In de VS is 'organic', biologisch hot. Vooral bij de 'millennials'. De marktgroei moet echter komen van de oudere generatie. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel ziet die biologisch vooral als marketing gericht op een hoger prijskaartje.
Dat meldt marktonderzoeksbureau Mintel aan de hand van marktonderzoek onder Amerikaanse consumenten. Volgens het rapport zal de verkoop stagneren tot consumenten biologisch een zwaarwegend inhoudelijk motief vinden om te kiezen voor biologisch.
Waarom kopen Amerikanen biologisch?
Mintel onderzocht welke Amerikanen voor biologische producten kiezen en waarom ze dat doen. Het bureau stelde vast dat 72% biologisch koopt vanwege de betere voedingswaarde en gezondheidvoordelen die ze ervan verwachten. Iets minder, 69%, koopt het om milieu en ethische redenen. Van de vrouwen kiest 43% voor biologisch omdat het geen onnodige ingrediënten of chemicaliën bevatten. Hetzelfde percentage koopt biologische producten om pesticiden te vermijden.
Millennials
Biologische aankopen zijn echt iets van de 'millennials' - mensen geboren tussen begin jaren 80 tot begin deze eeuw. Deze generatie ondersteunt biologisch het meest, 49% kiest biologisch voor zeker de helft van hun eet- en drink aankopen. Millennials geven aan dat ze zich biologische producten kopen omdat ze zich daar prettiger bij voelen.
Wantrouwen
Opvallend is de 51% van de Amerikanen die de term ‘biologisch’ alleen maar ziet als reden om een product duurder te maken. Vooral oudere generaties zien biologische labels als een premium prijskaartje. Het wantrouwen van veel Amerikanen gaat verder dan alleen problemen met de prijs. Zo vertrouwt slechts 39% van oudere Generatie X dat biologisch gelabelde producten, ook daadwerkelijk biologisch zijn. Onder de 65-plussers vertrouwt slechts 35 % de biologische producten. Meer dan een derde (38 %) van het publiek beschouwt biologisch als een marketingterm zonder echte waarde of definitie.
Van scepsis tot desinteresse
Als het gaat om de verkoop van biologische producten, valt dus vooral bij oudere generaties wat te halen omdat meer dan de helft van hen nooit biologische producten koopt. Producenten en verkopers moeten wel ‘vechten’ tegen de heersende scepsis en wantrouwen, en consumenten een relevant en overtuigend koopargument bieden. Dit beaamt ook Billy Roberts, Senior Food and Drink Specialist bij Mintel. Hij waarschuwt dat, als dit niet gebeurt, scepsis kan leiden tot schouderophalen en desinteresse onder consumenten. Zeker als het winkelend publiek geen echte voordelen ziet in ‘groen gaan’.
Prijs
De verwarring tussen vooral ‘biologisch’ en ‘natuurlijk’, maar ook alle andere keurmerken versterkt dat gevoel. Daar komt bij dat consumenten biologisch als te weinig waar voor hun geld zien. Hoofddocent voeding Lisa Herzig, Universiteit Fresno State, laat in de Los Angeles Times weten dat gezond verstand misschien wel suggereert dat de consumptie van voedingsmiddelen met minder pesticiden misschien wel beter voor je is, maar onvoldoende argument biedt om het hogere prijskaartje wat eraan hangt te rechtvaardigen.
In Nederland zagen we onder meer Albert Heijn op biologisch overstappen ten koste van zijn duurzame huislabel Puur & Eerlijk omdat het bedrijf daar de groei van de markt ziet. Mintel waarschuwt en zegt dat - in de VS - de groei moet komen van de oudere generatie die sceptisch staat tegenover marketingcommunicatie.
Fotocredits: ‘GreenWise in Publix’ Josh Hallet
Dit artikel afdrukken
Waarom kopen Amerikanen biologisch?
Mintel onderzocht welke Amerikanen voor biologische producten kiezen en waarom ze dat doen. Het bureau stelde vast dat 72% biologisch koopt vanwege de betere voedingswaarde en gezondheidvoordelen die ze ervan verwachten. Iets minder, 69%, koopt het om milieu en ethische redenen. Van de vrouwen kiest 43% voor biologisch omdat het geen onnodige ingrediënten of chemicaliën bevatten. Hetzelfde percentage koopt biologische producten om pesticiden te vermijden.
Millennials
Biologische aankopen zijn echt iets van de 'millennials' - mensen geboren tussen begin jaren 80 tot begin deze eeuw. Deze generatie ondersteunt biologisch het meest, 49% kiest biologisch voor zeker de helft van hun eet- en drink aankopen. Millennials geven aan dat ze zich biologische producten kopen omdat ze zich daar prettiger bij voelen.
Wantrouwen
Opvallend is de 51% van de Amerikanen die de term ‘biologisch’ alleen maar ziet als reden om een product duurder te maken. Vooral oudere generaties zien biologische labels als een premium prijskaartje. Het wantrouwen van veel Amerikanen gaat verder dan alleen problemen met de prijs. Zo vertrouwt slechts 39% van oudere Generatie X dat biologisch gelabelde producten, ook daadwerkelijk biologisch zijn. Onder de 65-plussers vertrouwt slechts 35 % de biologische producten. Meer dan een derde (38 %) van het publiek beschouwt biologisch als een marketingterm zonder echte waarde of definitie.
Van scepsis tot desinteresse
Als het gaat om de verkoop van biologische producten, valt dus vooral bij oudere generaties wat te halen omdat meer dan de helft van hen nooit biologische producten koopt. Producenten en verkopers moeten wel ‘vechten’ tegen de heersende scepsis en wantrouwen, en consumenten een relevant en overtuigend koopargument bieden. Dit beaamt ook Billy Roberts, Senior Food and Drink Specialist bij Mintel. Hij waarschuwt dat, als dit niet gebeurt, scepsis kan leiden tot schouderophalen en desinteresse onder consumenten. Zeker als het winkelend publiek geen echte voordelen ziet in ‘groen gaan’.
Prijs
De verwarring tussen vooral ‘biologisch’ en ‘natuurlijk’, maar ook alle andere keurmerken versterkt dat gevoel. Daar komt bij dat consumenten biologisch als te weinig waar voor hun geld zien. Hoofddocent voeding Lisa Herzig, Universiteit Fresno State, laat in de Los Angeles Times weten dat gezond verstand misschien wel suggereert dat de consumptie van voedingsmiddelen met minder pesticiden misschien wel beter voor je is, maar onvoldoende argument biedt om het hogere prijskaartje wat eraan hangt te rechtvaardigen.
In Nederland zagen we onder meer Albert Heijn op biologisch overstappen ten koste van zijn duurzame huislabel Puur & Eerlijk omdat het bedrijf daar de groei van de markt ziet. Mintel waarschuwt en zegt dat - in de VS - de groei moet komen van de oudere generatie die sceptisch staat tegenover marketingcommunicatie.
Fotocredits: ‘GreenWise in Publix’ Josh Hallet
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nou. Ik vind het wel herkenbaar. Mijn ouders, zestigers, wantrouwen de boel ook en bij elke kink is het weer (zoals nu recentelijk zembla met hoezo weidemelk?) Elke keer bevestigt dat soort zaken weer hun 'gezonde wantrouwen.' Het maakt me soms gek, want ja soms hebben ze, heel frustrerend, gewoon gelijk! Alleen, dat weerhoudt mij er niet van om dan maar weer regulier te gaan eten en kopen, helaas veel mensen van onze generatie X wel. Ik probeer zelf maar zoveel mogelijk bij de boeren zelf mijn zuivel en vlees te halen en kan ik met eigen ogen zien hoe de boer met zijn dieren omgaat. En het contact met ze daarbij ook altijd leuk, maar ik realiseer me ook dat dat niet voor iedereen mogelijk is.
#1 Erna. Zorgelijk dat iemand die naar eigen zeggen in het onderwijs zit, niet in staat is om ook maar één zin foutloos op papier te krijgen. Stijlfouten, zinnen niet afmaken, geen raad weten met dubbele ontkenningen, hele woorden weglaten, soms zelfs meerdere fouten in één zin. Zou de X in generatie X komen van eXtreem slecht onderwijs???
#2 Hoort iedereen die in de onderwijssector werkzaam is aan dezelfde taalnormen te voldoen als een docent of leerling? Is het gepast om iemand die een vaardigheid (in uw ogen) minder beheerst dan gewenst, daar maar direct op te wijzen? Teruglezend zie ik ook in uw reacties taalfouten, hoewel ik tot op heden (en van nu af aan) alleen oog voor de boodschap had.
#3 Hans; Dat heeft u snel gedaan. Meer dan 50, vaak uitgebreide reacties, doorlezen op taalfouten.
Ik durf te wedden dat u deze slechts zeer zelden heeft kunnen vinden. In ieder geval zult u niet in vrijwel elke zin een taalfout of stijlfout hebben aangetroffen.
Natuurlijk is de inhoud het belangrijkst. Maar wie zijn of haar inzichten onder de aandacht wil brengen doet er goed aan deze zo zorgvuldig mogelijk te verwoorden. En wie 'onderwijs' noemt als beroepsrichting wekt op zijn minst de indruk dat men onderwijst (het is immers niet logisch dat een student of leerling dit als etiket zou kiezen) en zou dus een nog grotere zorgvuldigheid in taalgebruik moeten betrachten dan de gemiddelde burger.
#4 Zorgvuldig taalgebruik acht ik zeer van belang, dat ben ik helemaal eens, maar ik kan op afstand niet zien of #1 moeite gedaan heeft. Haar profielpagina vertelt dat ze geen taalonderwijs geeft.
Uw reacties, voor zover gelezen, zijn zorgvuldig geschreven, wat de leesbaarheid zeer ten goede komt. Bent u inderdaad van mening dat "Jamin winkel" en "detox fratsen" zo geschreven moeten worden en dat "hypothyreoïdie" geen puntjes verdient? Dat spatiegebruik verschil maakt is duidelijker bij "plastic/blik/tetrapak container": een plastic container is van plastic, een plasticcontainer is voor plastic bedoeld. Trakteren moet tegenwoordig met een "k", zeggen ze, maar "product" mag nog steeds. Op "een paar" volgt normaliter een meervoud, zoals "een paar schoenen", maar in het oosten van het land hoor ik "een paar etmaal" vaker. Het zijn inderdaad details en van de (onbenullige) foutjes vallen mij alleen het spatiegebruik en het inconsequent (niet) uitschrijven van getallen me op. Er is bij iedereen wat te vinden voor wie echt wil zoeken. Zoals gezegd vind ik de boodschap interessanter, ook van uw bijdragen, die ik altijd met plezier gelezen heb, misschien juist doordat deze zo zorgvuldig geschreven zijn.