De cijfers zijn afkomstig uit het nieuwe rapport van dataleverancier Syndy (voorheen Syndicate Plus), The State of Online Grocery Retail in Europe.

VS grootste online boodschappenmarkt, West-Europa snelstgroeiende
Syndy onderzocht de online boodschappenmarkten in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Dat zijn de vier grootste e-grocery markten van West Europa. Wereldwijd is de online boodschappenmarkt in de VS het grootst, met een omzet van € 14,9 miljard, schrijft het FD. In Europa groeit het online boodschappen doen echter veel harder.

De totale levensmiddelenmarkt in West-Europa is €  936 miljard groot. Naar verwachting zal tegen 2018 ongeveer 8,5% (€ 80 miljard) online gekocht worden. De Nederlandse boodschappenmarkt heeft een omvang van € 33,8 miljard. De internetomzet maakt daar in 2014 1,3% van uit, € 450 miljoen.

Marktleider: ah.nl
Online winkelen is voor 7 van de 10 Nederlanders al normaal, maar je boodschappen doen wat minder. Dat doet slechts 15% van de internetbestellers. AH.nl is onbetwitst marktleider met 53% en een internetomzet van € 240 miljoen. Spar komt op de tweede plaats, met 5% marktaandeel en € 21 miljoen, Plus (4%, € 16 miljoen) en Deen (2%, € 7 miljoen) volgen in het kielzog. De rest van de markt, ter waarde van € 166 mijoen, is verdeeld over een groot aantal partijen, waaronder innovatieve start-ups als maaltijdboxen en Instacart-achtige diensten. Jumbo is eind 2014 met overtuiging aan het internetavontuur begonnen. Dat zie je nog niet in het rapport terug.

Pick-up Points
Het rapport noemt de hoge bezorgkosten in Nederland als belemmerende factor voor verdere groei. "Marktleider ah.nl zou met zijn servicekosten van tussen de € 3,95 en € 12,95 per bestelling de ontwikkelingen in de weg zitten", stelt het FD. Maar dat zou binnen enkele jaren wel eens anders kunnen zijn. Met name 'nieuwkomer' Jumbo kan met zijn agressieve marktbenadering voor een verschuiving zorgen. Want hoewel 80% van de consumenten bij voorkeur zijn boodschappen thuis afgeleverd krijgt, investeren de supers vooral in afhaalpunten. Die zijn stukken goedkoper. De afgelopen 2 jaar lieten de Pick-Up Points een groei van 680% zien.

Thuisbezorging
Het rapport ziet een hybride aanpak als een goede strategie. Maar volgens Syndy is het duidelijk dat "om een voorsprong te veroveren in de Nederlandse e-grocery markt, het in de vingers krijgen van thuisbezorging in het hele land noodzakelijk is."

Fotocredits: Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken