Goedkope wijn vinden we lekker als we denken dat het dure wijn is. Het vooroordeel dat duur lekker is, creëert namelijk een placebo-effect dat de chemie in je hersenen verandert.
Het is al langer bekend dat mensen dezelfde wijn of chocola meer waarderen als ze duur zijn. Onbekend was nog altijd wat de neurologische of psychologische achtergrond daarvan is. Hilke Plassmann, marketing professor bij INSEAD, en Bernd Weber, neurowetenschapper aan de universiteit van Bonn, gingen de vraag met een MRI scanner te lijf en legden vast hoe het brein reageert op het proeven van 'dure' wijn.
'Krachtig marketingmiddel'
De wetenschappers vertelden de deelnemers dat ze vijf verschillende wijnen dronken van 5, 10, 35, 45 en 90 dollar. Ze kregen in werkelijkheid slechts drie verschillende wijnen uit twee prijsklassen. Bij een ander experiment labelden de onderzoekers milkshakes met tags 'biologisch', 'light' en niets om een positieve of negatieve verwachting te creëren. Precies dezelfde milkshake werd lekkerder gevonden als die niet-gewoon was. Ook in het geval van shakes bleken de vooroordelen de smaakwaardering van de deelnemers te beïnvloeden.
Het onderzoek is gepubliceerd in de Journal of Marketing Research.
Fotocredits: 'Magnetic Resonance Imaging - Human brain side view', Oliver Stollmann via wikimedia
Dit artikel afdrukken
'Krachtig marketingmiddel'
De wetenschappers vertelden de deelnemers dat ze vijf verschillende wijnen dronken van 5, 10, 35, 45 en 90 dollar. Ze kregen in werkelijkheid slechts drie verschillende wijnen uit twee prijsklassen. Bij een ander experiment labelden de onderzoekers milkshakes met tags 'biologisch', 'light' en niets om een positieve of negatieve verwachting te creëren. Precies dezelfde milkshake werd lekkerder gevonden als die niet-gewoon was. Ook in het geval van shakes bleken de vooroordelen de smaakwaardering van de deelnemers te beïnvloeden.
Weber en Plasmann ontdekten dat mensen die graag beloond worden of minder fysiek zelfbewust zijn, bovengemiddeld geleid worden door vooroordelenDeze resultaten vonden de onderzoekers ook in de MRI-uitslag terug. De scan registreerde de activiteit in hersendelen die geassocieerd worden met persoonlijkheidskenmerken. Weber en Plasmann ontdekten dat mensen die graag beloond worden of minder fysiek zelfbewust zijn, bovengemiddeld geleid worden door vooroordelen. Op Science Daily zeggen ze: “Als marketeers het onderliggende mechanisme van dit placebo-effect begrijpen, krijgen ze krachtige middelen in handen. Marketingacties kunnen de biologische processen die ervoor zorgen dat we een product willen kopen, veranderen.” Een voorbeeld van zo'n proces is het duurder maken van goedkope wijn. Daar wordt het automatisch lekkerder van. De verkoper wordt er rijker van.
Het onderzoek is gepubliceerd in de Journal of Marketing Research.
Fotocredits: 'Magnetic Resonance Imaging - Human brain side view', Oliver Stollmann via wikimedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zou dat ook voor andere produkten gelden? Voor vlees?
En is dit de verklaring waarom ik spullen van AH de laatste jaren slechter vind qua kwaliteit? Omdat AH het in advertenties altijd alleen maar over de lage prijs van hun producten heeft en nooit over de goede kwaliteit. Of weten de marketeers van AH niet dat je het imago van een product verlaagt als je roept dat het goedkoop is? En als dat zo is, is het dan wel eerlijk om het gevolg daarvan aan hun leveranciers door te geven?
En of het werkt!
Serveer maar eens Mc Donalds aan echte voedselkenners.
Of even een uitstapje naar kunst: Zet een IKEA schilderij in een museum neer
Marketing gewoon afschaffen en eerlijk zijn! Eerlijk zijn over je producten, over wat er inzit, waar het van gemaakt is en een eerlijke prijs voor iedereen. Maar ja, dat is best moeilijk voor de meeste mensen :-) Verbeter de wereld begin bij jezelf :-)
@Anja; dat zal helaas niet gaan, want dan verkopen veel bedrijven van bepaalde producten zomaar heel weinig meer. En om dat verkopen en uiteindelijk geld, daar gaat het in feite altijd om. Je zou dan het complete systeem flink op zijn kop moeten zetten.
Waar ik ook van overtuigd ben is dat je bij jezelf moet beginnen.
Dus dat houdt ook in eerlijk zijn naar jezelf, en dat is ook voor sommige mensen al moeilijk genoeg.
@Michel; je zin over "Je zou dan het complete systeem flink op zijn kop moeten zetten". Daar ben ik wel voorstander van. ik heb al eens eerder mijn mening geven over het feit dat wij in principe moderne geldslaven zijn geworden. Wat mij betreft mag het allemaal anders en het grote geld in een ondergeschikte rol ten opzichte van eerlijkheid, betrouwbaarheid en mensvriendelijkheid. Maar ja, ik kan de wereld niet in mijn eentje veranderen. Helaas.