Niemand weet waar het leer van zijn schoenen vandaan komt. Laat staan waar het vlees ervan gebleven is. De Overijsselse Natuurboeren brengen daar verandering in. Ze maakten een unieke desigerschoen die het verhaal van hun koeien vertelt.
Vorig jaar organiseerde de provincie Overijssel een serie brainstormsessies waarin vlees- en melkproducenten aan de slag gingen om manieren te bedenken hun producten beter aan de man te brengen. Deze week presenteerden de Overijsselse Natuurboeren een onverwacht resultaat: schoenen van eigen natuurkoeienleer, gemaakt in de fabriek van Van Bommel.
Meerpijs
Nederland telt talloze boeren die iets anders produceren dan het standaard-product melk, kaas, varkens- of rundvlees. Zij staan voortdurend onder druk de consument duidelijk te maken waarom hun product bijzonder is, en waarom de consument er meer voor zou betalen. Overijssel stak zijn boeren daarbij een helpende hand toe. Niet iedere boer is immers een geboren ondernemer of marketeer.
Nederlandse schoenen van Nederlands natuurleer
In de brainstormsessies kwam een ongebruikelijke gedachte naar boven. Ze wilden de huiden van de koeien verwerken in schoenen om hun verhaal te kunnen vertellen. De boeren legden contact met schoenenfabrikant Van Bommel, de enige schoenenfabrikant die nog in Nederland zijn eigen schoenen maakt. Van Bommel werkte mee aan de technisch uitwerking van het idee en maakte een eerste kleine oplage van de eerste Nederlandse natuurkoeienleren schoenen.
Het zijn de eerste schoenen van koeien die echte weidegang kennen. Van het leer van iedere schoen is bekend van welk dier het komt, in welke natuurgebied het liep en bij welke slager je het vlees van de dieren kunt kopen. Verantwoorde designerschoenen met herkomstgarantie én waarvan je het vlees kunt eten, bestonden nog niet. Daar kun je het over hebben met vrienden die niet zulke schoenen hebben. Zo kan het verhaal letterlijk als een lopend vuurtje zijn weg vinden.
"We zijn ongelooflijk trots op het resultaat", zegt mede-initiatiefnemer Jos Groothedde van vleesgroothandel Groothedde op RTVoost. "We hebben een mooie stap hiermee gemaakt, nu op naar de volgende stap."
Fotocredits: Foodlog Media (boven), Natuurboeren (onder)
Dit artikel afdrukken
Meerpijs
Nederland telt talloze boeren die iets anders produceren dan het standaard-product melk, kaas, varkens- of rundvlees. Zij staan voortdurend onder druk de consument duidelijk te maken waarom hun product bijzonder is, en waarom de consument er meer voor zou betalen. Overijssel stak zijn boeren daarbij een helpende hand toe. Niet iedere boer is immers een geboren ondernemer of marketeer.
Zo kan het verhaal letterlijk als een lopend vuurtje zijn weg vindenDe Overijsselse natuurboeren laten hun vleeskoeien grazen in natuurgebieden. Ze zijn behoorlijk succesvol in het verkopen van hun vlees, dat meer weidegang kent dan de koeien van FrieslandCampina en Beemsterkaas. Maar omdat hun productiekosten nu eenmaal hoger liggen dan van een normale vleeskoeienhouder, moeten ze duidelijk maken dat ze de meerprijs waard zijn.
Nederlandse schoenen van Nederlands natuurleer
In de brainstormsessies kwam een ongebruikelijke gedachte naar boven. Ze wilden de huiden van de koeien verwerken in schoenen om hun verhaal te kunnen vertellen. De boeren legden contact met schoenenfabrikant Van Bommel, de enige schoenenfabrikant die nog in Nederland zijn eigen schoenen maakt. Van Bommel werkte mee aan de technisch uitwerking van het idee en maakte een eerste kleine oplage van de eerste Nederlandse natuurkoeienleren schoenen.
Het zijn de eerste schoenen van koeien die echte weidegang kennen. Van het leer van iedere schoen is bekend van welk dier het komt, in welke natuurgebied het liep en bij welke slager je het vlees van de dieren kunt kopen. Verantwoorde designerschoenen met herkomstgarantie én waarvan je het vlees kunt eten, bestonden nog niet. Daar kun je het over hebben met vrienden die niet zulke schoenen hebben. Zo kan het verhaal letterlijk als een lopend vuurtje zijn weg vinden.
"We zijn ongelooflijk trots op het resultaat", zegt mede-initiatiefnemer Jos Groothedde van vleesgroothandel Groothedde op RTVoost. "We hebben een mooie stap hiermee gemaakt, nu op naar de volgende stap."
Fotocredits: Foodlog Media (boven), Natuurboeren (onder)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben benieuwd of de schoen ook daadwerkelijk op de markt komt uiteindelijk. Zo te zien kan ik het model wel waarderen (en de pasvorm van Van Bommel past me tot nu toe meestal wel).
Ik hoop dat de vraag groot genoeg Is, dat het inderdaad tot productie komt.
Wat vind je ze waard, Paul?
Interessante vraag, Dick, wat vind je ze waard. Een betere vraag voor mij is "wat vind je ze extra waard", vanwege het inventieveboerennatuurkoeienweideuitloopleerverhaal: Ik zou er tot 100 euro meer voor betalen dan wat de schoen normaal zou kosten, vooropgesteld dat daarvan een flink deel van naar de boeren gaat.
Als dezelfde schoen ook in gangbaar leer verkrijgbaar is, gaat alleen Peter Jens er 100 euro extra voor betalen, ben ik bang. Het wordt anders als Van Bommel er een aparte lijn van gaat maken.
@ Dick
Daar zat ik ook al aan te denken... Ik denk hoogstens zo'n 10% meer dan ik nu voor Bommels betaal.
(maar realiteit Is dat ik hoogst zelden schoenen koop. Die Bommels van mij gaan al jaren mee. Ik draag ze niet dagelijks, dus als ik eens in de.. pff.. 5 jaar een goed paar koop, Is het veel. Dagelijks loop ik op Zweedse klompen.. Kosten me zo'n €40/jaar)
Vergeet niet dat Bommels nu ook al gebruik maakt van een goede kwaliteit leer. Geen idee of het leer in dit geval beter, even goed of slechter van kwaliteit is. Een deel van de kwaliteit zit in het gebrek aan littekenweefsel in het leer.