Onderzoeksbureau Mintel onderzocht of aanprijzingen als 'glutenvrij' en 'zonder E-nrs' Amerikaanse consumenten overtuigen. Dat blijken ze zeer zeker te doen. Op Bakery and Snacks somt onderzoeker Bill Roberts van het bureau zijn bevindingen op.

1. 84% van de Amerikanen koopt producten met de 'zonder ...' aanduiding omdat ze natuurlijker en minder bewerkt voedsel willen

2. 43% denkt dat dergelijke producten gezonder zijn dan producten zonder die claim

3. Amerikanen hechten in aflopende mate van belang aan 'GMO-vrij' (37%), 'sojavrij' (22%), 'zonder noten en pinda's' (20%) en 'zonder ei' (17%)

4. 18% wil dat alle allergenen op het etiket staan vermeld

5. 60% van de Millenials (tieners, twintigers en vroege dertigers) staat wantrouwig tegenover producten waarvan ze de samenstelling niet precies kennen; dat geldt voor 55% van Generatie X consumenten (late veertigers en vijftigers) en 46% van de Baby Boomers (zestig en zeventigjarigen).

Volgens Roberts is de trend ontstaan als gevolg van de glutenvrij-trend. Inmiddels zouden GMO, bewerkt voedsel, gluten, additieven en hulpstoffen voor de consumenten de betekenis hebben gekregen van 'daar kun je maar beter van afblijven.' De jonge generaties consumenten willen 'zonder ...' zodat voedingsmiddelenproducenten voor de uitdaging staan daar voor te zorgen. De Nederlandse zuurwarenproducent Oos Kesbeke en additievenspecialist Ralf Hartemink (WUR) zeiden afgelopen weekend zich zorgen te maken over deze ontwikkeling.

Fotocredits: 'Gluten Free Aisle', uitsnede, Whatsername
Dit artikel afdrukken