Biologisch is booming. Alleen zijn bijna alle natuurwinkels die er ooit mee begonnen inmiddels dicht.
Dat zegt een bericht in het Parool afgelopen weekend. Volgens food journalist Hiske Versprille stoppen de meeste natuurwinkels of worden opgeslokt door ketens. Versprille: 'Terwijl bio overal aan een onstuitbare opmars bezig is - komende week opent zelfs Albert Heijn een speciale pop-upstore om zijn nieuwe biologische merk te promoten - lijkt het specifieke reformluchtje, samen met de zelfstandige natuurwinkels waar het altijd hing, omgekeerd evenredig de aftocht te blazen.'
Lichtgroene consument houdt niet van geitenwollensokken
Je neus achterna gaan, zo noemt Versprille het zoeken naar biologische producten. Vroeger dan. We hebben het over het typische luchtje van de reformwinkel. Kamille en zoethout, met in de verte iets van wierook of kurkuma. De huidige biologische winkelketens zoals Estafette, Ekoplaza, Biolicious en Marqt willen graag juist van het geitenwollensokkenimago af. Net als nieuwe biologische supermarkt initiatieven mikken ze op de zogenaamde lichtgroene consument. Die houdt niet van geitenwollensokken. Of van het reformluchtje. Erik Does van Ekoplaza laat weten weloverwogen veranderd te zijn van natuurwinkel naar biologische supermarkt.
Pioniers waren het, de ondernemers die in de jaren zeventig en tachtig begonnen met de verkoop van biologische producten. Het lukt hen alleen niet om te profiteren van de gestegen populariteit. In Amsterdam zijn alleen de Ekodis en De Aanzet nog over als zelfstandige biologische winkels.
Annemiek van der Meer - voormalig mede-eigenaar van een natuurwinkel in Amsterdam - sloot na bijna veertig jaar de winkel. "Het is vreselijk dubbel en wrang: we hebben altijd gezegd dat het beter is voor de aarde als iedereen biologisch zou eten. Maar nu is de markt zo groot geworden, dat het bijna onmogelijk is te blijven bestaan als je niet een heel grote keten achter je hebt. In Ekoplaza kom ik liever niet meer - het voelt toch een beetje alsof die ons eruit hebben gewerkt met hun expansiedrift. Het gaat op dezelfde manier als met de kruideniers van vroeger; uiteindelijk worden ze allemaal opgeslokt", laat ze aan Versprille weten.
Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Zo groeit Ekodis nog steeds. Volgens mede-eigenaar Maarten van Riel is meegroeien met de markt de kunst van blijven bestaan. Zowel in oppervlakte als assortiment. Maarten Kroes van De Aanzet laat weten ook onlangs te hebben uitgebreid. Hij denkt dat het voor een zelfstandige winkeleigenaar moeilijk is om de aansluiting bij een keten te weerstaan. Deze nemen namelijk veel zorgen van je over; dat is fijn als je de winkel in je eentje runt.
Zelfstandig zijn heeft echter ook voordelen. Eigenheid en flexibiliteit. Je bent veel flexibeler dan in een keten. Geniet dus af en toe nog eens van het reformluchtje en die bijzondere wereldverbeteraarssfeer van vroeger.
Fotocredits: De Aanzet via facebook
Dit artikel afdrukken
Lichtgroene consument houdt niet van geitenwollensokken
Je neus achterna gaan, zo noemt Versprille het zoeken naar biologische producten. Vroeger dan. We hebben het over het typische luchtje van de reformwinkel. Kamille en zoethout, met in de verte iets van wierook of kurkuma. De huidige biologische winkelketens zoals Estafette, Ekoplaza, Biolicious en Marqt willen graag juist van het geitenwollensokkenimago af. Net als nieuwe biologische supermarkt initiatieven mikken ze op de zogenaamde lichtgroene consument. Die houdt niet van geitenwollensokken. Of van het reformluchtje. Erik Does van Ekoplaza laat weten weloverwogen veranderd te zijn van natuurwinkel naar biologische supermarkt.
Maar nu is de markt zo groot geworden, dat het bijna onmogelijk is te blijven bestaan als je niet een heel grote keten achter je hebtPioniers zijn niet opgewassen tegen de ketens
Pioniers waren het, de ondernemers die in de jaren zeventig en tachtig begonnen met de verkoop van biologische producten. Het lukt hen alleen niet om te profiteren van de gestegen populariteit. In Amsterdam zijn alleen de Ekodis en De Aanzet nog over als zelfstandige biologische winkels.
Annemiek van der Meer - voormalig mede-eigenaar van een natuurwinkel in Amsterdam - sloot na bijna veertig jaar de winkel. "Het is vreselijk dubbel en wrang: we hebben altijd gezegd dat het beter is voor de aarde als iedereen biologisch zou eten. Maar nu is de markt zo groot geworden, dat het bijna onmogelijk is te blijven bestaan als je niet een heel grote keten achter je hebt. In Ekoplaza kom ik liever niet meer - het voelt toch een beetje alsof die ons eruit hebben gewerkt met hun expansiedrift. Het gaat op dezelfde manier als met de kruideniers van vroeger; uiteindelijk worden ze allemaal opgeslokt", laat ze aan Versprille weten.
In Ekoplaza kom ik liever niet meer - het voelt toch een beetje alsof die ons eruit hebben gewerktEigenheid en flexibiliteit
Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Zo groeit Ekodis nog steeds. Volgens mede-eigenaar Maarten van Riel is meegroeien met de markt de kunst van blijven bestaan. Zowel in oppervlakte als assortiment. Maarten Kroes van De Aanzet laat weten ook onlangs te hebben uitgebreid. Hij denkt dat het voor een zelfstandige winkeleigenaar moeilijk is om de aansluiting bij een keten te weerstaan. Deze nemen namelijk veel zorgen van je over; dat is fijn als je de winkel in je eentje runt.
Zelfstandig zijn heeft echter ook voordelen. Eigenheid en flexibiliteit. Je bent veel flexibeler dan in een keten. Geniet dus af en toe nog eens van het reformluchtje en die bijzondere wereldverbeteraarssfeer van vroeger.
Fotocredits: De Aanzet via facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Logische ontwikkeling in een door economie en rendement gedreven activiteit, net zoals de veehouderij maar waarom willen we geen megastallen en willen we wel megawinkels en megawinkelketens die bio produkten verkopen. Dat snap ik niet. ( en kom niet aan met dierenwelzijn en diergezondheid en zo op megabedrijven want dat classificeer ik bij voorbaat als een mening /vooroordeel en niet als een feit)
Engelbert, ik denk dat de vergelijking met megastallen mank gaat: we hebben in Nederland geen mega-hypermarkten zoals in Frankrijk. Veel klassieke natuurvoedingswinkels waren een keuterboertje met 15 melkkoeien. Romantisch en volstrekt niet rendabel te krijgen. Aan Ekodis kun je zien dat een natuurwinkel naast idealen ook een gezonde dosis ondernemerszin moet hebben - en die twee gaan kennelijk niet altijd samen.
De natuurwinkel, de melkboer, de bakker, de slager verdwijnen niet omdat hun klanten megawinkels willen, maar omdat ze hun klanten onvoldoende meerwaarde bieden tegenover het gemak van de supermarkt.
Eens met Ynte: het systeem ontwikkelt zich en de oude functionaliteit wordt overbodig. Als die wil voortbestaan, moeten de oude winkeliers iets nieuws verzinnen. Hun handeltje is echte handel, een dikke stroom, geworden. AH zegt dan ook wij hebben nu 850 biowinkels.
Toch heeft Engelbert ook een beetje gelijk: biologisch komt ook (en steeds meer) van wat consumenten megafarms zouden noemen. Logisch, want anders zou het niet uit kunnen. Dat realiseren ze zich alleen niet, omdat we het nog steeds een associeren met die gezellige reformzaak.
Ach de bio-hype bij de grote jongens waait wel weer over als blijkt dat de omloopsnelheid van het bio-assortiment te wensen overlaat. Dan vullen de kleine winkeliers de gaten weer op.
Fons erger nog, ik vrees dat onder druk van de NGO's het aanbod blijft maar dat de producenten gedwongen worden om voor minder euro's te produceren.
En zo de door de zelfde NGO's aangemoedigde "duurzame" variant van gangbaar in het zelfde bootje beland als gangbaar: leveren tegen kostprijs en daardoor niet verder kunnen ontwikkelen.
Credo is: de grote supers maken meer kapot dan je lief is!