De vooraanstaande positie van Nederland Kennisland in de agrarische sector staat onder druk. In minder dan een kwart eeuw is het landbouwonderwijs in Nederland geminimaliseerd. Er dreigt een tekort aan geschoolde arbeidskrachten.
Het middelbaar beroepsonderwijs in de landbouw is de afgelopen 25 geminimaliseerd, schrijft Boerderij. In 1990 waren er nog 186 zelfstandige instellingen voor agrarisch onderwijs. Op dit moment zijn er nog '13 AOC's, 4 HBO's en een universiteit over, die zich hebben verbreed tot groene onderwijsinstellingen die zich richten op milieu, leefbaarheid in steden, gezond eten en leven, waterbeheer en duurzame energie. De specifieke landbouw- en tuinbouwopleidingen zijn daarin nog maar kleine studierichtingen', stelt het boerenblad.
Fotocredits: 'groen praktijkonderwijs', Groenewelle.nl
Dit artikel afdrukken
Het kennisniveau waar Nederland zich graag op laat voorstaan, raakt bedreigdDoordat er nog maar zo weinig vakopleidingen zijn, stromen er te weinig arbeidskrachten de markt op met de vaardigheden en vakbekwaamheid waar het bedrijfsleven om vraagt. Dat betekent niet alleen dat er simpelweg te weinig arbeidscapaciteit voor de agrarische sector beschikbaar komt, maar ook dat het kennisniveau waar Nederland zich graag op laat voorstaan, bedreigd raakt. Volgens Roel Schilt, oud-bestuurder van AOC Terra (Groningen en Drenthe), is de oplossing de 'AOC's om te bouwen tot regionale kenniscentra die intensief samenwerken met het bedrijfsleven.'
Fotocredits: 'groen praktijkonderwijs', Groenewelle.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De drang van scholen, of eigenlijk de bestuurders, naar meer leerlingen heeft vanaf de jaren 90 ertoe geleid dat er alleen naar de aantallen werd gekeken en niet naar de soort opleiding. Paarden poetsen en dat soort opleidingen met nul inhoud verschenen en ASG WUR werd een grote subsidie spons die het liefst buitenlandse studenten binnen de poorten heeft, die brengen schijnbaar het meeste op. En de Nederlanders die er wel studeren massaal aan studies die voor wel 80% voorzien in mensen die na de studie geen werk in hun vakgebied krijgen.
Kennis genoeg, er is eerder gebrek aan ervaring.
Het lijkt me geen schokkend bericht, ik juich het toe dat leerlingen/studenten meer verbrede kennis krijgen aangeboden. Landbouw zou daar wel een belangrijk onderdeel van kunnen, nee moeten zijn. Is begrijpen wat landbouw betekent in de context van milieu, water, gezondheid, voedsel niet cruciaal om de betekenis van landbouw te kunnen duiden?
Loopt onderwijs ineens voor op het bedrijfsleven?
Kennislandbouw heeft zich gericht op een richting en dat was verbreding, niets mis mee, maar waar is de verdieping gebleven? Kijkend vanuit de traditionele richting zie je niet of slecht wat er fout gaat. Een voorbeeldje, las een interview van een grote vooraanstaande teler, hij zag de komende jaren in de agro sector problemen aan komen, en het enige positieve wat hij zijn collega’s wist te melden was, let op je kostprijs. Ben je in staat innovatief te denken, loop je met de kennisvoedselproductie vast. Dus innovatieve ondernemers lopen voorop, kennis onderwijs zou daarbij aansluiting moeten zoeken, we hebben elkaar nodig, wanneer gaat het licht aan?
VAndaar dat ze op basisscholen toch steeds meer van die tuintjes maken, zodat de kinderen iig weer weten waar groente nou eigenlijk vandaan komen, nu de rest nog, lekker weer vakgerichte opleidingen voordat het allemaal echt verdwenen is en we onze robotvriendjes aan moeten kijken of die weet hoe die aardappels nou de grond in of uit moeten. Wat nu als die robotvriendjes het af laten weten omdat er geen stroom meer is? Weten we dan nog hoe we zelf die aardappels moeten steken? Zo heet dat toch, steken met een riek? Heb zo'n opleiding niet, ben geen boer, maar ik weet het wel, welk kind van 18 ook?