Warenhuisketen V&D verbreedt de rol van La Place binnen het bedrijf. De foodformule wordt verbreed, maar moet wel zijn aparte directiezetel inleveren.
Het in zwaar weer verkerende V&D lijkt de weg naar boven hervonden te hebben. In het FD laat topman John van der Ent weten dat eigenaar Sun Capital een extra kapitaalinjectie van € 47 miljoen in het warenhuis steekt en daarmee het concern uit de wurggreep van het bankenconsortium van Rabobank, ABN en ING haalt.
La Place: breed assortiment
In de nieuwe opzet van V&D krijgt de succesvolle foodformule La Place 'een hoofdrol' toebedeeld. La Place krijgt een eigen winkelcollectie, met een "breed assortiment van kookgerei en servies tot gezichtscrèmes en detoxdrankjes met verse fruit- en groentenextracten", schrijft Distrifood.
Van een verzelfstandiging van La Place is dus geen sprake meer. Wel levert La Place zijn directeurszetel in. In de nieuwe structuur krimpt de directie van V&D van 11 naar 4 directieleden.
Volgens Van der Ent krijgt V&D alle ruimte om de herstelplannen door te voeren. "Waar [Sun Capital] het meest aan heeft is een gezond V&D. Als V&D boven Jan is, is ook La Place veel meer waard. Dan gaan de multipliers lopen." De klanten hebben de weg al weer teruggevonden: "inmiddels is 98 procent van de één miljoen meest loyale klanten weer terug", aldus Van der Ent.
Fotocredits: La Place Amsterdam, Cosafarea
Dit artikel afdrukken
La Place: breed assortiment
In de nieuwe opzet van V&D krijgt de succesvolle foodformule La Place 'een hoofdrol' toebedeeld. La Place krijgt een eigen winkelcollectie, met een "breed assortiment van kookgerei en servies tot gezichtscrèmes en detoxdrankjes met verse fruit- en groentenextracten", schrijft Distrifood.
Van een verzelfstandiging van La Place is dus geen sprake meer. Wel levert La Place zijn directeurszetel in. In de nieuwe structuur krimpt de directie van V&D van 11 naar 4 directieleden.
Volgens Van der Ent krijgt V&D alle ruimte om de herstelplannen door te voeren. "Waar [Sun Capital] het meest aan heeft is een gezond V&D. Als V&D boven Jan is, is ook La Place veel meer waard. Dan gaan de multipliers lopen." De klanten hebben de weg al weer teruggevonden: "inmiddels is 98 procent van de één miljoen meest loyale klanten weer terug", aldus Van der Ent.
Fotocredits: La Place Amsterdam, Cosafarea
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ahhh... Krijgen we nou op die plekken een "super LaPlace" van meerdere verdiepingen?
Tja
Volgens Wouter moet V&D de rol van de Hema die m ook al kwijt is overnemen. Volgens Jan Peter kan LaPlace zich beter losmaken van V&D.
LaPlace is vermoedelijk de meest gelukte streetfoodverkoper van de Lage Landen. Als ik er de baas over was, zou ik er snel een echt straatconcept van maken voor ik er helemaal niets meer over te zeggen had.
Jan Peter heeft denk ik heel erg gelijk... La Place heeft een duidelijk profiel, waar maar een klein deel van het assortiment bij past. Dat kan dus 2 dingen betekenen:
Het assortiment van V&D moet aangepast of
Het profiel van La Place wordt aangepast..
Persoonlijk ga ik voor het eerste, maar ik verwacht dat voor de laatste optie gekozen wordt.
Een televisieprogramma van de publieke omroep liet door een bureau dat mensen ondervraagt, onderzoeken wat het Nederlandse volk van V&D vindt. Uit het onderzoek werd gepeurd dat 'wij' vinden dat V&D saai en ouderwets is.
En dus?
Ten eerste is V&D al jaren en jammer genoeg niet saai en ouderwets, alleen de muziek al op alle verdiepingen, wegwezen. Maar ten tweede: geen hond (pardon) in het management ziet hier de grote kans. Als het Nederlandse volk V&D saai en ouderwets vindt, maakt het dan weer zo en maak er reclame mee: het saaiste warenhuis van Nederland. Gaat storm lopen. Want hehe, eindelijk weer een winkel waar je gewoon iets kan kopen wat je nodig hebt.