Europol waarschuwt in een nieuw rapport voor valse biologische voedingsmiddelen. De handel in nepproducten, waaronder voeding, is namelijk een van de snelst groeiende fraudemarkten in Europa.
Logo’s voor biologisch voedsel zijn volgens Europol eenvoudig na te maken en aan te brengen. Daarnaast is het natuurlijk makkelijk geld verdienen door ‘gewone’ producten als veel duurdere te verkopen. Door de aantrekkelijke margeverschillen ontdekken steeds meer criminele netwerken de 'biologische' en fairtrade markt.
Afkomstig van buiten Europa
The Telegraph meldt dat de nepproducten vooral van buiten de EU komen. Volgens het rapport is Turkije de grootste leverancier van genepte voedingsmiddelen. De groeiende markt zorgt er wel voor dat de producten vaker uit landen van binnen Europa komen. Voor zover Europol nu ontdekt heeft, komen producten ook uit België, Tsjechië, Italië, Polen, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Europol gebruikt biologische voedingsmiddelen als voorbeeld van het soort fraude waar met name mensen die zich wat meer kunnen veroorloven in toenemende mate mee te maken krijgen.
De opsporingsorganisatie verwacht dat het fairtrade-logo het volgende target is. Mensen betalen graag wat meer om er zeker van te zijn dat de boeren niet uitgebuit zijn. Criminelen spelen daar graag en gemakkelijk op in.
Zij verkopen de namaakproducten vooral via het internet en op straatmarkten. Europol waarschuwt de consument dan ook om daar extra op te letten. Bij aankopen via internet is de afkomst van het product moeilijk na te gaan.
Fotocredits: Claus Rebler
Dit artikel afdrukken
Afkomstig van buiten Europa
The Telegraph meldt dat de nepproducten vooral van buiten de EU komen. Volgens het rapport is Turkije de grootste leverancier van genepte voedingsmiddelen. De groeiende markt zorgt er wel voor dat de producten vaker uit landen van binnen Europa komen. Voor zover Europol nu ontdekt heeft, komen producten ook uit België, Tsjechië, Italië, Polen, Portugal, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Europol verwacht dat het fairtrade-logo het volgende target is.Volgend mikpunt: fairtrade
Europol gebruikt biologische voedingsmiddelen als voorbeeld van het soort fraude waar met name mensen die zich wat meer kunnen veroorloven in toenemende mate mee te maken krijgen.
De opsporingsorganisatie verwacht dat het fairtrade-logo het volgende target is. Mensen betalen graag wat meer om er zeker van te zijn dat de boeren niet uitgebuit zijn. Criminelen spelen daar graag en gemakkelijk op in.
Zij verkopen de namaakproducten vooral via het internet en op straatmarkten. Europol waarschuwt de consument dan ook om daar extra op te letten. Bij aankopen via internet is de afkomst van het product moeilijk na te gaan.
Fotocredits: Claus Rebler
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Daar kon je natuurlijk op wachten. Mensen die graag wat meer betalen voor een ingebeeld voordeel zijn niet zo moeilijk te bedotten.
Bas, waarop baseer jij je uitspraak wat betreft "een ingebeeld voordeel"? Kan het ook zijn dat jij met een ingebeeld idee zit, dat het voor anderen om een ingebeeld voordeel zou gaan?
#2 Dit dunkt me een schoolvoorbeeld van een debatingtruukje.
#3 ik begrijp niet wat een ingebeeld voordeel zou moeten zijn - volgens mij ervaren kopers van dergelijke producten een voordeel, waarom zouden ze er anders bewust voor kiezen?
het is zeker een plezant onderwerp om over te palaveren, fraude met fairtradeproducten via internet en markstanden - fairtradesigaren uit Cuba, daar is altijd veel vraag naar geweest - jammer dat 1 april nog zo ver weg is
Steven #2
Biologisch gaat uit van een aantal voorwaarden die ertoe zouden moeten zorgen dat deze methode gezondere en meer voedzame producten oplevert en het milieu en het dierenwelzijn er minder onder te lijden heeft.
Een deel van die methodes zijn uitstekend maar lang niet voorbehouden aan deze sector alleen. De enige voorwaarden die wel strict biologisch te noemen zijn, zijn gebaseerd op het naïeve en achterhaalde idee dat 'natuurlijk' in alle gevallen beter zou zijn dan synthetisch. Omdat dit een drogreden is, levert biologisch daarom ook helemaal geen gezondere, veiligere of meer voedzame producten op.
Wanneer deze ingebeelde eigenschappen ontbreken in het eindproduct dat uitendelijk voor bijna anderhalf keer de marktwaarde over de toonbank gaat, is het dus reuze eenvoudig en lucratief een vervalst keurmerkje aan te brengen op conventionele producten.
Nauwelijks risico en enorme winsten. Dat dat op grote schaal gebeurt verbaast me niks.