Een voetbalwedstrijd betaal je vooruit. Een bezoek aan het theater, musical en concert ook. Waarom een restaurantbezoek dan niet?

Daar heeft Nick Kokonas wat op gevonden: Tock. Pre-betalen kon vanaf vorig jaar al bij een aantal restaurants in de VS. Volgende maand komt het ticketing systeem naar Groot-Brittannië, meldt the Guardian. Het systeem beschermt restaurants tegen no-shows.

Maar is het niet juist in het nadeel van de restaurantbezoeker die op het laatste moment besluit toch wat anders te gaan doen?

De marges zijn mager, een paar gasten meer of minder kan al het verschil tussen verlies of winst betekenen
’No-shows doodsteek restaurants’
Iedereen heeft zich er wel eens schuldig aan gemaakt. Je reserveert een tafel in een restaurant, maar er kwam toch iets tussen. Of je reserveerde voor een grote groep, maar uiteindelijk ben je met minder mensen. Of je plaatst als bedrijf drie reserveringen bij verschillende restaurants om zo de avond zelf nog te kunnen kiezen waar je zin in hebt. De reserveerder cancelt gewetenloos of geeft zelfs een no-show. Voor restaurants kan dit de doodsteek zijn. Hun marges zijn mager, een paar gasten meer of minder kan al het verschil tussen verlies of winst betekenen.

Pre-betalen
Restaurants gaan op verschillende manieren om met no-shows. Soms leidt een no-show tot verbanning voor het leven.

Tock doet het anders. De nieuwe reserveerdienst laat je vooraf betalen voor een tafeltje. Zowel restauranteigenaar als klant weten zo waar ze aan toe zijn. Daadwerkelijk alle tafels staan online beschikbaar – niet dat restaurants nog tafels aanhouden voor telefonische reserveringen. Bovendien weet je hoeveel je betaalt. Dit kan wel betekenen dat een tafeltje in de piekuren duurder is. Of juist andersom. In de daluren is een tafeltje wél betaalbaar voor de ‘gewone’ mens in een ‘duur’ restaurant. Voor restauranthouders valt er met dit systeem - in potentie - effectiever te plannen en slimmer te werken. Bovendien produceert een restaurant minder afval.

De reserveringsfee zou natuurlijk ook de gemiddelde winst per tafel kunnen zijn. Die kan het restaurant dan van de rekening aftrekken als je wél komt
Fair dining
Wat gebeurt er als je het toch echt niet redt om te komen? Doorverkopen of geld terug? Werk je hiermee handel in de hand? Wat als je de kwaliteit niet goed vond? Volgens Kokonas valt daar altijd wel een mouw aan te passen. Voel jij je als klant als potentiële dader behandeld of zie je juist heil in deze andere mindset? Worden restauranthouders hier blij van? Werkt het voor alle restaurants?
Eén ding is zeker: als sommigen onder ons de gastvrijheid van restaurants blijven misbruiken, betaalt de rest de misgelopen inkomsten in de vorm van hogere prijzen en een kleiner aanbod.

De reserveringsfee zou natuurlijk ook de gemiddelde winst per tafel kunnen zijn. Die kan het restaurant dan van de rekening aftrekken als je wél komt. Als je niet komt, hoeft niemand zich bestolen of lullig te voelen. In dat geval fungeert Tock als een soort fair dining. Dat klinkt ook nog eens hip en duurzaam.

Fotocredits: Gereserveerd, Kevin Gong
Dit artikel afdrukken