Jeb Bush, presidentskandidaat voor de Republikeinen, zegt het hardop: het goede doe je in de kerk, thuis en op je werk ben je een politicus en zakenman. Hij deed zijn uitspraken in reactie op de lang verwachte Encycliek Laudato si van paus Franciscus die vandaag officieel verschijnt, maar eerder deze week via L'espresso uitlekte.
Van behoudende kant is kritiek op Franciscus' kennelijke inmenging in wereldse zaken. Toch is de Paus duidelijk in zijn encycliek. Hij houdt zich aan de scheiding tussen kerk en staat, maar wil wel duidelijk maken dat we 'ons gemeenschappelijk huis' de afgelopen 200 jaar ernstig hebben mishandeld. Je kunt niet tegelijk naar de kerk gaan en je daar als zakenman of politicus geen rekenschap van geven, is zijn boodschap.
Vandaag komt de eerste ecologische en sociaal-filosofische encycliek van Paus Franciscus uit. Laudato si (Geloofd zijt Gij) gaat in op de plicht van iedereen om welvaart te delen en te zorgen voor het milieu waarin we samen zullen moeten overleven.
Jeb Bush, die zich een overtuigd katholiek noemt, hoopt dat hij niet door zijn lokale zieleherder zal worden gekapitteld omdat hij zegt dat hij dol is op deze vernieuwende paus, maar als politicus zijn advies niet nodig heeft en niet wil.
Dat is een opvallende boodschap in een tijd waarin wordt gevraagd om moraliteit als basis om ons uit de politieke, economische, sociale en economische crises waarin de wereld zich bevindt te redden. Zelfs rond het Mededingingsrecht dat bij toeval samen met het verschijnen van Laudato si vandaag in de Nederlandse Tweede Kamer wordt besproken, gaan stemmen op om het te hervormen rond een aanpak die van oorsprong is gedefinieerd door Aristoteles in zijn deugdethiek. De oude wijsgeer, in wiens tijd minder zware economische belangen waren gevestigd dan in de onze, zei dat alle menselijk handelen - dus ook het economische - gericht moet zijn op het goede. Ons persoonlijk handelen mag en moet gericht zijn op ons eigen geluk, maar is alleen gelegitimeerd als het ons gezamenlijk doel dient. Om dat te realiseren zijn we van elkaars handelen afhankelijk zodat we daar in ons persoonlijk handelen rekening mee zullen moeten houden. Het goede leven heeft dan ook zowel een individuele als collectieve kant. Bush lijkt aan precies die herijking op oude, integrale waarden geen boodschap te hebben, terwijl hij toch aanspraak maakt op zijn goede gebeden in de kerk. Daar wil de Paus een stokje voor steken.
Het is kennelijk bijzonder dat juist in de discussie over ons Mededingingsrecht het beginsel van het goede en de manier waarop bedrijven daaraan bij kunnen dragen weer centraal komt te staan in zelfs ons economisch handelen.
NB: de Amerikaanse discussie heeft niet helemaal hetzelfde perspectief op de Paus als het onze. Op Grist geeft Ben Adler aan dat de Paus ook nog wat moet schuiven, omdat hij tegen abortus en het homohuwelijk is. Dat maakt het klimaatstandpunt van waaruit de Paus Laudate si aanzet, lastig in de VS. Progressieve Europeanen halen hun schouders op over de sex-en-huwelijk standpunten van de Paus en bewonderen zijn terugkeer naar menselijke waarden die boven het economisme gaan.
Fotocredits: Jeb Bush, Gage Skidmore
Dit artikel afdrukken
Vandaag komt de eerste ecologische en sociaal-filosofische encycliek van Paus Franciscus uit. Laudato si (Geloofd zijt Gij) gaat in op de plicht van iedereen om welvaart te delen en te zorgen voor het milieu waarin we samen zullen moeten overleven.
Jeb Bush, die zich een overtuigd katholiek noemt, hoopt dat hij niet door zijn lokale zieleherder zal worden gekapitteld omdat hij zegt dat hij dol is op deze vernieuwende paus, maar als politicus zijn advies niet nodig heeft en niet wil.
Bush lijkt aan precies die herijking op oude waarden geen boodschap te hebben, terwijl hij toch aanspraak maakt op zijn goede gebeden in de kerk. Daar wil de Paus een stokje voor stekenMededingsrecht
Dat is een opvallende boodschap in een tijd waarin wordt gevraagd om moraliteit als basis om ons uit de politieke, economische, sociale en economische crises waarin de wereld zich bevindt te redden. Zelfs rond het Mededingingsrecht dat bij toeval samen met het verschijnen van Laudato si vandaag in de Nederlandse Tweede Kamer wordt besproken, gaan stemmen op om het te hervormen rond een aanpak die van oorsprong is gedefinieerd door Aristoteles in zijn deugdethiek. De oude wijsgeer, in wiens tijd minder zware economische belangen waren gevestigd dan in de onze, zei dat alle menselijk handelen - dus ook het economische - gericht moet zijn op het goede. Ons persoonlijk handelen mag en moet gericht zijn op ons eigen geluk, maar is alleen gelegitimeerd als het ons gezamenlijk doel dient. Om dat te realiseren zijn we van elkaars handelen afhankelijk zodat we daar in ons persoonlijk handelen rekening mee zullen moeten houden. Het goede leven heeft dan ook zowel een individuele als collectieve kant. Bush lijkt aan precies die herijking op oude, integrale waarden geen boodschap te hebben, terwijl hij toch aanspraak maakt op zijn goede gebeden in de kerk. Daar wil de Paus een stokje voor steken.
Het is kennelijk bijzonder dat juist in de discussie over ons Mededingingsrecht het beginsel van het goede en de manier waarop bedrijven daaraan bij kunnen dragen weer centraal komt te staan in zelfs ons economisch handelen.
NB: de Amerikaanse discussie heeft niet helemaal hetzelfde perspectief op de Paus als het onze. Op Grist geeft Ben Adler aan dat de Paus ook nog wat moet schuiven, omdat hij tegen abortus en het homohuwelijk is. Dat maakt het klimaatstandpunt van waaruit de Paus Laudate si aanzet, lastig in de VS. Progressieve Europeanen halen hun schouders op over de sex-en-huwelijk standpunten van de Paus en bewonderen zijn terugkeer naar menselijke waarden die boven het economisme gaan.
Fotocredits: Jeb Bush, Gage Skidmore
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
LICHAAM VAN CHRISTUS
De Paus zegt met respect om te willen gaan met wat hem door zijn God is gegeven. Logisch. Wie oogst moet zaaien; liefde voor God uit zich in liefde voor wat Deze gecreëerd heeft. Milieuvervuiling wordt door het Vaticaan expliciet benoemd als 1 van de 7 hoofdzonden. Hier in Nederland worden ondertussen klauwen met geld gepompt in het biologisch voor een breder publiek toegankelijker maken. Winkels moeten gelikter, drempels lager, campagnes zijn talrijk en het aantal oogstfeesten loopt uit de hand. De Paus geeft een voorzet om op een simpele manier, zonder al te veel kosten, veel zieltjes te winnen. Van de katholieken deze keer. De grootste Nederlandse hostiebakker in St. Michielsgestel bakt 60 miljoen hosties per jaar. Niet biologisch. Als we de Nederlandse bisschoppen nou eens wijzen op Canon 924 van de Katholieke kerkwet die stelt dat hosties alleen uit tarwe en water mogen bestaan. Dan zou er minstens 60 miljoen keer per jaar op zondagochtend door iemand, terwijl deze een hostie tegen zijn gehemelte drukt, geconcludeerd kunnen worden dat biologisch eigenlijk heel logisch is. Een intiem moment voor deze persoon, de hostie wordt dan namelijk omgezet naar het lichaam van Christus. Het heiligste sacrament. Het lijkt me voor het verloop van dat proces gewenst dat daar dan geen resten van bestrijdingsmiddelen in worden aangetroffen. En dat heeft vast allejezus veel impact.
De Paus wil met respect omgaan met wat hem door zijn God is gegeven. Logisch. Wie oogst moet zaaien; liefde voor God uit zich in liefde voor wat Deze gecreëerd heeft. Milieuvervuiling wordt door het Vaticaan expliciet benoemd als 1 van de 7 hoofdzonden. Hier in Nederland worden ondertussen klauwen met geld gepompt in het biologisch voor een breder publiek toegankelijker maken. Winkels moeten gelikter, drempels lager, campagnes zijn talrijk en het aantal oogstfeesten loopt uit de hand. De Paus geeft een voorzet om op een simpele manier, zonder al te veel kosten, veel zieltjes te winnen. Van de katholieken deze keer. De grootste Nederlandse hostiebakker in St. Michielsgestel bakt 60 miljoen hosties per jaar. Niet biologisch. Als we de Nederlandse bisschoppen nou eens wijzen op Canon 924 van de Katholieke kerkwet die stelt dat hosties alleen uit tarwe en water mogen bestaan. Dan zou er minstens 60 miljoen keer per jaar op zondagochtend door iemand, terwijl deze een hostie tegen zijn gehemelte drukt, geconcludeerd kunnen worden dat biologisch eigenlijk heel logisch is. Een intiem moment voor deze persoon, de hostie wordt dan namelijk omgezet naar het lichaam van Christus. Het heiligste sacrament. Het lijkt me voor het verloop van dat proces gewenst dat daar dan geen resten van bestrijdingsmiddelen in worden aangetroffen. En dat heeft vast allejezus veel impact.
Heb het idee dat Jeb Bush de joker is in het spelletje democratie. Hij helpt de favoriet door de grenzen te verschuiven.
Religie moet van Bush bij z'n core business blijven: ons gelukkige arbeiders voor onze broodheren maken...
Ik begrijp niets van die Jeb Bush. Hij is wel Katholiek, maar wil niet dat de Paus zich met politieke en economische zaken bemoeit. Volgens mij heeft hij het Laudate Si niet eens gelezen? Hoe kan je nou Katholiek zijn en dan zoiets zeggen, de Paus legt de vinger op een hele gevoelige plek maar neemt de moed om deze onderwerpen uit te spreken, daar waar het in menige kringen niet bon ton is om er zelfs maar aan te komen. Natuurlijk moeten we minder consumeren! Verder zou het fijn zijn als de discussie zich nu eens niet verplaatst naar onderwerpen zoals abortus; daar mag iedereen een mening over hebben en ook een mening over de Kerk zelf, maar klimaatverandering is iets wat elk mens op dit moment aangaat. Zelfs Jeb Bush.