Europees tuinspecialist Bakker komt tot zijn conclusies op basis van een marktonderzoek in zeventien landen. Aan het onderzoek deden 26.760 deelnemers mee, waaronder ruim 2.200 Nederlanders. Bakker is marktleider op het gebied van groenproducten per post en viert dit jaar zijn 70e verjaardag.

Comeback moestuin
Groenten, fruit en kruiden van eigen teelt zijn hip en happening. Uit het onderzoek blijkt dat we het liefst zelf aardbeien (60%) kweken. Gevolgd door kruiden (50%) en tomaten (43%). De moestuin – ook die in een pot of bak op het balkon - is aan een ware comeback bezig. Slechts 10 procent van de ondervraagde Nederlanders vindt moestuinieren ouderwets.

John van Rooijen, product manager van Bakker, merkt het ook aan de verkoopcijfers. "We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuinproducten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden."

Trend
AH had de trend al langer in de gaten en stuurde ons de moestuin in. Reken maar dat er inmiddels heel wat thuistelers zijn. Die kunnen bovendien elke week extra inspiratie opdoen in Van Hollandse Bodem, het TV-programma voor moestuiniers. Inmiddels is er zelfs alweer een wachtlijst voor volkstuintjes. Of thuistelers kunstmest of gedroogde biologische koemest gebruiken, vertelt Bakker niet. Wij vermoeden dat de trend alles te maken heeft met de wens om de band met eten weer aan te halen door een klein beetje daarvan zelf te telen en oogsten. Dat kan ook prima met kunstmest.

Fotocredits: ‘Gerdie zet slaplantjes uit onder camera begeleiding’ Lonneke & Gerdie Marian
Dit artikel afdrukken