De Belgische supermarktketen Delhaize test een simpele manier om voedselverspilling terug te dringen. Het bedrijf laat zijn vakken minder snel bijvullen.
Delhaize, beoogd fusiepartner van Ahold, blijft dagelijks met zo'n 35.000 onverkochte maaltijden zitten. Een deel van de overschotten schenkt de super weg, maar wat over de houdbaarheidsdatum is, mag niet meer naar de voedselbanken. Dat kost de super geld en is bovendien pure voedselverspilling.
Minder vakken vullen
Delhaize zocht en vond een eenvoudige oplossing. "Veel klanten plukken maar al te graag het achterste pakje uit de rekken, op zoek naar de verste houdbaarheidsdatum. Met als resultaat dat de eerste pakjes in de rij amper of zelfs nooit in een karretje belanden", schrijft De Standaard. Van die gewoonte maakt Delhaize nu gebruik. Het personeel heeft de opdracht gekregen minder in de rekken te leggen. Als er nog voldoende voorraad met een goede datum in de schappen ligt, wordt er niet aangevuld met versere producten. "Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", zegt woordvoerder Roel Dekelver.
Nog geen cijfers
Hoe consumenten reageren is nog niet bekend. Delhaize zorgt er wel voor dat de schappen er niet verlaten bij komen te liggen: "We maken dat er altijd marge genoeg is. Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."
Als klanten voor een leeg vak staan, zullen ze immers snel hun heil elders zoeken. Dat heeft Delhaize al gemerkt toen de supermarktketen vorig jaar met stakingsacties te maken kreeg die tot halflege schappen leidden. Albert Heijn profiteert meteen van de ervaringen van Delhaize mee. Minder verspilling, levert ook meer geld op.
Fotocredits: 'Salad leaves', Dom Pates
Dit artikel afdrukken
Minder vakken vullen
Delhaize zocht en vond een eenvoudige oplossing. "Veel klanten plukken maar al te graag het achterste pakje uit de rekken, op zoek naar de verste houdbaarheidsdatum. Met als resultaat dat de eerste pakjes in de rij amper of zelfs nooit in een karretje belanden", schrijft De Standaard. Van die gewoonte maakt Delhaize nu gebruik. Het personeel heeft de opdracht gekregen minder in de rekken te leggen. Als er nog voldoende voorraad met een goede datum in de schappen ligt, wordt er niet aangevuld met versere producten. "Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", zegt woordvoerder Roel Dekelver.
Nog geen cijfers
Hoe consumenten reageren is nog niet bekend. Delhaize zorgt er wel voor dat de schappen er niet verlaten bij komen te liggen: "We maken dat er altijd marge genoeg is. Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."
Als klanten voor een leeg vak staan, zullen ze immers snel hun heil elders zoeken. Dat heeft Delhaize al gemerkt toen de supermarktketen vorig jaar met stakingsacties te maken kreeg die tot halflege schappen leidden. Albert Heijn profiteert meteen van de ervaringen van Delhaize mee. Minder verspilling, levert ook meer geld op.
Fotocredits: 'Salad leaves', Dom Pates
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick,
Die volle aanblik hangt ook samen met vorm, grootte en aantal schappen, niet? Bij sommige AH-winkels bestaat het koelvak uit gesloten glazen kasten waarin je niet goed kan zien welke aantallen er nog achter het voorste product liggen. Voornamelijk ruimtewinst, maar misschien ook een voordeel doordat de klant niet weet hoe groot de voorraad is en slechts uit een deel kan kiezen.
Mijn idee is dat te overvloedig aanbod mensen inderdaad kieskeurig maakt. Een verpakking met een deukje of een scheve komkommer wordt overgeslagen. Het product dat nog vier dagen goed is daalt in waarde als het product met acht dagen marge ernaast ligt. Direct gevolg van het laten kiezen door de klant. Bulk oogt sowieso generiek en goedkoop. Zie je nadelen aan deze 'truc' van Delhaize, anders dan vaker bijvullen?
Hans, een super weet dat een half leeg schap mensen onmiddellijk doet twijfelen om nog iets te kopen. Daarom houdt hij de schappen het liefst zo vol mogelijk. Dat stimuleert het koopgedrag.
Waar het dus om gaat: mensen het oudere product mee te laten nemen door de schappen er wel vol uit te laten zien, maar geen mogelijkheid te bieden om de meest jonge producten te kiezen. Dat stimuleert de winst net zo hard als het beperken van de afvalstroom.
Dit ligt zo voor de hand, dat het me verbaast dat het 'nieuw' is.
Bedrijven weten al veel langer van dit gedrag van klanten en ik ging er naïef van uit dat het vaker bijvullen zoveel geld kost dat het niet rendabel was om deze 'truc' toe te passen. Wie weet meer?
Op nujij.nl wordt uitgebreid op dit bericht gereageerd. Vlgs een Jumbo-medewerker gebeurt het bij die super al.
Nee joh, dat is een foto van een andere winkel in een ander land. Het gaat maar om het idee.