Het begon allemaal met 'moeders voor moeders'. Moeders die na het voeden van hun baby melk over hebben kunnen het doneren aan moeders die geen of te weinig melk aanmaken. Via websites kunnen mensen met elkaar in contact komen. Al snel veranderde het doneren in verkopen.

De laatste jaren ontdekten ook andere mensen de voedzame werking van moedermelk.

Bodybuilders
In de bodybuilderswereld geldt mensenmelk als een nieuw superfood. Volgens Men’s Health claimen de sporters dat hun trainingsresultaten nog nooit zo goed geweest zijn. Er zijn moeders die hun borstklieren zo goed kunnen laten werken dat ze tot 20.000 dollar per jaar bijverdienen aan het verkopen van hun melkDat zorgt voor nieuwe klanten op de moedermelkmarkt. Het maakt veel van de moeders niet uit waar hun melk heen gaat, zolang ze er maar aan verdienen. En verdienen doen ze. Gemiddeld kost 28,4 gram (een ounce) 1,5 dollar. Er zijn moeders die hun borstklieren zo goed kunnen laten werken dat ze - naar eigen zeggen - tot 20.000 dollar per jaar bijverdienen met het verkopen van hun melk, meldt The Guardian.

Ondertussen is er ook een professionele markt ontstaan. Grote fabrieken kopen moedermelk op en maken een geconcentreerd, eiwitrijk product. Hier testen ze de moeders en de melk uitvoerig op ziektes en ongewenste stoffen, zoals drugs of koemelk. Het geconcentreerde product voeren ze aan premature baby’s die op de neonatale intensive care liggen. De kosten voor de melk kunnen oplopen tot duizenden dollars per baby.

Moedermelk als 'medicijn'
Prolacta Bioscience is een van de bedrijven die met moedermelk werkt. Zij zien moedermelk als het nieuwe bloedplasma. Scott A. Elster, CEO van Prolacta Bioscience, vertelt in de New York Times dat de melk in de toekomst veel meer mensen, en dan niet alleen baby’s, kan helpen. Wetenschappers verwachten dat de melk darminfecties of ziektes, zoals de ziekte van Crohn, kan verbeteren. Er komen steeds meer bedrijven bij die zich concentreren op producten die ze kunnen maken van nutriënten in moedermelk.

Niet iedereen is blij met de ontwikkelingen. Gevreesd wordt dat commerciële bedrijven alle overtollige moedermelk opkopen. Daardoor kan een tekort ontstaan voor de non-profit melkbanken waar het allemaal mee begon. De dure producten die ze er van maken zijn bovendien voor veel jonge ouders niet te betalen.

Angst voor misstanden
Daarom zijn er tegenstanders voor de vergoeding die moeders ontvangen. Ze zijn bang dat moeders hun melkproductie op een onveilige manier gaan verhogen om meer geld te verdienen.
Ze zijn bang dat moeders hun melkproductie op een onveilige manier gaan verhogen, om meer geld te verdienen
De tegenstanders verwachten dat geldbeluste moeders zullen gaan zwijgen over ziektes die ze hebben of de melk verdunnen met koemelk om hun volume te verhogen. Dit maakt de internetverkoop onveiliger, omdat daar geen controle is.

De voorstanders van de vergoeding vinden het niet meer dan normaal. Kolven kost veel tijd en de bedrijven maken winst door de gedoneerde melk. Het is logisch dat de moeders daar dan geld voor ontvangen. De commercialisering van moedermelk is volgens de voorstanders bovendien een goede zaak voor de bekendheid. Er is nog altijd een tekort aan donormoeders. Dit komt voornamelijk omdat veel moeders niet weten dat ze anderen kunnen helpen met hun overvloedige melk. De voorstanders hopen daarnaast dat meer bekendheid met mensenmelk het taboe over borstvoeding in het openbaar verdwijnt.

Fotocredits: EZPress
Dit artikel afdrukken