Drie bekende low carb dokters lanceren deze week in een vakblad de frontale aanval op Coca-Cola en andere voedingsmiddelenbedrijven die ons suikergebruik omhoog zouden jagen. Suikerhoudende producten passen bij een actieve leefstijl met veel beweging. Flauwekul, zeggen de drie.
De Britse hartspecialist Aseem Malhotra, de Amerikaanse onderzoeker en arts Stephen Phinney en de Zuid-Afrikaanse paleoman en sportarts Tim Noakes bereikten de internationale media met een opvallende boodschap. 'Van bewegen val je geen gram af', citeert Le Monde in zijn kop. 'Bewegen is prima, maar denk niet dat je ervan afvalt ... dat zeggen dokters', schrijft The Guardian.
Suiker heeft het gedaan
In een opiniestuk voor het vakblad British Journal of Sports Medicine noemen de drie de industrie die ons er aan gewend heeft om dagelijks suikerrijke voeding en frisdrank te gebruiken, de grote boosdoeners van de obesitasepidemie. Als bewijs citeren ze een epidemiologisch onderzoek. Ze vinden dat het voldoende oorzakelijke bewijskracht heeft om hun zware beschuldiging te lanceren. Ieder extra blikje Cola of suikerequivalent daarvan, zeggen de drie dokters, "zorgt voor een verelfvoudiging van het aantal gevallen van diabetes."
Ze schrijven: "Coca-Cola, dat $ 3,3 miljard aan reclame uitgaf in 2013, maakt ons wijs dat 'alle calorieën even zwaar tellen". Ze associëren hun producten met sport om ons te laten denken dat ze OK zijn als je maar sport. Wetenschap bewijst echter dat dat niet waar en dus misleidend is. Het maakt wel degelijk verschil welke calorieën je gebruikt. Suikercalorieën zorgen voor de opslag van vet en honger. Vetcalorieën zorgen voor verzadiging zodat je geen zin meer hebt om steeds meer te eten."
Pro-vet tegen Big Food
Met deze woorden brengen ze de low carb en pro-vet theorie in stelling tegen Coca-Cola en consorten. Zo krijgt het wetenschappelijke debat over vet is niet slecht een nadrukkelijk activistische wending die ongetwijfeld een belangrijke rol gaat spelen in de tegenbeweging die al jaren beweert dat Big Food het publiek bewust ziek zou maken om omzet te kunnen realiseren.
Te verwachten valt dat de bronnen die de heren citeren in de komende tijd gefileerd zullen worden op mogelijke fouten. Zij zijn echter zeker van hun zaak en schrijven: Het is tijd om de schade te keren die de PR-machine van de junk food industrie heeft aangericht. Laten we de mythe doorprikken dat obesitas het gevolg is van een gebrek aan beweging. Fout eten kun je er niet aftrainen.
Fotocredits: Coca-Cola, JeepersMedia
Dit artikel afdrukken
Suiker heeft het gedaan
In een opiniestuk voor het vakblad British Journal of Sports Medicine noemen de drie de industrie die ons er aan gewend heeft om dagelijks suikerrijke voeding en frisdrank te gebruiken, de grote boosdoeners van de obesitasepidemie. Als bewijs citeren ze een epidemiologisch onderzoek. Ze vinden dat het voldoende oorzakelijke bewijskracht heeft om hun zware beschuldiging te lanceren. Ieder extra blikje Cola of suikerequivalent daarvan, zeggen de drie dokters, "zorgt voor een verelfvoudiging van het aantal gevallen van diabetes."
Ieder extra blikje Cola zorgt voor een verelfvoudiging van het aantal diabetes gevallenDe dokters keren zich frontaal tegen Coca-Cola, het enige bedrijf dat ze met naam en toenaam noemen.
Ze schrijven: "Coca-Cola, dat $ 3,3 miljard aan reclame uitgaf in 2013, maakt ons wijs dat 'alle calorieën even zwaar tellen". Ze associëren hun producten met sport om ons te laten denken dat ze OK zijn als je maar sport. Wetenschap bewijst echter dat dat niet waar en dus misleidend is. Het maakt wel degelijk verschil welke calorieën je gebruikt. Suikercalorieën zorgen voor de opslag van vet en honger. Vetcalorieën zorgen voor verzadiging zodat je geen zin meer hebt om steeds meer te eten."
Pro-vet tegen Big Food
Met deze woorden brengen ze de low carb en pro-vet theorie in stelling tegen Coca-Cola en consorten. Zo krijgt het wetenschappelijke debat over vet is niet slecht een nadrukkelijk activistische wending die ongetwijfeld een belangrijke rol gaat spelen in de tegenbeweging die al jaren beweert dat Big Food het publiek bewust ziek zou maken om omzet te kunnen realiseren.
Te verwachten valt dat de bronnen die de heren citeren in de komende tijd gefileerd zullen worden op mogelijke fouten. Zij zijn echter zeker van hun zaak en schrijven: Het is tijd om de schade te keren die de PR-machine van de junk food industrie heeft aangericht. Laten we de mythe doorprikken dat obesitas het gevolg is van een gebrek aan beweging. Fout eten kun je er niet aftrainen.
Fotocredits: Coca-Cola, JeepersMedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Slechts één woord: DUH!
Een volkomen voordehandliggende uitwerking van het WHO 5% advies. Wanneer verklaart het Voedingscentrum zijn steun?
Ik herinner me een opmerking van Katan die op TV in een debat over dit onderwerp zei dat jongeren te lui waren om hun flesje water op de WC te gaan vullen. Maar verderop in het programma dacht hij toen nog wel dat ze wel gingen bewegen om dat dichterbij in de kantine te vinden blikje cola te verbranden.
Beetje dubbel vond ik toen al.
Eigenlijk weet iedereen het toch wel, intuïtief? Dat je mensen niet lui moet maken maar dat je als architect gewoon de trap midden in een gebouw moet ontwerpen om gezond gedrag te stimuleren? Dus niet achterin een gang, en de lift direct zichtbaar bij de voordeur? Foutje in de evolutie?
Dat gezeur over calorieën zie ik bij alternatief genezers (die vele malen meer onafhankelijk zijn dan artsen in instellingen) ook nooit terug. Alternatief genezers zijn in veel opzichten voorlopers in de geneeskunde. Tijd voor rehabilitatie.
En af van de ongelijkheid, bevrijdt alternatief genezers van 21% BTW moeten betalen.
Enig voordeel zie ik er wel in dat de bevolking mogelijk wat verder uitgedund wordt als er zo slecht gegeten wordt. En dat geeft vast minder milieubelasting.
Is dat niet een beetje onzin? Coca-Cola maakt een product dat carb-free is: Coke Light en Coke Zero. Hoewel je die producten ook met mate moet consumeren ... de consument heeft dus de keuze en een verantwoordelijkheid richting zichzelf.
Zoals Martijn: DUHHHHHHHHHHH
@Pieter #3, fysiologisch gezien doen de genoemde variaties niets anders met 'compensatie gedrag van het lichaam' als gevolg en wordt je er dus nog steeds dik van en versneld het nog steeds ontwikkeling T2DM.
Cola bevat het lichaamsvreemde fosforzuur.
Mede daardoor is de pH (zuurgraad) extreem laag, derhalve ziekmakend op termijn.
Het zuur wordt gemaskeerd door enorme hoeveelheid kunstsuiker.
Uit de schappen ermee.