met de regels over kindermarketing van de Reclame Code. De ongeoorloofde reclames voor ongezonde producten als koekjes, snoep, hagelslag en frisdrank zijn gepubliceerd in een ‘Vakantie Doeboek’ voor kinderen van supermarkt Hoogvliet. De producten bevatten meer suiker, vet of zout dan toegestaan volgens de nieuwe regels voor reclames gericht op kinderen van 7 tot 13 jaar. Daarnaast overtraden de bedrijven ook het verbod op voedingsreclames gericht op kinderen tot 7 jaar. Ten slotte stelt de RCC dat sprake is van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames 'vermomd' waren als puzzels, kleurplaten en andere kinderspelletjes. foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie bepleit een wettelijk verbod op kindermarketing voor ongezonde producten, omdat zelfregulering van de voedselindustrie niet blijkt te werken.

De RCC oordeelt dat de bedrijven op meerdere punten in overtreding zijn. Zo oordeelt de RCC dat het Vakantie Doeboek deels gericht op kinderen jonger dan 7 jaar. Voor deze leeftijdsgroep is geen reclame voor voedingsmiddelen toegestaan. Daarnaast mag reclame voor kinderen van 7 tot 13 jaar alleen als deze voldoet aan bepaalde voedingscriteria. Deze normen zijn volgens foodwatch nog veel te soepel. De 16 producten van alle 12 bedrijven voldeden echter daar nog niet eens aan: ze waren te vet, te zoet of te zout, oordeelde de RCC. De commissie oordeelt tevens dat deze bedrijven zich schuldig hebben gemaakt aan ongeoorloofde sluikreclame: de reclames waren vermomd als kleurplaten, rebussen of andere kinderspelletjes. Zo werd met kleurplaten reclame gemaakt voor Duo Penotti en Venz hagelslag, liet Katja haar snoep met een kruiswoordpuzzel raden, werd je opgeroepen Brinky koekjes te eten na het oplossen van een doolhofpuzzel en lieten Fred&Ed kinderen in een woordzoeker naar hagelslag zoeken. De Reclame Code gebiedt dat reclame duidelijk als reclame herkenbaar moet zijn, zeker voor kinderen. foodwatch is blij met de uitspraak: “De regels over kindermarketing van de Reclame Code Commissie, die door het bedrijfsleven zelf zijn opgesteld, gaan lang niet ver genoeg, maar zelfs hieraan houden de voedselfabrikanten zich niet eens. De uitspraak is een steun in de rug voor ons pleidooi voor een wettelijk verbod op kindermarketing in plaats van de huidige zelfregulering.”


Fotocredits: foodwatch
Dit artikel afdrukken