Boeren in Groot-Brittannië maken zich zorgen over de invloed van de anti-landbouwlobby op hun imago. Daarom werken ze al een paar jaar aan een charme-offensief. Dat werpt zijn vruchten af, blijkt uit een opinieonderzoek onder 2.000 Britten door OnePoll, in opdracht van de National Farmers Union (NFU).

Positieve trend
Meer dan twee derde (68%) van de Britten denkt positief over boeren, een stijging met 8% ten opzichte van vorig jaar. Driekwart (75%) van de Britten gelooft dat boeren een gunstige invloed op het platteland hebben. De overgrote meerderheid, 90%, ziet landbouw als belangrijk voor de economie en 83% ziet het als een professionele industrie, meldt Farmers Weekly.

Social media en direct contact
Volgens Meurig Raymond, voorzitter van de NFU, is die positieve ontwikkeling te danken aan een open en proactieve instelling van de boeren. "Ik zie meer en meer dat boeren direct contact leggen met het publiek", aldus Raymond. "Ze doen via de social media hun verhaal, kweken sympathie, dragen er zo aan bij dat Britten lokale producten kopen of ze stellen hun erf open tijdens de Open Farm Sunday."

Van de respondenten had 55% nog nooit gehoord van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, de landbouw politiek van de Europese Unie. Toch vindt 63% dat Britse boeren financiële steun van de EU moeten blijven ontvangen.

Nederland
Ook in Nederland krijgen boeren een goed rapportcijfer, een 8 min, bleek onlangs. Bij ons onderzoekt de overheid de beeldvorming rond de agrarische sector.

Fotocredits: ‘Back Garden!’ Marilyn Peddle

Dit artikel afdrukken