Drie Berlijnse artdirectors besloten tot een digitale campagne voor het fictieve 'energiedrankje' Fukushima Water. Ze willen aandacht voor het feit dat vier jaar na de nucleaire ramp in Japan nog steeds grote hoeveelheden vervuild water de zee in stromen.

Meer openheid
De Berlijnse vrienden waren verrast dat er nog altijd radioactief vervuild water de Stille Oceaan in blijkt te lopen. Het besmette water ontstaat bij het afkoelen van de reactoren en moet opgeslagen worden in tanks. Die blijken echter te lekken, al weet niemand precies hoeveel.

Stefan Witteman, een van de bedenkers van de campagne, zegt in The Guardian: “Het is erg lastig om de juiste cijfers te krijgen. Tokyo Electric Power Company (Tepco) laat niets los en Greenpeace geeft een heel hoog getal." Daarom vonden ze dat het tijd was zelf in actie te komen om een einde te maken aan de onduidelijkheid.

Het drietal riep een website in het leven en maakte een gelikte documentaire om mensen zich te laten realiseren dat er nog steeds nucleaire verontreiniging plaatsvindt vanuit de kernreactor van Fukushima. Ze verzonnen het nutriëntenrijke energiedrankje Fukushima Water. De 'documentaire' is te mooi gemaakt om links te laten liggen:



De oprichters zetten met de campagne betrokkenen onder druk. Ze hopen zo meer openheid van informatie te bereiken. Vele Japanners reageren enthousiast.

Fotocredits: still, Fukushima Water
Dit artikel afdrukken