Biologische fruitteler en auteur David "Mas" Masumoto teelt al jaren perziken en nectarines in Californië. Hij kampt, zoals zovelen van zijn collega's, met de droogte die de staat nu al voor het vierde jaar teistert.

'Opgeblazen fruit'
Op sommige percelen in zijn 32 hectare grote boomgaarden heeft hij dit jaar geëxperimenteerd met minder bewatering, tot 50% minder aan toe. Uitgangspunt bij het experiment: "Hoeveel water geven we eigenlijk tevéél om een cosmetische kwaliteit (lees: grootte) te bereiken? Kun je niet een kleine, water-efficiënte perzik telen die net zo intens smaakt?"
Masumoto kwam tot een schokkende ontdekking. "Ik realiseer me dat ik al jaren mijn vruchten met mest en water opblaas om ze kunstmatig groot te maken. Dit jaar hebben ze minder water gehad. Ze zijn klein, maar grote goedheid, wat zijn ze lekker. Het zijn waarschijnlijk de lekkerste perziken die ik ooit heb geproefd."

In The LA Times vertelt Masumoto dat het moeilijk is klanten en de markt er van te overtuigen dat afmeting niet alles is. Hij verwijst naar andere vruchten, zoals druiven, die ieder jaar groter lijken te worden. Aardbeien van vuistformaat. Amerikanen gaan voor groot, en denken niet na over wat het kost om die grootte te bereiken. Volgens Masumoto is dat vooral water.

'Petite peaches'
Met die blik keek hij nog eens naar zijn perziken. En realiseerde zich "als deze perziken van nature klein zijn, hoef ik ze niet zoveel water te geven. Ik kan ze gewoon natuurlijk laten groeien. Ik realiseerde me dat deze perziken helemaal niet groot willen zijn. Waarom zouden ze groot moeten zijn?
We noemen ze 'petite peaches', want als ik ze droogte-resistente of water-besparende perziken zou noemen komt dat anders over...
Dat was mijn doorbraak: lieve hemel, ik heb ze misschien al die jaren overbewaterd. Waarom? Omdat we water zat hadden. Het was goedkoop. Het kostte bijna niets. En nu is dat niet meer zo."

Masumoto slaagt er in zijn 'organic, ugly, fabulous' perziken en nectarines ondanks hun 'onvolkomenheid' te verkopen. Misschien zelfs wel dankzij. "Veel kopers zeggen: dit is heerlijk. Goed, dat betekent dat consumenten een beetje over hun afmetingsobsessie heen komen. We noemen ze 'petite peaches', want als ik ze droogte-resistente of water-besparende perziken zou noemen komt dat anders over... een deel is branding. Ze vertrouwen ons merk. Ze zeggen: 'Oh, dit is een Masumoto perzik, laten we die nemen'. En dan denken ze niet meer in termen van groot of klein."

Fotocredits: 'Organic, Ugly, Fabulous Pick-Up', Masumoto Family Farm, via facebook
Dit artikel afdrukken