Met de pop-up bar wil Becel, dochter van Unilever, klanten inspireren en informeren. Het is voor het eerst dat consumenten te zien - en te proeven - krijgen welke ingrediënten er in hun Becel gaan. In de Blend Bar worden 'spreads' gemaakt, zeg maar margarinesmeersels, die ter plekke te proeven zijn. Daarnaast wil Becel laten zien hoe je met het mixen van oliën smaakvariatie kunt aanbrengen én een gezond product kunt creëren. In het R&D centrum van Unilever in Vlaardingen leert het bedrijf belangstellende journalisten al wat langer margarine maken om te laten zien dat het een product is dat op basis van natuurlijke grondstoffen wordt gemaakt.

Wereldprimeur
Berend-Jan Taken, verantwoordelijk voor Baking, Cooking & Spreads van Unilever Nederland, zei bij de opening: “De Blend Bar van Becel is een uniek concept waarmee wij in Nederland de wereldprimeur hebben. Het concept is zo bijzonder, omdat het blenden van oliën tot nu toe nog niet werd gezien als een expertise, terwijl dit al ruim 50 jaar de basis vormt voor de producten en innovaties van Becel. Met de Blend Bar kunnen wij bezoekers deze kennis overdragen, maar ook laten beleven en proeven wat de basis van de vele lekkere en gezonde Becel producten voor op brood en in de keuken is.”

Opening
De opening van de Blend Bar werd verricht door Becel’s Masterblender Leendert Wesdorp en sterrenchef Fred Mustert. Wesdorp stelde de Masterblend Nr. 1 samen, uit een mix van koolzaadolie, lijnzaadolie en zonnebloemolie. Daarbij kwam olijfolie met een vleugje citroen. De eerste blend overhandigde hij aan Mustert, die hem verwerkte in een gerechtje van steak tartare. Mustert: “Ik was heel verrast door het feit dat je olie op deze manier kunt blenden en was meteen geïnspireerd voor een eigen gerecht.” Volgens hem willen mensen die uit eten gaan geen driegangenmenu meer, maar meerdere kleine gerechten. Die moeten vooral fris smaken en dat doe je door 'een zuurtje' toe te voegen. Een goede mix van olie met een citroensmaak is volgens Mustert daarvoor uitermate geschikt.

Becel Blend Bar
Masterblender Leendert Wesdorp maakt tot 7 juni dagelijks unieke olieblends in de pop-up Blend Bar. Deze zit in de marktkraam van De Wereld van Smaak. Bezoekers kunnen de blends en spreads ter plekke proeven, of en zelf hun eigen margarine maken. Ook zijn de afzonderlijke oliën te bemonsteren, kun je ruiken en voelen aan de zaden waaruit de olie geperst wordt en speelt er een film over de herkomst van de verschillende oliën. In totaal zijn er zeven olieblends. Vooralsnog is alleen de Masterblend Nr. 1 te koop. Afhankelijk van de feedback komen in de toekomst ook andere blends op de markt. Na 7 juni gaat de bar door Europa toeren.

Linolzuur en omega-3
Becel benadrukt in de publiciteit rondom de Blend Bar de gezonde eigenschappen van zijn producten. Dat is geen verrassing, Becel profileert zich immers al jaren als 'goed voor hart- en bloedvaten' en ons cholesterolgehalte. Het merk ligt echter al jaren onder vuur omdat het juist ongezond zou zijn. Zelfs Time herstelde vorig jaar roomboter weer in ere.
Margarine met veel linolzuur (omega-6) zou de opname van omega-3 bemoeilijken en negatieve gezondheidseffecten hebben. Om die reden is Becel de afgelopen ook omega-3 aan zijn blend gaan toevoegen. Daar heeft mogelijk ook Foodlog een steentje aan bijgedragen, getuige het dossier Becel. Die toevoeging lijkt wetenschappelijk gezien vooral kosmetisch. Margarine voorstanders zijn tegen boter. Voorstanders van boter zijn voor andere bronnen van omega-3 dan margarine. Niettemin maakt de toevoeging van omega-3 voor onzeker gemaakte consumenten verschil, omdat omega-3 in de algemene volkswijsheid 'gezond' klinkt.

Op zijn site raadt Becel een dagelijkse consumptie van 2 gram omega-3 en 10 gram linolzuur aan. In de Masterblends zitten ze allebei - je zult bij de Blend Bar even moeten vragen naar de exacte verhouding. Dan kun je meteen even uitproberen of er echt smaakverschil te proeven is tussen de ene of de andere blend.

Fotocredits: 'Opening', Becel Blend Bar
Dit artikel afdrukken