Na het uitlekken van geruchten afgelopen zaterdag, besloot Ahold vanmorgen bekend te maken dat het in gesprek is met de Belgische internationale supermarktonderneming Delhaize. Vakblad RetailDetail karakteriseert het doel van de gesprekken als een overname.
Via het Belgische financiële blad De Tijd lekte zatermorgen uit dat er gsprekken zouden zijn tussen Ahold en Delhaize. Het Belgische vakblad RetailDetail schrijft vanmorgen dat verzet tegen de gesprekken vermoedelijk het motief voor het lek is geweest. Omdat het via een Belgisch blad op basis van drie bronnen naar buiten kwam, denkt het blad dat het verzet hoog in de boom bij Delhaize zit.
'Overname'
Gisteren gaven de Belgische bonden reeds aan niet gecharmeerd te zijn van het stilzwijgen van Delhaize na het bericht. Vorig jaar legden de bonden de bevoorrading van Delhaize-filialen een aantal malen stil om te protesteren tegen reorganisatiemaatregelen.
RetaiDetail karakteriseert de gesprekken als gericht op een overname van Delhaize, dat uit een diep dal probeert op te klauteren. De verschillen in kracht tussen beide ondernemingen zouden overduidelijk doorslaan in de richting van het Nederlandse Ahold.
In een uitgebreide analyse toont RetailDetail aan waar de voordelen van een 'overname' zouden kunnen liggen voor beide partijen. Tevens schrijft het blad fijntjes dat Ahold en Delhaize het woord fusie vermijden: Gezien de gevoeligheid, is er officieel trouwens sprake van een fusie of – zoals beide bedrijven het verwoorden – "een combinatie van beide ondernemingen", hoewel het in realiteit echter gaat om een overname van Delhaize door het grotere, winstgevendere en beter op de omnichannel-toekomst toegeruste Ahold.
Dat is de boodschap die Dick Boer [de CEO van AHOLD, red.] en Frans Muller [de CEO van Delhaize, red.] diplomatiek verpakt aan hun achterban moeten verkopen. Dat is – zeker met een drietal lekken vlak bij de onderhandelingstafel – op zich al een grote uitdaging. Maar aan de andere kant ontkomt geen enkele organisatie aan zulke uitdagingen, gezien de huidige realiteit in de retail.
Het korte Engelstalige persbericht van Ahold spreekt zelfs helemaal niet van een fusie maar van gesprekken die tot doel hebben to explore the opportunity of combining the two companies.
Fotocredits: het door de De Tijd ontworpen logo voor de fusiepartners, De Tijd
Dit artikel afdrukken
'Overname'
Gisteren gaven de Belgische bonden reeds aan niet gecharmeerd te zijn van het stilzwijgen van Delhaize na het bericht. Vorig jaar legden de bonden de bevoorrading van Delhaize-filialen een aantal malen stil om te protesteren tegen reorganisatiemaatregelen.
RetaiDetail karakteriseert de gesprekken als gericht op een overname van Delhaize, dat uit een diep dal probeert op te klauteren. De verschillen in kracht tussen beide ondernemingen zouden overduidelijk doorslaan in de richting van het Nederlandse Ahold.
In een uitgebreide analyse toont RetailDetail aan waar de voordelen van een 'overname' zouden kunnen liggen voor beide partijen. Tevens schrijft het blad fijntjes dat Ahold en Delhaize het woord fusie vermijden: Gezien de gevoeligheid, is er officieel trouwens sprake van een fusie of – zoals beide bedrijven het verwoorden – "een combinatie van beide ondernemingen", hoewel het in realiteit echter gaat om een overname van Delhaize door het grotere, winstgevendere en beter op de omnichannel-toekomst toegeruste Ahold.
Dat is de boodschap die Dick Boer [de CEO van AHOLD, red.] en Frans Muller [de CEO van Delhaize, red.] diplomatiek verpakt aan hun achterban moeten verkopen. Dat is – zeker met een drietal lekken vlak bij de onderhandelingstafel – op zich al een grote uitdaging. Maar aan de andere kant ontkomt geen enkele organisatie aan zulke uitdagingen, gezien de huidige realiteit in de retail.
Het korte Engelstalige persbericht van Ahold spreekt zelfs helemaal niet van een fusie maar van gesprekken die tot doel hebben to explore the opportunity of combining the two companies.
Fotocredits: het door de De Tijd ontworpen logo voor de fusiepartners, De Tijd
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
NRCQ had kennelijk de bevestiging van de geruchten nog niet door en kwam vandaag met een stuk waarin de krant de Nederlandse retailprofessor Sloot aanhaalt. Hij achtte de kans dat het gerucht waar zou zijn groot. Anders dan vele van zijn collega's vindt hij de overname 'tactisch een slimme zet 'van Delhaize (zie de doorklik naar het bericht van zaterdag in de kop van bovenstaand artikel) voor het onder de voet wordt gelopen.
In het FD vandaag een analyse waarom een overname 'nog nooit eerder zo dichtbij' is geweest. De (Nederlandse) topmannen kennen elkaar, Ahold heeft vaker met het bijltje van herstructurering gehakt waar Delhaize nog aan het begin staat, de partijen kunnen elkaar daadwerkelijk versterken tot de 4e supermarkt van Europa en de 5e in de VS.
En een illustratie van de verschillen in cultuur en bedrijfsvoering ('bij AH is de klant koning, bij Delhaize de bediende') en wie daarvan de rekening betaalt: een potje pindakaas (Calvé, 350 gram) kost bij AH €1,85 en bij Delhaize €2,69.