Foodlog laat deze weken alle ruimte aan de lezers. Jullie maken het nieuws. Neem jezelf serieus, doe mee!
Meedoen is niet moeilijk en wel leuk. Je hebt er niet meer dan een goede neus voor nieuws en wat schrijfvaardigheid voor nodig.
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Afsluitende persconferentie NSS', Dave de Vaal, links Rutte, rechts Obama
Dit artikel afdrukken
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Afsluitende persconferentie NSS', Dave de Vaal, links Rutte, rechts Obama
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
LIDL BRENGT OOK WEBSHOP IN NL EN BELGIE
RetailDetail meldt vanavond dat Lidl ook in Nederland en België inzet op verkoop via Internet. Iedereen gokt op de nieuwkomers. Maar what about de succesvolle oldies?
CHINA WIL BIOLOGISCH VLEES
Dat schrijft vandaag Global Meat News. De reden? Chinezen willen geen gelazer en zeker weten dat ze geen vlees eten waar mee geknoeid is. Biologisch vinden ze de beste waarborg.
BIG DATA, BIG CHALLENGES, BIG COMPANIES
Drie nieuwsberichten over het gebruik van moderne analyses die veel, heel veel data opleveren.
Ten eerste een bericht waarin een nieuwe statistische methode wordt besproken om ons microbioom te onderzoeken. De auteurs geven één van de uitdagingen aan de onderzoek aan het microbioom met zich meebrengt, namelijk dat onderscheid tot op soort-nivea onvoldoende is. Tussen verschillende stammen van dezelfde soort kunnen enorme verschillen zitten, waardoor de een persoon met de ene stam een compleet andere interactie met die bacteriesoort heeft dan iemand met een andere stam. Maar door tot op stam-niveau te kijken, creëren onderzoekers een enorme berg data en analyse daarvan vereist volgens deze auteurs een nieuwe aanpak.
In een tweede bericht schrijven andere wetenschappers over onderzoek naar interactie tussen genen. Toen het menselijke genoom net in kaart was gebracht leek een deel van de genen 'niets te doen'. Later bleek dit niet waar, ze waren actief, maar alleen in samenwerking met andere genen. Dit blijkt vaker voor te komen. Ook hier leidt dit nieuwe inzicht tot een explosie van de mogelijke resultaten, veel meer dan bij de 'oude' theorie "één gen, één activiteit". Opnieuw brengt wiskunde uitkomst en heeft de big data aanpak geholpen om de mogelijkheden flink te reduceren.
Tot slot een bericht waarin een bedrijf met grote expertise in big data de hoofdrol speelt: Google. Zij zijn partner geworden van een bedrijf die een polsband ontwikkeld die continue de bloedsuikerspiegel kan monitoren. Deze is bedoeld voor diabetes patiënten (zowel type 1 als 2), die daardoor veel nauwkeuriger insuline kunnen doseren. Niet alleen levert een continue meting veel data op (dat naar de cloud wordt gestuurd), ook moet de sensor geminiaturiseerd worden om een goed product op te leveren, iets wat Google X zegt goed te kunnen.
Welkom bij de uitdagingen van deze eeuw. Zou meer hooi het vinden van de speld makkelijker maken? De toekomst zal het leren.
BRITSE BOEREN BOOS OP SUPER DIE DURE STEUNMELK VERKOOPT
De Britse supermarktketen Morrison's heeft besloten de Britse melkveehouders te steunen. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid om een extra dure melk te kopen. Tien pence van die melk wordt direct doorgegeven aan de boeren die hun melk voor de nieuwe verpakking leveren. De boeren reageren woedend. Ze vinden dat ze allemaal meer moeten krijgen en vinden het gemeen dat Morrisson's alleen individuele boeren meer betaalt. Dat meldt The Telegraph.
WWF VINDT DAT BIOLOGISCH WERELD KAN VOEDEN
Dat verklaarde de organisatie op de Expo 2015 in Milaan volgens Greenstyle.it. Onduidelijk blijft of daarmee definitief een einde komt aan de pro-plofkiphouding van de Amerikaans tak van het WWF.