Discounter Lidl start in België met een nieuwe kortingsactie die twee vliegen in één klap slaat. Het bedrijf zorgt voor minder voedselverspilling en meer vervolgbezoeken aan zijn winkels.
Lidl België geeft klanten voortaan de mogelijkheid de wekelijkse promotie voor tenminste 1 versproduct met een week te verlengen. Het is een variant op de aloude klantentrekker '3 voor de prijs van 2'.
De klant hoeft niet langer grote hoeveelheden in te slaan om van zijn voordeel te kunnen pakken. Aan kassa kan hij de korting van de lopende week verlengen naar de volgende. "Je hoeft niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl België, in RetailDetail.
Lidl betrekt de klant nadrukkelijk bij de uitgestelde kortingsactie. "Met het verhaal "1 nu, 1 later" willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", voegt Rynwalt toe “Als discounter zijn we bekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar gretig gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren. En zo belanden producten in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen. Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt.”
Uitgestelde klantenbinding
De actie pakt ook commercieel goed uit. Hoogleraar marketing Patrick De Pelsmacker: “Maar die actie tegen voedselverspilling en vóór bewuster consumeren is maar één kant van het verhaal. Eigenlijk stimuleert Lidl hier vooral een vervolgbezoek. Goed wetend dat wie zo'n bon heeft, tegelijk ook andere dingen zal meenemen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet meer bij een concurrent. Lidl wint dus twee keer.”
Knap van de Belgen van Lidl? Nee hoor. Het idee is in Nederland uitgevonden, weet RetailDetail.
Fotocredits: dierk schaefer
Dit artikel afdrukken
De klant hoeft niet langer grote hoeveelheden in te slaan om van zijn voordeel te kunnen pakken. Aan kassa kan hij de korting van de lopende week verlengen naar de volgende. "Je hoeft niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl België, in RetailDetail.
Lidl wint dus twee keerBewuster omgaan met de voorraadkast
Lidl betrekt de klant nadrukkelijk bij de uitgestelde kortingsactie. "Met het verhaal "1 nu, 1 later" willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", voegt Rynwalt toe “Als discounter zijn we bekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar gretig gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren. En zo belanden producten in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen. Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt.”
Uitgestelde klantenbinding
De actie pakt ook commercieel goed uit. Hoogleraar marketing Patrick De Pelsmacker: “Maar die actie tegen voedselverspilling en vóór bewuster consumeren is maar één kant van het verhaal. Eigenlijk stimuleert Lidl hier vooral een vervolgbezoek. Goed wetend dat wie zo'n bon heeft, tegelijk ook andere dingen zal meenemen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet meer bij een concurrent. Lidl wint dus twee keer.”
Knap van de Belgen van Lidl? Nee hoor. Het idee is in Nederland uitgevonden, weet RetailDetail.
Fotocredits: dierk schaefer
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geniaal simpel, alles wat je erover kunt vertellen volgens mij.
Slim in al haar opportunisme, zo kennen we LIDL.
De reclameprent op RetailDetail (uit de LIDL-folder vermoed ik) toont twee flessen sinaasappelsap. Wat heeft dit met voedselverspilling te maken? Dat je beter flessen koopt dan verse sinaasappels?
Steven, ongetwijfeld omdat Lidl zijn klanten anders moet uitleggen waarom het niet geldt voor houdbaar. En omdat ze een prima strategie hebben om de verskopers alleen dat te verkopen wat ze nodigen hebben. Dat is dus 3 vliegen in 1 klap: een zichzelf versterkend vliegwiel.
Bedenk je nu ter plaatse een antwoord voor Pieterjan Rynwalt (Lidl), Dick, of meen je dit nu zelf? Grote mensen, daar communiceer je Lidl zijnde toch best gewoon als grote mensen naar. Beter nog, praat ermee.
Delhaize kan nu eindelijk ook lelijke groenten verkopen. Haast even briljant. Ware het niet dat Delhaize al bekend staat voor haar verlept en lelijk ogend vers.
Dus slimme nederlanders ja, makkelijk gevallen belgen ook. Maar ik vind het voer voor de onderheid.
Ik denk even als een retailer, Steven.