Fabrikanten moeten vanaf nu nog meer oppassen met wat ze op hun verpakking zetten. Ze mogen consumenten echt niet misleiden met 'leugenachtige, verkeerde, dubbelzinnige, tegenstrijdige of onbegrijpelijke' informatie, besloot het Europese Hof.
In december 2014 gingen in de EU nieuwe etiketteringsregels in. Consumentenwaakhond foodwatch vond dat de nieuwe regels nog altijd misleiding in de hand werkten. Een uitspraak van het Europese Hof van Justitie geeft foodwatch gelijk. Plaatjes kunnen de consument op het verkeerde been zetten, zelfs al is de ingrediëntenlijst zelf volledig.
Een aroma vang je niet in een plaatje
Het Europese Hof van Justitie deed eerder deze maand uitspraak over de kwestie Teekanne, meldt FoodHolland. De 'Felix framboos-vanille avontuur'-thee bevat volgens het etiket 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s', 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s – vanille-frambozensmaak' en 'enkel natuurlijke ingrediënten'. Maar op de verpakking pronken afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem. Dat is nu net waar het misgaat. De aroma’s zijn namelijk niet afkomstig van echte vanille of frambozen en daarom worden consumenten misleid. Teekanne verweerde zich met het argument dat zowel de ingrediëntenlijst als de teksten op de verpakking vermeldden dat het om natuurlijke aroma's ging, en dat de consument dus kon weten waar hij of zij aan toe was.
Europees Hof: misleiding
Het Hof oordeelde anders. “Zelfs indien de lijst van ingrediënten juist en volledig is, kan deze ongeschikt zijn om de verkeerde of dubbelzinnige indruk die voortvloeit uit een dergelijke etikettering, genoegzaam te corrigeren”. De consument wordt weliswaar geacht de ingrediëntenlijst te lezen voor hij of zij iets koopt, maar kan op het verkeerde been gezet worden als "sommige elementen van de etikettering leugenachtig, verkeerd, dubbelzinnig, tegenstrijdig of onbegrijpelijk zijn", schrijft FoodHolland.
Op producten mogen dus niet zomaar afbeeldingen staan van ingrediënten die ze niet bevatten. Geeft een verpakking verkeerde of dubbelzinnige informatie, dan kan de producent worden aangeklaagd wegens het maken van een misleidend product. Zelfs als de kleine lettertjes uitleg geven.
Rol nationale rechter
In het geval van Teekanne zal de nationale rechter nu moeten nagaan in hoeverre een 'normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument' door de verpakking van de Felix framboos-vanille avontuur misleid kan worden ten aanzien van de aanwezigheid van echte frambozen en vanille-bestanddelen dan wel aroma's. Daarvoor moet de nationale rechter zich verdiepen in alle aspecten van de verpakking en etikettering. foodwatch Duitsland blijft het een ingewikkelde procedure vinden waar te weinig preventieve werking van uitgaat.
Fotocredits: “Hot Love”, www.teekanne.com
Dit artikel afdrukken
Een aroma vang je niet in een plaatje
Het Europese Hof van Justitie deed eerder deze maand uitspraak over de kwestie Teekanne, meldt FoodHolland. De 'Felix framboos-vanille avontuur'-thee bevat volgens het etiket 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s', 'vruchtenthee met natuurlijke aroma’s – vanille-frambozensmaak' en 'enkel natuurlijke ingrediënten'. Maar op de verpakking pronken afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem. Dat is nu net waar het misgaat. De aroma’s zijn namelijk niet afkomstig van echte vanille of frambozen en daarom worden consumenten misleid. Teekanne verweerde zich met het argument dat zowel de ingrediëntenlijst als de teksten op de verpakking vermeldden dat het om natuurlijke aroma's ging, en dat de consument dus kon weten waar hij of zij aan toe was.
Europees Hof: misleiding
Het Hof oordeelde anders. “Zelfs indien de lijst van ingrediënten juist en volledig is, kan deze ongeschikt zijn om de verkeerde of dubbelzinnige indruk die voortvloeit uit een dergelijke etikettering, genoegzaam te corrigeren”. De consument wordt weliswaar geacht de ingrediëntenlijst te lezen voor hij of zij iets koopt, maar kan op het verkeerde been gezet worden als "sommige elementen van de etikettering leugenachtig, verkeerd, dubbelzinnig, tegenstrijdig of onbegrijpelijk zijn", schrijft FoodHolland.
Op producten mogen dus niet zomaar afbeeldingen staan van ingrediënten die ze niet bevatten. Geeft een verpakking verkeerde of dubbelzinnige informatie, dan kan de producent worden aangeklaagd wegens het maken van een misleidend product. Zelfs als de kleine lettertjes uitleg geven.
Rol nationale rechter
In het geval van Teekanne zal de nationale rechter nu moeten nagaan in hoeverre een 'normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument' door de verpakking van de Felix framboos-vanille avontuur misleid kan worden ten aanzien van de aanwezigheid van echte frambozen en vanille-bestanddelen dan wel aroma's. Daarvoor moet de nationale rechter zich verdiepen in alle aspecten van de verpakking en etikettering. foodwatch Duitsland blijft het een ingewikkelde procedure vinden waar te weinig preventieve werking van uitgaat.
Fotocredits: “Hot Love”, www.teekanne.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geweldige overwinning. Op het eerste gezicht. In het bericht staat dat je geen framboos op de doos mag zetten als er geen framboos in de doos zit. Danone en Campina kun je met deze uitspraak van het Europese hof dan ook niet pakken. Ze verven aardbeienyoghurt met bietensap of schildluizen, maar doen in elke liter wel een pinknageltje echte aardbei. Dan is het goed.
Het is alweer een tijd geleden, mevrouw Erica Terpstra was staatssecretaris en ging over bouillonblokken. Wat er in moest zitten verschilde per nationale warenwet. Dat moet anders, zei Europa in Brussel en vrouw Terpstra paste de Nederlandse regel aan. Want je moet de blokjes over de Europese binnengrenzen kunnen verkopen. Europese richtlijn. Daar staat in dat als op de verpakking van zo'n blokje een bonk vlees wordt afgebeeld, dat er ook werkelijk vleesextract in moet zitten. Maar hoeveel?
Laat ons niet lachen. Zo goed als niks is al goed.
De Europese regering maakt misleiden reuze makkelijk en eigenlijk helpt de uitspraak van het hof mee, als het bericht hierboven juist is.
Denken juristen er anders over?
Wouter, dat is precies wat foodwatch vindt: de rechter moet van geval tot geval bepalen of er sprake is van misleiding. Dat noteren ze als volgt: Wie traurig, dass Verbraucherschützer wegen einer einzigen Werbelüge erst bis zum Europäischen Gerichtshof klagen müssen - während zig andere Werbelügen weiter ganz legal verkauft werden können. Wir brauchen endlich strengere Regeln für eine verständliche Lebensmittelkennzeichnung, denn Irreführung und Verbrauchertäuschung sind im Supermarkt leider die Regel und nicht die Ausnahme. foodwatch hat einen 15-Punkte-Plan mit konkreten gesetzlichen Maßnahmen vorgelegt, mit denen Verbraucher vor den häufigsten Täuschungsfällen geschützt werden können. Eine verständliche Aromen-Deklaration, realistische Produktabbildungen, klare Nährwert- und Herkunftsangaben oder mehr Informationen zum Einsatz von Agrar-Gentechnik - es ist allein eine Frage des politischen Willens, endlich bessere Vorgaben zur Lebensmittelkennzeichnung vorzuschreiben. Doch die Politik kuscht vor der Lebensmittelwirtschaft - und der Verbraucher ist der Dumme.
Vraag: hoe bepaal je als wetgever waar aardbeienyoghurt met een beetje echte aardbei overgaat in echt genepte aardbeienyoghurt met een beetje echte aardbei?
Wetgevers zullen hier wel niet uitkomen. Maar 'Kijk of het klopt' had hier wel wat kunnen betekenen. Consumenten en experts voelen aan hun water wanneer ze gefopt worden.
Ik wacht er al jaren op dat het merk 'la vache qui rit' door de wetgever onmogelijk gemaakt wordt. Het leek er even op toen er sprake was van misleidende suggesties van diervriendelijkheid, maar ook hier is een kans - er zit toch immers niets in die zachte kaas dat van een rode koe afkomstig is?
Ja, nee Ynte van Dam, koeien zijn lila.