foodwatch roept het publiek op tot een laatste zetje om ook Jumbo om te krijgen.
#PlzRT Nu Albert Heijn stopt http://t.co/LzjyuamkTP help je mee Jumbo een laatste zetje te geven? https://t.co/n1WfrCtyhR
— foodwatch NL (@foodwatch_nl) August 31, 2015
Vanavond besteedt het TV-programma Radar aandacht aan de 'Southampton Six', kleurstoffen die in vakjargon bekend staan als de AZO-kleurstoffen E102, E110, E122, E124, E128 en E104. Het programma noemt de kleurstoffen gekleurde druktemakers.
De kleurstoffen zouden "voor eens en altijd uit de supermarkt moeten worden gebannen."
'Kunnen' en voorzorg
De Southampton Six zouden de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig kunnen beïnvloeden. Zo voorzichtig formuleren ook kritische wetenschappers het.
Gealarmeerd door de paniek die dat nieuws reeds in 2007 verspreidde, herevalueerde de EFSA de stoffen en concludeerde dat het gebruik ervan geen aanleiding is om de Aanvaardbare Dagelijkse Inname te verlagen of de E-nummers E102, E110, E122, E124, E128 en E104 te verbieden. Destijds waarschuwde de Britse voedingsautoriteit dat ze in combinatie met E210, benzoëzuur, misschien zouden kunnen leiden tot overgevoeligheid en hyperactiviteit bij kinderen. Uit voorzorg besloot niettemin de Europese Commissie dat op producten waarin de AZO-kleurstoffen en benzoëzuur gecombineerd zijn, moet worden vermeld ‘dat ze de activiteit en oplettendheid van kinderen negatief kunnen beïnvloeden’.
Supers die buigen voor foodwatch, zetten forse druk op hun toeleveranciers. Zij zullen voor hen hun recepten moeten aanpassen.
Namens het CBL, de koepel van Nederlandse voedingsmiddelendetaillisten, laat directeur Marc Jansen weten zich zorgen te maken over de weinig op wetenschap gebaseerde trend over de veiligheid van voedingsmiddelen. Hij zegt: "Factbased zijn de risicoclaims van foodwatch onjuist. Laten we feiten en feitelijke risico's enerzijds en meningen en angsten anderzijds goed uit elkaar proberen te houden."
Fotocredits: foodwatch
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik vind het niet zo'n slimme reactie van AH. Laat Foodwatch lekker roepen en trek je eigen plan. Aangezien Foodwatch dat niet doet, had AH dit op kunnen pakken om uit te leggen dat ook snoep zonder die e-nummers niet ineens gezond is. Daar heeft de consument veel meer aan, dan aan die hetze tegen e-nummers waardoor de consument nog meer in verwarring wordt gebracht.
De vraag is of het Foodwatch echt gaat om onze gezondheid. Ik vind het opmerkelijk dat er geen enkele arts of voedingsdeskundige in hun team te bekennen is. Wel veel marketeers en campagnemensen.
Op zich prima dat er een 'onafhankelijke' organisatie is die zich bekommert om de voedselveiligheid, maar als ik naar de lijst van hun donoren kijk zie ik een leger van zelfbenoemde diëetcoaches en gezondheidsgoeroe's die min of meer hun brood verdienen met de angst voor het reguliere aanbod.
Vreemdgenoeg laat Foodwatch de onnodige supplementen en detox-kuurtjes waar deze kwakzalvers rijk mee proberen te worden met rust. Wat voor de een geldt, geldt kenneijk niet voor de ander.
#1, Liesbeth, je bedoelt:
- foodwatch had beter kunnen zeggen dat snoep vol E-nummers zit?
óf
- foodwatch had beter kunnen zeggen, vergeet de E-nrs en ban de snoep?
Maar mag de consument geen gezond snoepje meer dan?
@Dick, ik ben niet van de extreme voedingsadviezen. Dus een snoepje af en toe past gewoon in een verder gezond voedingspatroon. Maar als je weken/maanden bezig bent met een item over e-nummers in snoep/zoutjes en nooit meldt dat snoep an sich niet gezond is dan wek je bij mij niet de indruk dat het je om het informeren van consumenten gaat. Helaas weer een gemiste kans.
Nog even een aanvulling: door dit soort acties worden consumenten gestimuleerd scheikundigen te worden. Voor het realiseren van gezondheidseffecten is het echter voldoende je op hoofdlijnen te richten in plaats van te focussen op voor de meeste consumenten onbegrijpelijke details.
Ben het eens Liesbteh, de consument wordt slechts geinformeerd dat ze AH forceren om te stoppen met de verkoop van dat snoep en dat er ongezonde kleurstoffen in zouden zitten. De consument krijgt hierdoor geen keuzevrijheid meer. Dat je ze goed informeert over wat er in zit is prima, maar de klant moet zelf nog steeds de keus kunnen hebben, dat heet vrijheid toch? Wordt in andere modellen ook wel democratie genoemd. Beter zou het misschien zijn om via de overheid die regels opzet of dit soort toevoegingen in eten mag zitten druk te zetten dat fabrikanten ermee moeten stoppen, de overheid zou een orgaan moeten zijn die voor onze gezondheid staat?