Er zouden fusievoornemens bestaan tussen de Belgische super Delhaize en Ahold, de moeder van Albert Heijn. Dat meldt de Vlaamse financieel georiënteerde krant De Tijd.
De Tijd schrijft: "de supermarktgroepen Delhaize en Ahold hebben fusiegesprekken aangeknoopt op het hoogste niveau. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen. De discussies werden pas recent opgestart en zitten volgens onze informatie nog in een vroeg, aftastend stadium."
Delhaize en Ahold onthouden zich van commentaar. De krant presenteert echter alvast een creatief fusielogo, dat gebaseerd is op een kruislingse combinatie van de woord- en beeldmerken van beide supermarktconcerns.
Destijds kwam Ahold uit een moeilijke periode na de boekhoudfraude van voormalig topman Cees van der Hoeven. De Tijd schrijft: "Toen rammelde de structuur van een veel groter Ahold nog te veel en liet de winstgevendheid te wensen over. Beide problemen werden sindsdien aangepakt." Hoewel Ahold te maken heeft met de structurele veranderingen in de retailwereld (waarin discount sterk terrein wint en online boodschappen doen tot volwassenheid komt), is het bedrijf goed georganiseerd. Delhaize krabbelt zojuist weer op uit een dal en lijkt zich in de situatie van Ahold destijds te bevinden: weer op weg naar boven. De Tijd: "bij Delhaize maakte CEO Frans Muller komaf met de erfenis van een vrij dramatische expansiepolitiek van zijn voorganger, Pierre-Olivier Beckers. Dat maakt dat beide bedrijven vandaag meer complementair zijn dan toen." Het sterkere Ahold kan nu wellicht rekenen op minder weerstand tegen ongelijkwaardigheid.
De Tijd wijst erop dat het kapitaal in beide ondernemingen geen noemenswaardige familiebelangen meer kent. De kern van de beleggers in beide bedrijven wordt volgens De Tijd gevormd door "tal van institutionele investeerders zoals de Norges Bank, JPMorgan, Vanguard, ING of BNP Paribas zitten in het kapitaal van beide groepen. Voor hen telt maar één ding: de juiste prijs."
Fotocredits: het door De Tijd gemaakt fusielogo, De Tijd
Dit artikel afdrukken
Delhaize en Ahold onthouden zich van commentaar. De krant presenteert echter alvast een creatief fusielogo, dat gebaseerd is op een kruislingse combinatie van de woord- en beeldmerken van beide supermarktconcerns.
Voor hen telt maar één ding: de juiste prijsOok in 2006-2007 voerden Delhaize en Ahold al besprekingen. De deal kwam niet tot stand omdat Delhaize een fusie op basis van gelijkwaardigheid wilde. Ahold, dat groter is, vond dat niet acceptabel.
Destijds kwam Ahold uit een moeilijke periode na de boekhoudfraude van voormalig topman Cees van der Hoeven. De Tijd schrijft: "Toen rammelde de structuur van een veel groter Ahold nog te veel en liet de winstgevendheid te wensen over. Beide problemen werden sindsdien aangepakt." Hoewel Ahold te maken heeft met de structurele veranderingen in de retailwereld (waarin discount sterk terrein wint en online boodschappen doen tot volwassenheid komt), is het bedrijf goed georganiseerd. Delhaize krabbelt zojuist weer op uit een dal en lijkt zich in de situatie van Ahold destijds te bevinden: weer op weg naar boven. De Tijd: "bij Delhaize maakte CEO Frans Muller komaf met de erfenis van een vrij dramatische expansiepolitiek van zijn voorganger, Pierre-Olivier Beckers. Dat maakt dat beide bedrijven vandaag meer complementair zijn dan toen." Het sterkere Ahold kan nu wellicht rekenen op minder weerstand tegen ongelijkwaardigheid.
De Tijd wijst erop dat het kapitaal in beide ondernemingen geen noemenswaardige familiebelangen meer kent. De kern van de beleggers in beide bedrijven wordt volgens De Tijd gevormd door "tal van institutionele investeerders zoals de Norges Bank, JPMorgan, Vanguard, ING of BNP Paribas zitten in het kapitaal van beide groepen. Voor hen telt maar één ding: de juiste prijs."
Fotocredits: het door De Tijd gemaakt fusielogo, De Tijd
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niet doen Belgique, niet doen.
Wilt u lachen om Nederland? Zojuist valt het krantje van Albert Heijn in de bus. Met beloften van goedkoopte. Twee wijnen worden er in aanbevolen. Om te drinken bij wat, denkt u? Het staat er: 'Bij de borrel'.
Het mag misschien niet in deze lijn, maar toch waag ik het.
De teksten van Heijn over wijn in het bonuskrantje van vandaag.
De eerste wijn, geen tientje maar acht euro komende week: 'Een wijn om van te genieten'.
O jee. Is dat bijzonder?
En de laatste in een rijtje voordeelwijnen: 'Zeer smaakvol. Om echt van de genieten.'
Wanneer wringt een tekstschrijver er eindelijk eens tussendoor: 'Niet te hebben zo vies, maar gelukkig wel duur.'
Nick Trachet, doen ze bij Delhaize ook zo achterlijk als het om aanprijzen van wijnen gaat?
Neen, Klootwijk, ze hebben wel een traditie van kwaliteit. Colruyt trouwens nog meer.
Het is niet omdat een bedrijf in Zaandam gevestigd is, dat ze niet zouden kunnen werken met wijnliefhebbers.
Ik denk (vrees, hoop) alleen dat ik nu naar de doodsstrijd van de supermarkten sta te staren.
Delhaize had de originele en autochtone Mechelse kip in zijn assortiment, ik hoop dat die niet door de plofkip van Appie vervangen zal worden, mocht het onverhoopt toch tot een fusie komen! Een consument (die steeds minder in de melk te brokken heeft)!!
Monsanto misschien samen met Syngenta, Albert Heijn met Delhaize. De spook van Marx dringt zich al maar sterker op - laat ze allemaal zsm samengaan en hun eigen graf maar graven.