Uiteraard gaat het er niet om dat het eten op je bord nog beweegt. Dan denken we meteen aan insecten of wormpjes in het eten, en dat is weinig aantrekkelijk. Maar in de reclames voor eten wordt bijna altijd gebruik gemaakt van beweging - let maar eens op. Levensmiddelen dansen, stromen, stuiteren of parelen over de verpakking of het scherm. Dat is niet voor niets.

'Alsof het vers uit de boom valt'
Een internationaal team van wetenschappers legde de reden voor al dat bewegende eten bloot. "Je eten zien bewegen doet het verser, en dus aantrekkelijker lijken", legt co-auteur Aner Tal uit op Science Daily. "Ons lichaam is zo ingesteld dat we beweging opmerken, dus bewegende objecten trekken niet alleen onze aandacht maar zien er ook aantrekkelijker uit."

De onderzoekers concluderen dat afbeeldingen van levensmiddelen 'in beweging' consumenten doen denken dat de daarop afgebeelde levensmiddelen beter van kwaliteit en mogelijk lekkerder zijn.
Perceptie van versheid
De wetenschappers voerden 2 experimenten uit. In het eerste kregen 105 proefpersonen 2 plaatjes te zien van sinaasappelsap. In het ene plaatje werd het sap in een glas geschonken. In het andere zat het sap al in het glas. Het sap op het eerste plaatje werd door de proefpersonen veel aantrekkelijker gevonden. In het tweede experiment moest een nieuwe groep van 58 proefpersonen beoordelen hoe vers het sap op de plaatjes was. Het plaatje waarop het sap werd ingeschonken kreeg hogere cijfers. Uit analyse bleek dat de perceptie van versheid van het ingeschonken sap voor de hogere aantrekkingskracht zorgde.

Gezondere keuzes
De onderzoekers concluderen dat afbeeldingen van levensmiddelen 'in beweging' consumenten doen denken dat de daarop afgebeelde levensmiddelen beter van kwaliteit en mogelijk lekkerder zijn. Een mogelijke manier om mensen er toe aan te zetten gezondere keuzes te maken, zou het gebruik van afbeeldingen met daarop voedsel 'in beweging' kunnen zijn. Al is het maar op de verpakking. Die spinazieblaadjes worden daar vanzelf verser en aantrekkelijker door.

Het onderzoek is verschenen in Food Quality and Preference. Dit waren de gebruikte plaatjes:

vers perceptie


Fotocredits: 'orange juice pouring into glass', realflowforum.com
Dit artikel afdrukken