"Permanente promotie heeft een averechts effect bij consumenten en leidt tot kapitaalvernietiging”, stelt Le Foll. Daarmee lijkt hij zich aan de kant van de varkenshouders te scharen, die klagen dat 60% van al hun vlees 'in de aanbieding' verkocht wordt door de supermarkten. Daarmee staan hun opbrengsten nog meer onder druk.

Steunmaatregelen
Begin van deze maand sprak Le Foll met een aantal sleutelfiguren uit de Franse varkenssector. Die verkeert al geruime tijd in zwaar weer. Vorig jaar verergerde de situatie nog eens extra toen Rusland zijn grenzen sloot voor varkensvlees uit de EU als maatregel tegen de varkenspest. Le Foll zit niet stil. Hij heeft de Franse banken gevraagd varkenshouders op gunstige voorwaarden leningen te verstrekken en een steunfonds voor varkenshouders opgericht, schrijft Vilt.

'Frans varkensvlees' niet als kiloknaller
Het Franse varkensvlees en Franse herkomstlabel moeten zich beter kunnen onderscheiden. "De waardering voor het label ‘het Franse varken’ is essentieel voor het herstel en het verbeteren van de inkomsten van Franse varkenshouders", stelde Le Foll tijdens de bijeenkomst. Dat lukt niet als consumenten voortdurend worden bestookt met acties en promoties. Daarom wil Le Foll dat de varkensketen zelf overeenstemming bereikt over een vermindering van de aanbiedingsacties. Komen producenten en retaliers niet tot overeenstemming voor eind april, dan gaat Le Foll een beperking van de varkenspromotie opleggen. Hij denkt daarbij aan het beperken van varkensvleesaanbiedingen tot bijvoorbeeld twee periodes per jaar.

"Huidig prijsmodel moet evolueren'
Verder onderstreepte Le Foll het belang zoveel mogelijk belanghebbenden te betrekken bij discussies over 'verdienmodellen, promotie en vooruitzichten in de varkenssector'. "Het huidige prijsmodel moet evolueren om varkenshouders meer stabiele vooruitzichten te geven die bovendien de realiteit van de markt en de handel in de sector beter weergeven”, aldus Le Foll.

De werkelijkheid is in slechts enkele zinnen weer te geven: als er ruim voldoende aanbod is, zakt de prijs. Dat is alleen op te lossen door het aanbod te beperken en, dus, boeren te offeren en anderen hun productie niet over te laten nemen.

Fotocredits: sgustin78
Dit artikel afdrukken