'Koeienboeren moeten aaibaar blijven'. Dat zegt scheidend FrieslandCampina-baas Cees 't Hart, vandaag in de regionale bladen.
Het is het zoveelste gesprek met 't Hart in de kranten. Hij vertrekt van de boerencoöperatie FrieslandCampina naar de wereldwijd opererende beursgenoteerde Deense bierbrouwer Carlsberg.
't Hart heeft de koe weer een imago gegeven dat niet ruikt naar stront of klinkt naar subsidie. Dat maakt zijn gesprek met Persdienstredacteur Chris van Alem glashelder. Nederland en zijn politiek zijn weer blij met de koe. Maar dan moet die wel zichtbaar blijven in de wei blijven en het woordje 'mest' niet al te veel naar boven komen. Anders is het zo gedaan met het imago van de melkkoe.
Directies van boerencoöperaties hebben het dikwijls lastig. Ze zijn in dienst van de boeren en hebben daarom het beste met hen voor. Toch lijkt het erop dat ze hen steeds bij de les moeten houden.
Stront
Er is de laatste maanden veel stront aan de knikker rond mestwetgeving. Zo'n artikeltje in de krant is een vorm van corporate communications. 't Hart waarschuwt zijn bazen - de boeren - geen gekke dingen te doen. Dat zou zonde zijn van zijn werk voor de Nederlandse koeienboer in het algemeen en die van FrieslandCampina in het bijzonder. Kennelijk luisteren boeren maar slecht naar directeuren die ze zelf duur betalen. 't Hart lijkt het nodig te vinden boeren dan maar via de krant toe te spreken en te waarschuwen: 'pas op met al die stront en ga niet lopen klagen als daardoor je prijzen straks weer dalen'.
Van de week was datzelfde geluid te horen van FrieslandCampina's kleinere Nederlandse concurrenten. Melk van Nederlandse koeien is meer waard omdat mensen denken dat we ze buiten laten en niet hele stallen vol laten poepen. Als dat zo is en zelfs een echte beursgenoteerde Carlsberg een door melkboeren aangestelde baas wegkoopt, moeten die zich toch eens achter de oren krabben. Ze snappen te weinig van marketing en denken liever in stront, aantallen beesten en het verwerken van mest. Je moet gewoon denken aan geld verdienen. Dat doen ze bij Carlsberg ook. Daarom kopen ze 't Hart weg. Die vent is echt goed.
Fotocredits:Cees 't Hart, still, MVO Leiderschap
Dit artikel afdrukken
't Hart heeft de koe weer een imago gegeven dat niet ruikt naar stront of klinkt naar subsidie. Dat maakt zijn gesprek met Persdienstredacteur Chris van Alem glashelder. Nederland en zijn politiek zijn weer blij met de koe. Maar dan moet die wel zichtbaar blijven in de wei blijven en het woordje 'mest' niet al te veel naar boven komen. Anders is het zo gedaan met het imago van de melkkoe.
Directies van boerencoöperaties hebben het dikwijls lastig. Ze zijn in dienst van de boeren en hebben daarom het beste met hen voor. Toch lijkt het erop dat ze hen steeds bij de les moeten houden.
Stront
Er is de laatste maanden veel stront aan de knikker rond mestwetgeving. Zo'n artikeltje in de krant is een vorm van corporate communications. 't Hart waarschuwt zijn bazen - de boeren - geen gekke dingen te doen. Dat zou zonde zijn van zijn werk voor de Nederlandse koeienboer in het algemeen en die van FrieslandCampina in het bijzonder. Kennelijk luisteren boeren maar slecht naar directeuren die ze zelf duur betalen. 't Hart lijkt het nodig te vinden boeren dan maar via de krant toe te spreken en te waarschuwen: 'pas op met al die stront en ga niet lopen klagen als daardoor je prijzen straks weer dalen'.
Je moet niet denken aan stront, maar aan geld verdienen. Dat doen ze bij Carlsberg ook. Daarom kopen ze 't Hart wegMarketing
Van de week was datzelfde geluid te horen van FrieslandCampina's kleinere Nederlandse concurrenten. Melk van Nederlandse koeien is meer waard omdat mensen denken dat we ze buiten laten en niet hele stallen vol laten poepen. Als dat zo is en zelfs een echte beursgenoteerde Carlsberg een door melkboeren aangestelde baas wegkoopt, moeten die zich toch eens achter de oren krabben. Ze snappen te weinig van marketing en denken liever in stront, aantallen beesten en het verwerken van mest. Je moet gewoon denken aan geld verdienen. Dat doen ze bij Carlsberg ook. Daarom kopen ze 't Hart weg. Die vent is echt goed.
Fotocredits:Cees 't Hart, still, MVO Leiderschap
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zal dan wel een hele slechte marketeer zijn, maar volgens mij is een schijnimago bouwen een stap vooruit en drie achteruit.
Boeiend, Niels. Wat doet je denken dat hij er Willem & Drees-melk van wil maken? Het lijkt meer op Audi: echte Hollandse kwaliteit, als ik dat als hetzelfde zie als echte Duitse techniek (= Vorsprung durch Technik, ipv fratsen).
Ja Dick, voor een 'Voorsprong door techniek'-positionering zou ik erg zijn. Lastig, maar je moet er toch ooit aan beginnen, aan het vertellen wat het verhaal is waar je zelf in gelooft en vol voor gaat. Da's duurzaam in de letterlijke zin. En dan kunnen ze dit soort reclame lekker aan nichespelers overlaten.
Ik citeer je even Niels: "Dat is het beeld dat je krijgt als je van een afstandje kijkt naar de communicatie van grote Nederlandse zuivelmerken: ‘zuivel = natuur’. Nee, dat is het niet. Het is cultuur, techniek, wetenschap en kenniseconomie!"
Je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij zie je zelf al hoe ontzettend moeilijk zo'n positionering te verkopen is. En al helemaal voor een commodity als melk.
Ik ben zelf vooral benieuwd hoe melkveehouders hier tegenaan kijken. In de afgelopen jaren hoorde ik gemengde geluiden uit die hoek. Aan de ene kant veehouders die blij waren dat hun imago zichtbaar verbeterde, aan de andere kant veehouders die baalden dat FC ze het gevoel gaf dat ze niet meer trots mochten zijn op hun bedrijf als ze hun koeien niet lieten weiden.
De waarschuwing van Cees 't Hart is me uit het hart gegrepen.
Maar het kwaad is met de Melkveewet en de AMvB deels al geschied. Ook de Eerste Kamer is deze week akkoord gegaan met de halfslachtige AMvB.
Gevolgen:
1. Het mestoverschot gaat sterk toenemen.
2. Veel melkveebedrijven kunnen nu intensiveren (slechts matig geremd door de AMvB) dank zij:
- meer transport van mest en ruwvoer, ook van en naar het buitenland;
- uitbesteding van mestverwerking aan de varkenshouderij.
De enige rem is het fosfaatplafond, maar dat geldt op sectorniveau, niet op bedrijfsniveau en lokt dus eerder intensivering uit dan die af te remmen.
3. Er komt chaos op de mestmarkt.
De sector zal dus steeds meer worden geassocieerd met mest, mestverwerking en varkens - precies waar 't Hart voor waarschuwde. Bovendien met vrachtverkeer. Ik gun het hem dat hij dit straks niet hoeft te verdedigen.
Die verdediging zal straks moeten worden gedaan door:
- de VVD (nu ook in de Eerste Kamer)
- LTO
- Stichting Natuur &Milieu; (N&M).
Ik heb in een eerdere draad geroepen dat Dijksma de moeder van de melkvee-industrie zou kunnen worden. Ze heeft zich ingespannen om dat te voorkomen, maar kreeg weinig ruimte. De echte moeder van de melkvee-industrie heet Helma Lodders, VVD, al dan niet gesouffleerd door Aalt Dijkhuizen. De vader is LTO. (Soms wekt LTO de indruk dat de L in haar naam staat voor Lemmingen, maar dat is wat al te cynisch). En de groene zegen is uitgesproken door N&M, nota bene zonder noemenswaardige achterban. Amen.
Onlangs is - mede dankzij Dick, Wiebren van Stralen en Jos Verstraten - veel duidelijk geworden over achterliggende processen. EZ en LTO gaan door met ad hoc beleid, zonder een echte toekomstvisie voor de sector. Dijksma is een soort Staatssecretaris van Stoplappen. Daar kan ze weinig aan doen en ze verdient bewondering voor haar dossierkennis en tactisch vernuft. Maar ze is geen Mansholt, die zich kon permitteren om op een gegeven moment te zeggen: je moet niet luisteren naar de landbouworganisaties, je moet doen wat nodig is. Ik vrees dat de Nederlandse veehouderij momenteel kapot wordt gepolderd.