Franse varkenshouders proberen met alle mogelijke middelen het hoofd boven water te houden. Soms vriendelijk, soms agressief. Bij een rondetafeloverleg begin deze maand kwam een nieuw pijnpunt op tafel: de vrijwel permanentie aanbiedingen door de Franse supermarkten. De Franse landbouwminister Stéphane Le Foll heeft er genoeg van. Het moet minder, of hij stapt naar de reclamecodecommissie.
"Permanente promotie heeft een averechts effect bij consumenten en leidt tot kapitaalvernietiging”, stelt Le Foll. Daarmee lijkt hij zich aan de kant van de varkenshouders te scharen, die klagen dat 60% van al hun vlees 'in de aanbieding' verkocht wordt door de supermarkten. Daarmee staan hun opbrengsten nog meer onder druk.
Steunmaatregelen
Begin van deze maand sprak Le Foll met een aantal sleutelfiguren uit de Franse varkenssector. Die verkeert al geruime tijd in zwaar weer. Vorig jaar verergerde de situatie nog eens extra toen Rusland zijn grenzen sloot voor varkensvlees uit de EU als maatregel tegen de varkenspest. Le Foll zit niet stil. Hij heeft de Franse banken gevraagd varkenshouders op gunstige voorwaarden leningen te verstrekken en een steunfonds voor varkenshouders opgericht, schrijft Vilt.
'Frans varkensvlees' niet als kiloknaller
Het Franse varkensvlees en Franse herkomstlabel moeten zich beter kunnen onderscheiden. "De waardering voor het label ‘het Franse varken’ is essentieel voor het herstel en het verbeteren van de inkomsten van Franse varkenshouders", stelde Le Foll tijdens de bijeenkomst. Dat lukt niet als consumenten voortdurend worden bestookt met acties en promoties. Daarom wil Le Foll dat de varkensketen zelf overeenstemming bereikt over een vermindering van de aanbiedingsacties. Komen producenten en retaliers niet tot overeenstemming voor eind april, dan gaat Le Foll een beperking van de varkenspromotie opleggen. Hij denkt daarbij aan het beperken van varkensvleesaanbiedingen tot bijvoorbeeld twee periodes per jaar.
"Huidig prijsmodel moet evolueren'
Verder onderstreepte Le Foll het belang zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken bij discussies over 'verdienmodellen, promotie en vooruitzichten in de varkenssector'. "Het huidige prijsmodel moet evolueren om varkenshouders meer stabiele vooruitzichten te geven die bovendien de realiteit van de markt en de handel in de sector beter weergeven”, aldus Le Foll.
De werkelijkheid is in slechts enkele zinnen weer te geven: als er ruim voldoende aanbod is, zakt de prijs. Dat is alleen op te lossen door het aanbod te beperken en, dus, boeren te offeren en anderen hun productie niet over te laten nemen.
Fotocredits: sgustin78
Dit artikel afdrukken
Steunmaatregelen
Begin van deze maand sprak Le Foll met een aantal sleutelfiguren uit de Franse varkenssector. Die verkeert al geruime tijd in zwaar weer. Vorig jaar verergerde de situatie nog eens extra toen Rusland zijn grenzen sloot voor varkensvlees uit de EU als maatregel tegen de varkenspest. Le Foll zit niet stil. Hij heeft de Franse banken gevraagd varkenshouders op gunstige voorwaarden leningen te verstrekken en een steunfonds voor varkenshouders opgericht, schrijft Vilt.
'Frans varkensvlees' niet als kiloknaller
Het Franse varkensvlees en Franse herkomstlabel moeten zich beter kunnen onderscheiden. "De waardering voor het label ‘het Franse varken’ is essentieel voor het herstel en het verbeteren van de inkomsten van Franse varkenshouders", stelde Le Foll tijdens de bijeenkomst. Dat lukt niet als consumenten voortdurend worden bestookt met acties en promoties. Daarom wil Le Foll dat de varkensketen zelf overeenstemming bereikt over een vermindering van de aanbiedingsacties. Komen producenten en retaliers niet tot overeenstemming voor eind april, dan gaat Le Foll een beperking van de varkenspromotie opleggen. Hij denkt daarbij aan het beperken van varkensvleesaanbiedingen tot bijvoorbeeld twee periodes per jaar.
"Huidig prijsmodel moet evolueren'
Verder onderstreepte Le Foll het belang zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken bij discussies over 'verdienmodellen, promotie en vooruitzichten in de varkenssector'. "Het huidige prijsmodel moet evolueren om varkenshouders meer stabiele vooruitzichten te geven die bovendien de realiteit van de markt en de handel in de sector beter weergeven”, aldus Le Foll.
De werkelijkheid is in slechts enkele zinnen weer te geven: als er ruim voldoende aanbod is, zakt de prijs. Dat is alleen op te lossen door het aanbod te beperken en, dus, boeren te offeren en anderen hun productie niet over te laten nemen.
Fotocredits: sgustin78
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Zoveel mogelijk belanghebbenden", hehe, het zal eens tijd worden ook, en als eersten denk ik dan aan de varkens zelf, of, want uit hun geknor wordt niemand wijs, een soort van partij voor de varkens, of varkensbond. Als je door het land rijdt nu en al die gelukkige schapenmoeders met dartele lammetjes vrijuit in de weilanden ziet grazen en rondspringen, is het met het varken (moeders zowel als biggetjes) wel allertreurigst gesteld!