De grote platforms Amazon en Google betreden, op diverse manieren, de wereld van food. Google komt je versboodschappen bezorgen, Amazon brengt de pizza bij je thuis.
Amazon begint deze week in zijn thuisstad Seattle met een gratis restaurantbezorgdienst. Klanten met een Prime Now-abonnement kunnen voortaan gerechten van tientallen kwaliteitsrestaurants gratis thuis laten bezorgen. De kosten worden betaald uit hun Prime-abonnement, dat $99 per jaar kost. De restaurants die meedoen, profiteren van Amazons bezorgvloot. Zij betalen voor de dienst door een deel van de opbrengst aan Amazon af te staan.
Amazon zet eigen bezorgvloot in
Daarmee begeeft Amazon zich op een overvolle markt, die bekend staat om de flinterdunne marges, schrijft Reuters. Het bedrijf wordt een rechtstreekse concurrent van gevestigde restaurantbezorgers als GrubHub en 'nieuwkomer' Uber, dat in San Francisco maaltijden laat bezorgen door zijn taxivloot.
Amazon hecht eraan te laten zien dat het bedrijf zijn omvangrijke klantenbasis snel en direct kan beleveren. De begin dit jaar gelanceerde Prime Now-formule belooft gratis bezorging van tienduizenden artikelen binnen 1 of maximaal 2,5 uur. Daar hebben de Prime-members graag wat geld voor over; volgens analisten zijn er inmiddels 40 miljoen Prime-leden in de 11 markten waar Amazon de dienst aanbiedt.
Google gebruikt distributiecentra partners
De grote platforms proberen hun kansen in food uit. Gisteren stonden de media bol van het nieuwe initiatief van Google. Google gaat verse levensmiddelen thuisbezorgen, om te beginnen in San Francisco. Dat maakt van Google een directe concurrent van Amazon Fresh, maar ook van internetsupermarkten en maaltijdboxenbezorgers als FreshDirect en Ahold-dochter PeaPod.
Het grote verschil tussen deze gevestigde bezorgdiensten en 'nieuwkomer' Google is de logistiek. Google kiest er nadrukkelijk voor niet zelf distributiecentra in te richten. Voor de verswaren gaat Google de samenwerking aan met Whole Foods. Voor de kruidenierswaren lopen de bestaande partnerships met leveranciers als Costco, Fairway en vele andere gewoon door. Google denkt munt te kunnen slaan uit de reputatie van de bestaande merken waar het bedrijf mee samenwerkt onder het motto "connect people with their favorite stores”, schrijft The Guardian.
De toekomst houdt iets spannends in het verschiet. Als de grote internetplatforms in verse boodschappen, kant-en-klaar en zelfs de bezorging van restaurantmaaltijden stappen en daar een succes van maken, hoe zullen traditionele supermarkten, groenteboeren en slagers er dan uit gaan zien?
Fotocredits: 'Amazon Fresh. Between this, Instacart, and Amazon Prime, we may never leave the warehome again', Aaron Muszalski
Dit artikel afdrukken
Amazon zet eigen bezorgvloot in
Daarmee begeeft Amazon zich op een overvolle markt, die bekend staat om de flinterdunne marges, schrijft Reuters. Het bedrijf wordt een rechtstreekse concurrent van gevestigde restaurantbezorgers als GrubHub en 'nieuwkomer' Uber, dat in San Francisco maaltijden laat bezorgen door zijn taxivloot.
Amazon hecht eraan te laten zien dat het bedrijf zijn omvangrijke klantenbasis snel en direct kan beleveren. De begin dit jaar gelanceerde Prime Now-formule belooft gratis bezorging van tienduizenden artikelen binnen 1 of maximaal 2,5 uur. Daar hebben de Prime-members graag wat geld voor over; volgens analisten zijn er inmiddels 40 miljoen Prime-leden in de 11 markten waar Amazon de dienst aanbiedt.
Google gebruikt distributiecentra partners
De grote platforms proberen hun kansen in food uit. Gisteren stonden de media bol van het nieuwe initiatief van Google. Google gaat verse levensmiddelen thuisbezorgen, om te beginnen in San Francisco. Dat maakt van Google een directe concurrent van Amazon Fresh, maar ook van internetsupermarkten en maaltijdboxenbezorgers als FreshDirect en Ahold-dochter PeaPod.
Het grote verschil tussen deze gevestigde bezorgdiensten en 'nieuwkomer' Google is de logistiek. Google kiest er nadrukkelijk voor niet zelf distributiecentra in te richten. Voor de verswaren gaat Google de samenwerking aan met Whole Foods. Voor de kruidenierswaren lopen de bestaande partnerships met leveranciers als Costco, Fairway en vele andere gewoon door. Google denkt munt te kunnen slaan uit de reputatie van de bestaande merken waar het bedrijf mee samenwerkt onder het motto "connect people with their favorite stores”, schrijft The Guardian.
De toekomst houdt iets spannends in het verschiet. Als de grote internetplatforms in verse boodschappen, kant-en-klaar en zelfs de bezorging van restaurantmaaltijden stappen en daar een succes van maken, hoe zullen traditionele supermarkten, groenteboeren en slagers er dan uit gaan zien?
Fotocredits: 'Amazon Fresh. Between this, Instacart, and Amazon Prime, we may never leave the warehome again', Aaron Muszalski
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Traditionele groenteboeren en slagers? Waar?
Er zijn bijvoorbeeld 571 Keurslagers. Lidl heeft er een dikke 400, AH een dikke 850.
Groenteboeren is inderdaad wat lastiger. Maar gebeurt er nou als je boodschappen thuis worden gebracht. Iedere dag? En naar keuze: op maat voor wat je klaar wilde maken, vanaf je ouderwetse boodschappenlijstje, kant-en-klaar en alleen nog opwarmen of zelfs warm en wel?
Hou je dan - bijvoorbeeld - nog dat blik tomatensoep met ballen van Unox in de kast met een brood in de diepvries voor nood?
Bernd Feenstra schreef er een interessante column over.
Het staat nog in de kinderschoenen:
- nog geen vertrouwen in kwaliteit ( zijn die aardbeien echt goed)
- geen makkelijke en leuke boodschap app
- nu naar de supermarkt kost me een halfuur. Online kost het nog een dag
- bezorgtijden nog te rigide: "ik ben over 5 minuten thuis. Breng het maar"
En zo nog een paar dingetjes. Maar als dat geregeld is, dag winkel.