imageGraag jullie gevoelens bij dit bericht van de Stichting Varkens in Nood:

De Nederlandse supermarkten moeten stoppen met het lokken van klanten met lage vleesprijzen. Wekelijks hebben zij meer dan negen vleesaanbiedingen in hun winkelfolders gezet, met een gemiddeld kortingspercentage van 26,9%. Vlees wordt extreem goedkoop aangeboden waardoor er geen cent overblijft om in dierenwelzijn te investeren. Dat stelt de Stichting Varkens in Nood naar aanleiding van een onderzoek dat Stichting Varkens in Nood heeft gedaan naar vleesreclames bij vijf grote supermarktbedrijven in Nederland: Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Dirk van den Broek en de Plus supermarkten. In een brief aan de directies van de supermarkten heeft Stichting Varkens in Nood verzocht om geen klanten meer te lokken met goedkope vleesaanbiedingen. Verder gaat de Stichting actie voeren om de supermarkten van Nederland te bewegen haar aanbiedingenbeleid te veranderen.

Uit het rapport 'Vlees als Lokmiddel' blijkt dat vleesacties een prominente plaats in de winkelfolders krijgen. In de onderzoeksperiode van week 8 tot en met 15 in 2007 werden bij de 5 genoemde supermarktenketens 354 reclameacties voor vlees gevoerd. Slechts drie keer was biologisch vlees in de aanbieding en drie keer was er extra aandacht in de folder voor een vleesvervanger.

Consument wordt prijskoper gemaakt
Vlees wordt in de supermarktbranche gezien als een klantenlokker bij uitstek. Kippenbouten worden regelmatig voor slechts €1,99 per kilo verkocht en bij een supermarktbedrijf is de gemiddelde actieprijs voor varkensvlees niet meer dan € 4,50 per kilo. Kortingsacties op vlees van 50% komen regelmatig voor.
Zo worden de vleesprijzen laag gehouden en wordt de consument een prijskoper. Varkensvlees kost nog maar 40% van wat het veertig jaar geleden kostte, kip is meer dan zes keer zo goedkoop geworden.

Door de prijsacties wordt het verschil met biologisch vlees of met vleesvervangers ook steeds groter. Vleesvervangers zijn zelfs vaak drie maal zo duur als regulier vlees. In de onderzoeksperiode van 8 weken werd in minder dan 2% van alle vleesreclames aandacht besteed aan biologisch vlees of vleesvervangers.

Supermarkten bepalend
Supermarkten hebben een bepalende rol in de vleesconsumptie, want 60% van het vlees dat we consumeren wordt verkocht via de kassa van de supermarkt. Het stimuleren van de vleesconsumptie en het lokken van klanten met goedkoop vlees van dieren die onder erbarmelijke omstandigheden hebben moeten leven, is onethisch, onmaatschappelijk en moet stoppen, aldus Varkens in Nood.

Zie voor meer informatie het rapport Vlees als lokmiddel op de website van de Stichting Varkens in Nood.

Stichting Varkens in Nood

Dit artikel afdrukken