Vezet
Dat vernam het blad van een ingewijde die zegt te weten dat Vezet, AH's leverancier van gesneden en verwerkte groenten- en maaltijdproducten, optimaal is ingericht om de aanval op HelloFresh in te zetten.
Distrifood tekent uit de mond van de ingewijde de volgende woorden op: "In de pakketten zit niet alleen vlees of groente, maar ook andere kleine benodigdheden zoals oliën, boter en nootjes. Vezet is de partij die haar organisatie zo heeft ingericht dat dergelijke maaltijdboxen op een efficiënte manier kunnen worden gevuld. Dat is een onderdeel wat lastig uit te voeren is in een van de bestaande distributiecentra van Albert Heijn. Vezet heeft dat aspect al jaren onder controle."
Veel goedkoper dan Hello Fresh
Albert Heijn zou zijn door een lange reeks van jaren heen opgebouwde database aan recepten in de strijd gooien. Daar kan HelloFresh moeilijk tegenop. Bestellen en ophalen of geleverd krijgen kan via de bestaande logistiek van AH. De ingewijde vertelt: "Klanten kunnen op de website van AH de gemaksboxen bestellen en ze vervolgens afhalen bij een balie in de winkel of een van de pick up points, of de maaltijden thuis laten bezorgen."
Wie zich realiseert dat de werving van een HelloFresh-klant de nog jonge organisatie circa €100 kost, moet zich realiseren dat het AH niets extra kost, behalve wat communicatiekosten om een nieuwe dienst te introduceren. De ingewijde vertrouwt Distrifood dan ook toe: "De producten van HelloFresh zijn relatief duur. Albert Heijn zal wat betreft de prijs aan de onderkant van de markt gaan zitten en op die manier een forse concurrent worden van HelloFresh." Albert Heijn houdt de kaken voorlopig op elkaar en bevestigt, noch ontkent de aanval.
Zo helpt AH ongemerkt die aardige boeren van Willem & Drees de dure dozen van HelloFresh in en komt het toch nog goed. HelloFresh wordt een niche voor de preciezen. De rekkelijken kunnen bij hun oude vertrouwde supers terecht€100
Of de aanval waarschijnlijk is? Het zou mij niets verbazen, want het is precies de reden waarom Ahold beslist Delhaize wilde hebben. AH heeft een markt met bestaande klanten en kocht er in België eentje bij. De nieuwe bezorgmarkt lieten de slimme Zaandammers eerst door anderen ontwikkelen om te kijken of het wat zou worden. Dat is een slimme strategie als je er de centen en positie voor hebt. HelloFresh heeft een veel moeilijker strategie. Het bedrijf moet €100 per nieuwe klant bij investeerders ophalen terwijl er dan nog geen cent omgezet is gemaakt. Ze investeren in de lucht van een idee.
Niet zo hip & happening
HelloFresh krijgt - in Nederland - inmiddels weerwerk. Het praatje en het echte plaatje zouden niet bij elkaar kloppen. Het bedrijf presenteert zich als lekker hip & happening en vindt daarom aftrek bij de bewuste doelgroep die ook direct zijn kratje bij de boer besteld, maar het toch graag makkelijker wil. Willem Treep van het wel echte hipheid claimende Willem & Drees lanceerde afgelopen week zijn aanval op HelloFresh: in de maaltijdboxen zitten geen producten van boeren met een naam. Niet OK dus, vindt Treep. Hij weet nu wat hij moet doen: zijn boeren aanbieden aan HelloFresh, want daar heeft hij de logistiek voor die HelloFresh niet heeft. Zo helpt AH ongemerkt die aardige boeren van Willem & Drees de dure dozen van HelloFresh in en komt het toch nog goed. HelloFresh wordt een niche voor de preciezen. De rekkelijken kunnen bij hun oude vertrouwde supers terecht.
Joris Lohman, de SlowFood topman van de jonge generatie, twitte vanmorgen:
Food artisans are back, biodiversity is back, because consumers embrace it @gaston_acurio for #WFTP https://t.co/p95LYoIdhQ @MacvanDinther
— Joris Lohman (@JorisLohman) August 14, 2015
Volgens hem is het een gelopen race en wordt het 'echte boeren' HelloFresh het helemaal. Of er marktonderzoek achter de autoriteit in de tweet zit, is de vraag.
Te duur
Marqt, de OK super die net als Willem&Drees boeren met een naam verkoopt, is na vele jaren nog steeds niet rendabel en heeft inmiddels de nieuwe Volkskrant-columnist en TV-presentator Teun van de Keuken* tegen zich. Van de Keuken is net als Lohman voor 'echt eten', maar zelfs de elite mag het kennelijk toch niet teveel kosten. Het enige wat de baas van Marqt nog kon zeggen ter verdediging is dat het normaal is dat je te duur bent. Tja.
En, waar bestel jij je volgende maaltijdbox?
Update: 4 en 10 euro goedkoper dan Hello Fresh
Update (15.35h): inmiddels heeft AH laten weten zijn maaltijdbox te leveren in een 2- en een 4-persoonsvariant. Die gaan respectievelijk €35 of €49 kosten en zijn daarmee €4 en €10 goedkoper dan HelloFresh. De bezorging is gratis.
Het ding gaat Allerhandebox heten, naar het blad waarmee AH door de jaren heen vele duizenden recepten bracht. Het AD belde Jumbo. Ook dat bedrijf blijkt met een maaltijdenbox te gaan komen.
* Van de Keuken vond Marqt niet 'echt' genoeg. Klopt best en de formule is misschien ook wel niet de sterkste. Maar de succesvolle criticaster blijkt niet te begrijpen hoe een assortimentsmix werkt. Wat je verliest op producten die je nodig hebt om klanten binnen te krijgen, haal je terug op een paar andere die ze eenmaal binnen ook meenemen. Dat had Van de Keuken bij iedereen uit het vak even na kunnen vragen, maar een succesvolle criticaster interesseert dat niet. Die maakt zich slechts zorgen om het vullen van weer een leuke column.
Fotocredits: HelloFresh werving in Hoog Catharijne, Foodlog Media
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En daar is alweer een concurrent van HelloFresh: een TV kok.
Dit persbericht krijgen we zojuist binnen:
Mathijs Vrieze start met Mathijs Maaltijdbox op maandag 24 augustus 2015 een landelijke TV campagne om zijn nieuwste Maaltijdbox ‘de Familiebox’ te introduceren. Met deze introductie wil Mathijs Maaltijdbox een unieke positie claimen in de markt van maaltijdboxen en zich positioneren naast Hello Fresh en andere aanbieders.
‘Dit is toch echt geweldig’ aldus de Nederlandse TV-kok Mathijs Vrieze. ‘Sinds de introductie van onze Variatiebox in april krijg ik veel berichten van mensen die naar aanleiding van mijn Maaltijdbox weer geïnspireerd raken om lekker te koken. Vooral families met drukke vaders en moeders hebben behoefte aan een lekkere snelle maaltijd met verse ingrediënten, zonder veel gedoe. Het liefst ook nog verantwoord. Dit vraagt om toegankelijke recepten met bijpassende verse producten. Wij hebben daarom als eerste aanbieder van Maaltijdboxen een speciale Familiebox ontwikkeld met recepten en ingrediënten die kinderen lekker vinden en natuurlijk snel op tafel staan. Vaak al binnen 15-20 minuten! We zijn fan van biologisch en puur en zorgen ervoor dat al onze visproducten het Marine Stewardship Council-keurmerk (MSC) hebben. De vissers die werken voor dit keurmerk houden het leven in zee zo veel mogelijk in stand.
Over Mathijs Maaltijdbox;
Mathijs Maaltijdbox is ontstaan uit een echte behoefte. We willen weten wat we eten en we willen snel met verse ingrediënten het avondeten op tafel zetten. In 2014 hebben TV Chef Mathijs Vrieze en Streekmolen elkaar hierin gevonden en zijn verder gegaan onder de naam ‘Mathijs Maaltijdbox’. Inmiddels zijn er al ruim 300.000 Maaltijden thuisbezorgd.
Samen lekker eten. Dat is ons motto. Eten verbindt en wij vinden het een eer om daar onze rol in te mogen spelen.
Over Mathijs Vrieze;
Mathijs Vrieze heeft al ruim 500.000 kookboeken verkocht waarin hij zijn recepten bundelde. Als tv-kok zet hij zich in om basisschoolkinderen en hun ouders te helpen met een gezondere leefstijl in het RTL Telekids programma “Totally Fit Kidz.” Mathijs is een graag geziene gast bij Editie NL en was eerder te bewonderen in programma’s als Eten & Daten, Puur Smaak, 100% NL TV en 4ME.
Picnic zet haar klanten en haar behoeften centraal, niet het systeem, Dick.
Willem, zet m op! Je las waarschijnlijk ook onze korte samenvatting van de gedachte van Michiel Muller: mensen helpen tegen het systeem te spelen is hét marketinggeheim. HelloFresh kan nog best als het nieuwe inhoud in de doos stopt.
Geinig om net nu ik terug ben van mijn vakantie alles te lezen wat er gestart wordt:
1. De start van PicNic
2. Allerhandebox
3. Hellofresh app en eventuele beursgang
4. Beebox in het Nos Journaal
De markt is nu aan het veranderen. We kruipen uit de economische recessie en mensen gaan op zoek naar gemak en genot en willen zonder zorgen gezond eten.
De grootste stap is dat we in eten steeds meer online gaan bestellen en dat het functioneel kopen gaat veranderen naar kopen met beleving. Super interessant.
En ik denk dat Willem&Drees; een rol heeft om mooie producten van Nederlandse producenten te ontwikkelen en te zorgen dat deze hun weg naar de markt vinden.
Dat kan via verschillende wegen bij de consument komen, want die raakt gewend aan snelle beschikbaarheid. Wie weet via Hellofresh?
Walter, hoelang ga je dat volhouden als je naar een marktaandeel met impact wilt?
Handel is een harde wereld. In de grote wereld heeft het om maar 1 reden overleefd: het heeft een functie die waarde heeft omdat het de keten efficiënter en goedkoper maakt. Wellicht heeft het ook een functie in de kleinere wereld als die volwassen wordt.