In december 2014 gingen in de EU nieuwe etiketteringsregels in. Consumentenwaakhond foodwatch vond dat de nieuwe regels nog altijd misleiding in de hand werkten. Een uitspraak van het Europese Hof van Justitie geeft foodwatch gelijk. Plaatjes kunnen de consument op het verkeerde been zetten, zelfs al is de ingrediëntenlijst zelf volledig.

Een aroma vang je niet in een plaatje
Het Europese Hof van Justitie deed eerder deze maand uitspraak over de kwestie Teekanne, meldt FoodHolland. De 'Felix framboos-vanille avontuur'-thee bevat volgens het etiket 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s', 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s – vanille-frambozensmaak' en 'enkel natuurlijke ingrediënten'. Maar op de verpakking pronken afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem. Dat is nu net waar het misgaat. De aroma’s zijn namelijk niet afkomstig van echte vanille of frambozen en daarom worden consumenten misleid. Teekanne verweerde zich met het argument dat zowel de ingrediëntenlijst als de teksten op de verpakking vermeldden dat het om natuurlijke aroma's ging, en dat de consument dus kon weten waar hij of zij aan toe was.

Europees Hof: misleiding
Het Hof oordeelde anders. “Zelfs indien de lijst van ingrediënten juist en volledig is, kan deze ongeschikt zijn om de verkeerde of dubbelzinnige indruk die voortvloeit uit een dergelijke etikettering, genoegzaam te corrigeren”. De consument wordt weliswaar geacht de ingrediëntenlijst te lezen voor hij of zij iets koopt, maar kan op het verkeerde been gezet worden als "sommige elementen van de etikettering leugenachtig, verkeerd, dubbelzinnig, tegenstrijdig of onbegrijpelijk zijn", schrijft FoodHolland.

Op producten mogen dus niet zomaar afbeeldingen staan van ingrediënten die ze niet bevatten. Geeft een verpakking verkeerde of dubbelzinnige informatie, dan kan de producent worden aangeklaagd wegens het maken van een misleidend product. Zelfs als de kleine lettertjes uitleg geven.

Rol nationale rechter
In het geval van Teekanne zal de nationale rechter nu moeten nagaan in hoeverre een 'normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument' door de verpakking van de Felix framboos-vanille avontuur misleid kan worden ten aanzien van de aanwezigheid van echte frambozen en vanille-bestanddelen dan wel aroma's. Daarvoor moet de nationale rechter zich verdiepen in alle aspecten van de verpakking en etikettering. foodwatch Duitsland blijft het een ingewikkelde procedure vinden waar te weinig preventieve werking van uitgaat.

Fotocredits: “Hot Love”, www.teekanne.com
Dit artikel afdrukken