De laatste zeven jaar groeiden de biobestedingen in België met twee derde, schrijft AGF. Vilt meldt dat biobestedingen afgelopen jaar groeiden met 3,8 procent tot 435 miljoen euro, ondanks teruglopende bestedingen aan voeding van 0,8 procent.

’Je kan niet om bio heen’
Het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) ziet de biobestedingen liever nog verder groeien. Afgelopen week startte VLAM een nieuwe campagne om bio te promoten, meldt AGF. Bio heeft zijn geitenwollensokkenimago in Nederland zo goed als verloren; Belgen moeten hun verouderde denkpatronen nog doorbreken. VLAM wil dat mensen biologisch gaan zien als toegankelijk en normaal. De slogan ‘Bio. Je kan er niet meer omheen’ moet dat gevoel teweegbrengen.

Onder Europees gemiddelde
Minder dan 1 procent van het totale Vlaamse landbouwareaal wordt biologisch bewerkt, het Europese gemiddelde is 5,7 procent. Zeker als hun ‘Belgetarisme’ – lokaal eten - in populariteit toeneemt., zullen ze dus ook meer biologisch moeten gaan telen. Dat komt goed uit.

België wil biologischer, maar gangbare boeren – die stropoppen langs de wegen hangen om te laten zien hoe slecht het hen gaat - zien er kennelijk geen been in voor hun bedrijven.
Gangbaar ziet geen been in
De aanwas van nieuwe bioboeren blijkt het probleem niet. Afgelopen jaar gingen er 39 bioboeren van start. Landwijzer - het enige opleidingscentrum met een praktijkopleiding biolandbouw - had door de grote belangstelling in 2014 voor het eerst twee cursusgroepen. In totaal nam het aantal biologische bedrijven met 7 procent toe tot 343. VLAM verklaart de uitblijvende volumegroei van het Vlaamse areaal door de beperkte omvang van biologisch bedrijven , die gemiddeld bijna de helft kleiner zijn dan gangbare. Omdat biologisch wat meer geld in het laadje brengt en de Belgische boer financieel onder druk staat, zou verwacht mogen worden dat gangbare boeren omschakelen. Dat blijkt echter niet het geval. Bioboeren beginnen op nieuwe bedrijven en worden geremd door, zegt VLAM, “onder meer door de hoge grondprijzen in Vlaanderen”.

België wil biologischer, maar gangbare boeren – die stropoppen langs de wegen hangen om te laten zien hoe slecht het hen gaat - zien er kennelijk geen been in voor hun bedrijven. In Nederland liet ABN Amro gisteren een rapport verschijnen dat boeren oproept beter op hun kansen te letten.

Fotocredits: ‘Bio. Je kan er niet meer omheen’ VLAM campagne logo
Dit artikel afdrukken