De Europese voedingsmiddelenindustrie, verenigd in FoodDrinkEurope (FDE), maakt zich zorgen over klimaatverandering. Het veranderende klimaat kan de toelevering van grondstoffen immers nogal in de war schoppen.
De FDE bracht ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Milaan een rapport uit. In het rapport laten de producenten zien welke klimaatinitiatieven er al genomen zijn, maar roepen zij tevens op tot ambitieuze klimaatdoelstellingen. Zonder ambitie zal de opwarming van de aarde onvoldoende kunnen worden tegengehouden. Bovendien zullen de investeringen in CO2-arme technologieën zinloos blijken, zeggen de ondernemers.
Volle breedte van de voedselketen
Het rapport, 'A Time to Act', onderstreept het belang om over de volle breedte van de voedselketen, dus inclusief de landbouw, actie te ondernemen. 95% van de deelnemers aan het onderzoek waarop het rapport is gebaseerd zegt reeds maatregelen te hebben genomen om klimaatverandering onderdeel van hun bedrijfsstrategie te maken.
CO2-arme technologieën en samenwerking
"We zien de gevolgen van klimaatverandering al", zegt Pascal Gréverath die bij Nestlé verantwoordelijk is voor milieu en duurzaamheid op FoodNavigator. “De voedselproductie zal in de toekomst nog verder onder druk komen te staan. Daarom werken de Europese voedselproducenten actief aan het indammen en aanpassen aan klimaatverandering door te investeren in CO2-arme technologieën, samen te werken met boeren en consumenten en partners in de hele keten te betrekken."
"De voedselverwerkende industrie zet grote stappen op weg naar een duurzame, CO2-arme toekomst, maar kan maar tot zover gaan. Teneinde een adequaat antwoord te hebben op de tweevoudige uitdaging van voedselzekerheid en klimaatverandering, moeten nieuwe, ambitieuze klimaatdoelen geloofwaardig en consistent zijn zodat bedrijven ook met zekerheid kunnen investeren in CO2-arme technologieën", stelt het rapport.
Voedselverspilling
Eind dit jaar komen de wereldleiders in Parijs bij elkaar om tot een nieuw klimaatakkoord te komen. Met dit rapport wil de FDE vast laten zien dat de voedingsmiddelensector niet stil zit. "Of ze nu minder CO2 zijn gaan uitstoten, minder water en energie zijn gaan gebruiken, meer duurzame energie toepassen, verpakkingen geoptimaliseerd hebben, duurzaam inkopen of voedselverspilling voorkomen, de Europese food and drink bedrijven zullen er mee door gaan de impact van klimaatverandering binnen en buiten hun bedrijven zo klein mogelijk te maken", schrijft de FDE.
Fotocredits: 'Hailstorm over Can Picafort', Balearen, Luc. T
Dit artikel afdrukken
Volle breedte van de voedselketen
Het rapport, 'A Time to Act', onderstreept het belang om over de volle breedte van de voedselketen, dus inclusief de landbouw, actie te ondernemen. 95% van de deelnemers aan het onderzoek waarop het rapport is gebaseerd zegt reeds maatregelen te hebben genomen om klimaatverandering onderdeel van hun bedrijfsstrategie te maken.
CO2-arme technologieën en samenwerking
"We zien de gevolgen van klimaatverandering al", zegt Pascal Gréverath die bij Nestlé verantwoordelijk is voor milieu en duurzaamheid op FoodNavigator. “De voedselproductie zal in de toekomst nog verder onder druk komen te staan. Daarom werken de Europese voedselproducenten actief aan het indammen en aanpassen aan klimaatverandering door te investeren in CO2-arme technologieën, samen te werken met boeren en consumenten en partners in de hele keten te betrekken."
"De voedselverwerkende industrie zet grote stappen op weg naar een duurzame, CO2-arme toekomst, maar kan maar tot zover gaan. Teneinde een adequaat antwoord te hebben op de tweevoudige uitdaging van voedselzekerheid en klimaatverandering, moeten nieuwe, ambitieuze klimaatdoelen geloofwaardig en consistent zijn zodat bedrijven ook met zekerheid kunnen investeren in CO2-arme technologieën", stelt het rapport.
Voedselverspilling
Eind dit jaar komen de wereldleiders in Parijs bij elkaar om tot een nieuw klimaatakkoord te komen. Met dit rapport wil de FDE vast laten zien dat de voedingsmiddelensector niet stil zit. "Of ze nu minder CO2 zijn gaan uitstoten, minder water en energie zijn gaan gebruiken, meer duurzame energie toepassen, verpakkingen geoptimaliseerd hebben, duurzaam inkopen of voedselverspilling voorkomen, de Europese food and drink bedrijven zullen er mee door gaan de impact van klimaatverandering binnen en buiten hun bedrijven zo klein mogelijk te maken", schrijft de FDE.
Fotocredits: 'Hailstorm over Can Picafort', Balearen, Luc. T
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Inmiddels alom bekende methode om het grote publiek alvast in te weken op toekomstige prijsstijgingen. Je ziet het weer steeds meer, zo gauw als de economie schijnbaar aantrekt wordt het klimaat weer zwaar misbruikt.
Hoeft er niets te gebeuren dan, JJM?
Jawel Dick, het grootste probleem is de verloedering van de maatschappij die zijn eigen rommel niet meer opruimt , maar hier hoor je weinig ngo,s over , niet hip genoeg ? Kijk wereldwijd eens rond wat er weggegooid wordt.
Misschien wat meer kernenergie reactoren nieuwe stijl erbij die op termijn fossiele brandstof vervangen.
Of nog simpeler wat minder mensen op deze aardbol erbij , maar die discussie is not done , maar komt nog wel een keer.
Het is trouwens wel de grootst groeiende bezigheidsfactor van de toekomst , men moet ook wel iets verzinnen om de mensen een economie te geven waarin mensen een boterham kunnen verdienen. Het is met uitstek een perfecte tak om miljoenen mensen een kantoorbaan te bezorgen welke we hard nodig hebben nu de mensheid steeds minder fysieke arbeid wil of kan leveren.
"95% van de deelnemers ......... zegt reeds maatregelen te hebben genomen om klimaatverandering onderdeel van hun bedrijfsstrategie te maken"
Misschien willen de bedrijven ook onthullen WAT die maatregelen zijn, met HOEVEEL graden Celsius de aardbol daardoor gaat afkoelen, en over HOEVEEL jaar we dat gaan merken.
Even serieus, ik heb er geen enkel probleem mee wanneer een bedrijfstak reclame maakt voor zichzelf. Dat ze daarvoor wat creatief met de waarheid omspringen, ook daar heb ik begrip voor. Maar denken ze nu oprecht dat iemand hun flauwekul ook serieus neemt?
Enno
Precies... "95% zegt...." zegt niet zoveel. Het gaat om de actie die ze daadwerkelijk nemen. Helemaal aan het begin van het 'recycle' verhaal (vele jaren geleden, bleek dat er nogal wat bedrijven waren die er prachtige volzinnen over schreven (zonder veel netto effect) en dat er ondertussen bedrijven waren die er toen al jaren mee bezig waren 'omdat het gewoon een zinnig onderdeel van hun bedrijfsvoering was'.
In veel gevallen zal het met dit soort maatregelen niet veel anders zijn. In een totaal plan is er maar weinig ruimte voor verspilling. Een kleinere footprint levert uiteindelijk gewoon geld op.