Terwijl biosuper EkoPlaza eerder deze week buurtsuper Marqt de maat nam, vond Marqt-oprichter Quirijn Bolle het deze week nodig zich af te zetten tegen 'gewone supers'. Distrifood, een blad voor supermarktondernemers, signaleerde wat hij over hen zei op Oneworld.nl: "De supermarkt levert eten dat voor een groot deel niet gemaakt had moeten worden."

'Platgespoten met bestrijdingsmiddelen'
Die uitspraak is genomen uit deze rij zinnen: "Om voor duizenden supermarkten elke dag dezelfde tomaten met dezelfde kleur, geur, smaak en prijs te kunnen leveren, gebeuren dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Boeren spuiten ze plat met bestrijdingsmiddelen, verbouwen ze op steenwol en krijgen er een prijs voor terug waarvan ze niet kunnen leven. De supermarkt levert eten dat voor een groot deel niet gemaakt had moeten worden.”
Dat zou gebeuren "Omdat het maar om één ding gaat: geld verdienen. Niemand in de voedselketen wint aan wat in de schappen ligt, behalve een paar aandeelhouders en bestuurders van grote bedrijven.”

De super slaat terug
De uitspraken zullen zeker bij Nederlandse tuinders en telers tot protest leiden omdat ze aantoonbaar schone en kwalitatief uitstekende producten leveren. Waarom zegt Bolle het dan toch? Mogelijk komt dat omdat zijn formule klem komt te zitten tussen twee concurrenten. Enerzijds kan EkoPlaza de niet-biologische-maar-wel-duurzame formule van Marqt gemakkelijk in diskrediet brengen omdat de buurtsuper niet biologisch is en deels hetzelfde aanbod heeft als de gangbare super. Anderzijds hebben Jumbo en AH inmiddels hun Foodmarkets. Daarmee spelen ze in op dezelfde gevoelens waarmee Marqt jaren geleden zijn plekje op de markt kon veroveren. Nu het zich weer moet bewijzen door opnieuw 'anders te zijn', toont oprichter Bolle zich lichtgeraakt. Dat lijkt niet zo verstandig.

Marqt heeft op dit moment feitelijk maar één onderscheidend element: de buurtsuper hangt een naamkaartje aan de producten van zijn leveranciers (dat doen AH, Plus en Jumbo inmiddels ook meer en meer) en betaalt hen meer dan zijn concurrenten. Het is de vraag of dat voldoende is om klanten te blijven overtuigen.

Fotocredits: Naar Marqt met een AH tas, Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken