In de VS heten 'light' frisdranken 'diet'. De consumentenorganisatie U.S. Right to Know noemt het gebruik van dat woord 'bedrog, vals en misleidend'. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat 'diet soda' juist tot gewichtstoename leidt.

'Een klassiek geval van misleidende reclame'
Daarom heeft U.S. Right to Know twee federale autoriteiten aangeschreven, de Federal Trade Commission en de Food and Drug Administration (FDA). De organisatie eist een breed onderzoek naar het gebruik van het woord 'diet' in reclame-uitingen van frisdrankfabrikanten die kunstmatige zoetstoffen gebruiken. Volgens U.S. Right to Know is het gebruik van het woord strijdig met de federale wetgeving rondom misleidende reclame, merkenrecht en etikettering van levensmiddelen. Dat meldt Time.

"Het lijkt een klassiek geval van valse reclame", zegt Gary Ruskin van U.S. Right to Know. "We doen dit om er voor te zorgen dat mensen niet zieker en dikker worden van deze producten als ze eigenlijk willen afvallen."

We doen dit om er voor te zorgen dat mensen niet zieker en dikker worden van deze producten als ze eigenlijk willen afvallen
Sommige studies lijken er op te wijzen dat light frisdranken mensen doen aankomen in plaats van afvallen. Dit zou het gevolg kunnen zijn van het 'ontkoppelen' van de link tussen de zoete smaak en de caloriewaarde van de light drank, waardoor mensen gaan overeten.

Drankenindustrie haalt schouders op
De American Beverage Association, de koepelorganisatie die de drankenindustrie vertegenwoordigt, reageerde met een verklaring "Talloze onderzoeken hebben steeds opnieuw de voordelen van light frisdranken aangetoond - en ook van laagcalorische zoetstoffen, die in duizenden voedingsmiddelen en dranken toegepast zijn - bij het helpen terugdringen van de calorie-inname. Bovendien zijn zoetstoffen met weinig en geen calorieën herhaaldelijk veilig bevonden in decennia van wetenschappelijk onderzoek en door allerlei toezichthoudende instanties wereldwijd - de FDA daarbij inbegrepen."

Marketingsucces
Het woord 'diet' is al sinds de jaren '50 van de vorige eeuw in gebruik, en staat juist bekend als een marketingsucces.

Fotocredits: Andrew Filer
Dit artikel afdrukken