Een derde van de Franse consumenten vindt dat groenten en fruit uit de super helemaal geen smaak hebben. 56% vindt de smaak onvoldoende. Dat blijkt uit het jaarlijkse smaakonderzoek van de stichting Consommation, logement et cadre de vie (CLCV).

Blinde proeverij van tomaten en aardbeien
Het onderzoek richtte zich op tomaten en aardbeien, twee typische zomerproducten. Net als voorgaande jaren constateerde een proefpanel van 900 proevers in een blinde smaaktest dat er "een reëel probleem bestaat ten aanzien van het in de hand hebben van de smaakkwaliteit in het versschap", zegt de CLCV.

Slechts 38% van de proevers gaf de tomaten een voldoende voor smaak. Over de aardbeien was 53% wel tevreden, met als uitschieter de de Gariguette, een verfijnde rasaardbei. Die kreeg een voldoende van 58% van de consumenten. Zestien procent gaf aan er echt dol op te zijn. "Voor 79 cent per 500 gram mag je ook geen smaakrijke, door hun teler vertroetelde Gariguettes verwachten", merkt de CLCV op.

Vooruitgang
Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Ten opzichte van vorig jaar is de tevredenheid van de consumenten over zowel aardbeien als tomaten met 10% gestegen. "31% (aardbeien) en 34% (tomaten) krijgen het oordeel 'niet goed en niet slecht' toegekend. En dat terwijl de gemiddelde prijs voor in de supermarkt verkochte tomaten met 8% is gestegen en voor aardbeien met 6%", meldt Le Figaro.

Transport, marge, uiterlijk
Een van de redenen voor het slechte smaakoordeel is dat de producten die bij de supermarkten in de schappen liggen niet rijp zijn. Dat is een bewuste keus om de groenten en het fruit beter te kunnen houden tijdens het transport, verklaart de CLCV. De stichting pleit daarom voor "een optimalisatie van het moment en de gebruikte techniek bij de pluk om een tevredenstellende rijpheid van de vruchten in het schap te kunnen garanderen."
Een dergelijke aanpak leidt echter tot meer uitval voor de teler, en dus een lagere marge. Bovendien laten klanten fruit en groente 'met een plekje' nog maar al te vaak liggen.

Een andere probleemfactor voor de tegenvallende smaak is dat supermarkten niet op smaak maar op marge en houdbaarheid selecteren. De CLCV wijst in dit verband op de 'geribbelde' tomaten, die door hun uiterlijk veel weg hebben van de beroemde 'coeur de boeuf' tomaten. De echte coeur de boeuf tomaat barst van de smaak, waardoor de argeloze consument hevig teleurgesteld raakt als hij zich vergist en thuiskomt met een gewone, melige tomaat die alleen qua uiterlijk op zijn smaakvolle soortgenoot lijkt. De CLCV pleit voor een vrijwillige aanpak waarbij "de echt smaakvolle variëteiten" voorrang krijgen.

Voor smaak: naar de markt
Consumenten die hun smaakpapillen niet tekort willen doen, zoeken het daarom steeds vaker in de duurdere soorten. Maar ook daar worden ze regelmatig teleurgesteld. Dus zoeken echte fijnproevers hun heil op de markt. Daar vinden ze tal van kleine producenten die juist inspelen op de smaakverwachting van hun klanten en hun waar verkopen tegen alleszins redelijke prijzen. Als het meezit krijgen ze hun smaakbommetjes zelfs thuisbezorgd, in een fraai mandje, aldus Le Figaro.

Wat nog ontbreekt is een blinde smaaktest tussen de spullen van de groentenjuweliers en die van de supers.

Fotocredits: 'Fraises', savagecat
Dit artikel afdrukken