Dag 2 in ons zomerexperiment: lezers brengen het nieuws. Check hier dag 1 nog even.
Meedoen vergt een goede neus voor wat nieuws is en wat schrijfvaardigheid.
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin heen actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'News of the World', Surreal Name Given
Dit artikel afdrukken
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin heen actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'News of the World', Surreal Name Given
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
SOYLENT 2.0 KOMT ERAAN: NOOIT MEER ETEN
Rob Rhinehart vond eten maar tijdverspilling. Hij ontwikkelde Soylent, een poeder dat alle voedingsstoffen, nutriënten én calorieën bevat die een mens nodig heeft. De klant mengt het met water en het is klaar voor gebruik. Het is gemaksvoeding in optima forma.
Rhinehart rust niet op zijn lauweren. Soylent 2.0 is nu gemengd en al te bestellen (in de VS), meldt BNR.
Soylent 2.0 wordt geleverd in drinkflesjes. Rhinehart zegt op The Verge: "Water vervoeren is wel een beetje inefficiënt, ja. Maar dat maken we goed doordat het drankje niet gekoeld hoeft te worden en minstens een jaar lang houdbaar is. Met het oog op de hoeveelheid voedsel die ieder jaar weggegooid wordt en de niet te bevatten hoeveelheid energie die we aan koelen besteden in de VS, denk ik dat het nog steeds een heleboel bespaart over het grootste deel van de voedselketen."
Soylent 2.0 bevat nog een innovatie. De helft van de vetten in Soylent 2.0 komt uit algenolie. Om de smaak lekker te houden is de formule daarom licht aangepast. Soylent 2.0 smaakt "neutraal, maar nog altijd aangenaam".
Rhinehart zelf is alvast overgestapt op de voorgemengde drankvariant. Daar is ook geen koelkast meer voor nodig. De 1.0 versie maakte je voor de hele dag en moest koel bewaard worden.
AH OPENT BIOWINKEL IN TWIJNSTRAAT
Albert Heijn opent een permanent biofiliaal direct naast zijn supermarktvestiging in de Utrechtse Twijnstraat, meldt Distrifood.
Eind maart experimenteerde AH in Amsterdam met een pop-up winkel voor alleen biologische producten. Dat bleek een succes.
Reden voor het AH-filiaal in de populaire Twijnstraat, die in opmars is als hot-spot voor food, een permanent bio-winkeltje in te richten. Dat betekent overigens niet dat er in de supermarkt zelf geen biologische producten meer te krijgen zullen zijn. Daarvoor is het winkeltje met 30 m2 te klein.
"Klanten kunnen er vooral producten vinden voor het ontbijt, koffie (ook verse), lunch en borrel (stortkokers met noten). Daarnaast voegt de marktleider een aantal populaire biologische producten toe zoals babyvoeding", schrijft Distrifood.
BOTERBERG NADERT DE 100.000.000 KILO
De afgelopen maanden is de private opslag van boter fors opgelopen en nadert de 100.000 ton.
Als dat zo doorgaat ligt er binnenkort voor elke EU-"onderdaan" een pakje roomboter opgeslagen...
WERELDWIJDE ONRUST IN DE BOERENWERELD
Terwijl in Europa de Franse, Belgische en Engelse boeren protesteren, meldt Boerderij Vandaag dat ook in Argentinie de boeren ontevreden zijn. Ze zijn al jaren ontevreden over het landbouwbeleid meldt landbouwraad Bart Vrolijk. In Argentinie hanteert zeer hoge exportbelastingen.
Het blad Boerderij maakt ook melding van boerenprotesten in Korea. Ook daar demonstreren de boeren. Het is de vrije handel die hun angst inboezemt. Duizenden Koreaanse rijsttelers gingen de straat op. Ze zijn bezorgd dat de grenzen worden geopend voor rijst uit het buitenland.
GEZOCHT: WETENSCHAPPER DIE MET ROOS VONK WIL SAMENWERKEN
Vlees eten en machtswellust hangen met elkaar samen, denkt Roos Vonk. De hoogleraar psychologie van de Radboud Universiteit zou die hypothese nog steeds willen onderzoeken. Eerder deed Vonk met Diederik Stapel 'onderzoek', waarbij verzonnen onderzoeksgegevens werden gebruikt.
Roos Vonk kwam weg met een berisping, vanwege onzorgvuldig handelen.
Professor Vonk wil het onderzoek niet in haar eentje doen. Dat lijkt haar niet goed, zegt ze in De Gelderlander