Zes Amerikaanse consumenten- en milieuorganisaties beoordeelden het antibioticabeleid van de 25 grootste fastfoodketens. Twintig ketens scoren een dikke onvoldoende.

In hun rapport Chain Reaction gaan zij in op de maatregelen die de fastfoodketens nemen om de antibiotica die gebruikt worden bij de productie van hun vlees te beperken en hoe duidelijk ze daarover communiceren.
Twee ketens, Chipotle en Panera, krijgen een 'A'. Zij bieden hun klanten al antibioticavrij vlees. Eén bedrijf, Chick-fil-A, scoort een 'B', omdat het belooft in 2019 helemaal antibioticavrij te zijn. McDonald's en Dunkin' Donuts krijgen een 'C', omdat ze wel maatregelen nemen, maar op beperktere schaal of zonder duidelijke tijdslijn.

Alle andere fastfoodketens scoren een dikke onvoldoende, een 'F'. Zij hebben geen beleid ten aanzien van het terugbrengen van antibiotica in hun vlees. De rapportcijfers zijn op een overzichtelijke scorekaart weergegeven.

scorecard fastfood antibiotica


Antibiotica in vlees
In de VS groeit de ongerustheid over antibioticaresistentie. Volgens de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten komen er jaarlijks 2 miljoen gevallen van antibioticaresistente infecties voor. Daar overlijden 23.000 mensen aan. In de Amerikaanse vleesindustrie is het gebruik van antibiotica schering en inslag. Het middel wordt niet alleen bij ziekte gebruikt, maar ook preventief en nog altijd als groeibevorderaar ingezet. Consumenten maken zich zorgen over de gevolgen daarvan. “We weten dat een ruimhartig antibioticagebruik, ook in de vleesketen, bijdraagt aan het probleem van antibioticaresistentie en toch tasten consumenten in het duister als het gaat om hoe bedrijven hiermee omgaan", zegt een van de auteurs op Time. Het rapport maakt duidelijk hoe het zit.

Het rapport werd opgesteld door Friends of the Earth, Natural Resources Defense Council, Consumers Union, Food Animal Concerns Trust, Keep Antibiotics Working en Center for Food Safety.

Fotocredits: 'Chipotle', Shane Adams
Dit artikel afdrukken