Dat deed Albert Heijn onder leiding van zijn kersverse topman Wouter Kolk ten overstaan van NGO’s, belangengroepen en ambtenaren. Dick Boer toonde zich niet ontevreden. Met nog 9 maanden te gaan zit AH op 80%, meldt De Levensmiddelenkrant.

De bereikte resultaten zijn 'groot en klein', vertelden verschillende AH-topmanagers. Zo telt het broodschap 380 producten, waarvan er 20 UTZ-gecertificeerde cacao bevatten. 101 producten zijn met scharreleieren bereid. 15 varkensvleesproducten hebben minimaal één Beter Leven-ster.

Hoe verder?
Uiteraard leidt dit soort positieve verhalen tot de vraag waarom het dan met de rest nog niet gelukt is. Dat kan een kwestie zijn van tijd, van nieuwe afspraken maken met bestaande leveranciers of het zoeken van nieuwe leveranciers. Bovendien is soms niet duidelijk wat duurzaam is. Dat blijkt zelfs geen sinecure. AH-directeur vers, Marit van Egmond, zegt dat zo: "De uitdagingen voor deze producten zijn vaak geen single issues. Geef je een kip meer ruimte om buiten te scharrelen, dan is het maar de vraag of we wel zuinig met het land omgaan.”

AH zegt met zoveel woorden dat het lastig is om vast te stellen omdat er vele geluiden in de samenleving rondgaan. Daarom zet Kolk in op samenwerking met NGO's. Samen weet je meer, zegt hij.

Milieudefensie en duurzaam voer
Toch zal dat lastig blijven zolang bijvoorbeeld het WWF in Nederland beweert dat de kip die minder land gebruikt minder goed is dan de kip die veel land gebruikt. Het internationale WNF vindt dat precies omgekeerd. Dat is geen gemakkelijke positie. De consument moet zijn vertrouwen in voedsel en verduurzaming niet verliezen door steeds onder vuur liggende verhalen, zegt een certificeerder.

En toch zal dat gebeuren. Neem nu veevoer. Volgens Milieudefensie is het alleen echt duurzaam als het uit Europa komt. Dat betekent dat nagenoeg alle vlees, zuivel en eieren alweer onduurzaam moet heten, hoewel Solidaridad en Natuur&Milieu er een andere visie op na houden.

Niet met NGO's maar met klanten
Daar sta je dan als AH. Kennelijk is het een kwestie van smaak en wereldbeelden. Misschien is het daarom maar beter om gewoon samen met klanten te bepalen wat het duurzaam is. Zou Wouter Kolk daarop durven inzetten met zijn 'doe het samen'? Hij kan ze immers gewoon in zijn dilemma's laten delen en hen medeverantwoordelijkheid geven bij het doorhakken van knopen. Dat zou weleens eens heel heilzaam kunnen zijn en een einde maken aan het 'gedoe' over wat wel of niet duurzaam is.

Fotocredits: Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken